Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Örte som iste?  (läst 2260 gånger)

Sanna

  • Gäst
Örte som iste?
« skrivet: 28 jul-07 kl 20:48 »
Vad tror ni? Bibehålls den goda medicinska effekten av t ex nässelte och röllikete om man dricker det iskallt? Spelar det någon roll? Om man brygger det som vanligt och sedan låter det svalna och gör "örtiste" av det. Varför står det jämt i alla örtböcker att man ska dricka sina brygder varma?

I dag har jag varit ute i skog och mark och plockat röllika, nässla, daggkåpa, hallonblad, kamomill, älggräs och annat smått och gott. Förråden är fyllda och lyckan är fullständig!

Månvind

  • Gäst
Re:Örte som iste?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-07 kl 11:54 »
Varm dryck (o varm mat) tas upp snabbare av kroppen, dvs. det är lättare för kroppen att "ta upp" och spälka den.

Om man dricker kallt örtte så kan jag tänka mig att en del "flyktiga aromatiska oljor" försvinner, speciellt om man inte täcker över kärlet med något medans det kallnar. Och som sagt, att kroppen får lite "jobbigare" att tillgodogöra sig alla ämnen...

Men detta är min egen tro...... ;D

« Senast ändrad: 08 aug-07 kl 01:23 av Månvind »

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Örte som iste?
« Svar #2 skrivet: 06 aug-07 kl 12:01 »
rooibos-te och/eller malva-te med citronsaft är jätte gott kallt...
och varför inte göra egen gingerale,eller barley-water?
« Senast ändrad: 06 aug-07 kl 12:05 av sivan48 »

Norrland

  • Inlägg: 88
    • Ångermanland
SV: Örte som iste?
« Svar #3 skrivet: 11 feb-08 kl 10:48 »
Om du vill ha nåt uppfriskande te på sommarn kan jag rekommandera mynta. Den går utmärkt att blanda med andra örter och piggar upp även om man dricker det ljummet. Som Månvind redan skrev tar kroppen upp bättre då för då behöver drycken inte värmas av kroppen först - helst ska den ha 35 - 36 grader (liksom kroppstemperaturen). Tänk på alla som bor i öknen - de brukar dricka nåt varmt/ljummet också för annars behöver kroppen för mycket energi för att värma upp allt som de får i sig...

Håller alltså med Månvinds tro  ;)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 4 användare (1 dolda)
Numera, Anders Flix, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser