Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  övergivna kycklingar  (läst 3145 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
övergivna kycklingar
« skrivet: 28 jul-07 kl 18:56 »
Jag har haft två hönsor som har legat på ägg. För två veckor sedan fick den ena(som står högre i rang än den andra)tre kycklingar, som nu är pigga och glada.
Igår skulle den andras kycklingar ha börjat kläckas. Men då hade den andra höna stigit ur redet och tror sig vara fostermor till de tre som är en vecka.
Jag tänkte först räkna ut och låta äggen vara, men...har nu hjälpt fram tre små krabater som är duniga och pigga och piper och har sig.
Jag tänker försöka lägga ner dem till de andra i hönshuset då de lagt sig i ruvningsredet för natten.
Frågan är nu; ska jag lägga dig dem redan nu eller vänta tills i morgon när de är lite äldre.
Om jag lägger dem nu så kanske hönsorna tar dem till sig...eller pickar ihjäl dem...?!
Om jag lägger dem i morgon så är de ju en dag äldre och kanske palla lite mer...TIps...Hur ska jag göra? //Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Re:Behöver goda råd, NU!!
« Svar #1 skrivet: 28 jul-07 kl 19:08 »
Ja, jag kunde ju inte vänta på svar nu då , då det plötsligt stod liksom klart för mig att ; så snart som möjligt måste vara bäst...
Så nu har jag precis lagt ner kycklingarna under mamman...och ännu så länge har det gått bra. / Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

xenobia

• // Maria
    • Värmland
    • Xenobia Design
« Svar #2 skrivet: 28 jul-07 kl 19:08 »
Jag skulle lägga kycklingarna under en värmelampa själva utan hönor. Kan vara så att hönorna struntar i dem och de fryser ihjäl, eller kanske pickar i hjäl dem.
// Rottweiler, working kelpie, katter, minigrisar, blekingeankor, gutefår, leopardgecko. Smycken http://www.facebook.com/xenobiadesign Hund-och katthalsband http://www.facebook.com/xenobiadesigngoesvoff Naglar http://www.facebook.com/MayaNails

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #3 skrivet: 28 jul-07 kl 19:16 »
Jag får gå och titta till dem då och då...  :-\

Resonerar så här ; ju längre jag väntar, ju större risk för mobbing och hackning...
Tänkte jag fel tycker ni?
« Senast ändrad: 28 jul-07 kl 19:21 av HönsMaya »

xenobia

• // Maria
    • Värmland
    • Xenobia Design
« Svar #4 skrivet: 28 jul-07 kl 19:20 »
Ja, det är bra. Så att hon inte lämnar dem när de inte kläcks under henne. Fast hon borde känna igen dem eftersom de pipit i äggen några dagar innan de kläckts.
// Rottweiler, working kelpie, katter, minigrisar, blekingeankor, gutefår, leopardgecko. Smycken http://www.facebook.com/xenobiadesign Hund-och katthalsband http://www.facebook.com/xenobiadesigngoesvoff Naglar http://www.facebook.com/MayaNails

Helenan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 jul-07 kl 19:38 »
Jag skulle ha gjort precis som du har. Det är alltid bäst för dem att få en egen mamma. Ju tidigare hon får dem desto större chans att hon tar dem till sig. Jag är dock inte särskilt framgångsrik kläckare själv :-\

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #6 skrivet: 28 jul-07 kl 19:54 »
Ännu så länge ...lugnt i "kackelboa" Mamman med sina tvåveckors och mamman med de nya små ligger tillsammans i stora ruvlådan och de nya små ligger under sin mamma ...Jag håller tummen...Hoppas och tror ...att det går bra...
Gillar att jobba utifrån den tesen ; att det går bra...ända tills något bevisar motsatsen !

8)   :-[

Sally

« Svar #7 skrivet: 28 jul-07 kl 19:58 »
Hej! Jag hade samma dilemma igår. Fast då var det den hönan med de äldre kycklingarna som ville "ta över" de yngre. Jag tog helt sonika och delade dem eftersom det också hos mig är ca en vecka mellan dem. Eftersom den lägst rankade hönan (med de yngsta kycklingarna) är förstagångsmoder så la jag henne i en gammal kattbur med de nya kycklingarna under och ställde henne i badrummet ( :-[), där hon får lugn och ro. När jag la in henne i buren var hon lite stirrig, men jag tryckte lätt på ryggen så att hon skulle känna kycklingarna under sig, och si det hjälpte. Nu ligger hon i buren och pyser över av stolthet.

Sally
Går det...så går det!

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #8 skrivet: 28 jul-07 kl 20:19 »
Vad härligt att det löste sig för dig och din lilla hönsamorsa  :D

Maya

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 jul-07 kl 21:39 »
Att "stoppa in" kycklingar under hönor är en chansning. Har man tur accepterar hönan de nya kycklingarna, har man otur hittar man dem ihjälhackade på morgonen när hönan kommit på att de inte har där att göra.

Sally

« Svar #10 skrivet: 28 jul-07 kl 22:46 »
Nåja, nu stoppade jag ju inte in någon annans kycklingar under henne utan hennes egna som hon inte fick ha i fred. Och allt är lugnt...det har nu gått drygt ett dygn med ständig tillsyn. När det gäller att stoppa någon annans kycklingar under en höna krävs att man har god kännedom om hönornas temperament och vilka som ev. har "adopterat" förut.

Sally
Går det...så går det!

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #11 skrivet: 29 jul-07 kl 17:21 »
Det gick inget vidare det där...
"Lilla mamman" tycker sig redan var foster/extramorsa åt de tre som är två veckor och skuttar med uta på gården. D här tre nya kunde ju inte komma över kanten på redeslådan .
Så när jag kom ut i morse så låg de där kalla , rätt nära döden alla tre. En var t.o.m. blöt och iskall..
Så nu efter några kritiska timmar är de varma, torra och goa igen och bor inne i en låda under värmelampan i mitt sommarrum.

jaha...jag borde ha förstått att det skulle hända :|

Nu undrar jag då hur varmt ska de ha ?

//Hönsmorsan Maya
« Senast ändrad: 29 jul-07 kl 17:38 av HönsMaya »

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #12 skrivet: 29 jul-07 kl 17:24 »
En söting till!

Lena A

« Svar #13 skrivet: 29 jul-07 kl 18:04 »
De är ljuvliga, när de är så små.  :D Hoppas det går bra för dem och dig.  ;)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 29 jul-07 kl 19:33 »
Det gick inget vidare det där...
"Lilla mamman" tycker sig redan var foster/extramorsa åt de tre som är två veckor och skuttar med uta på gården. D här tre nya kunde ju inte komma över kanten på redeslådan .
Så när jag kom ut i morse så låg de där kalla , rätt nära döden alla tre. En var t.o.m. blöt och iskall..
Så nu efter några kritiska timmar är de varma, torra och goa igen och bor inne i en låda under värmelampan i mitt sommarrum.

jaha...jag borde ha förstått att det skulle hända :|

Nu undrar jag då hur varmt ska de ha ?

//Hönsmorsan Maya
Hur varmt de vill ha ser du ganska snabbt.
Kurar de ihop sig under lampan hänger den för högt, försöker dom komma undan lampan är den för lågt.
Se till att ha en tillräckligt stor låda eller inhängnad så de själva kan välja om de vill värmas av lampan eller söka svalka utanför.
Jag har mina ungkycklingar i en hoptejpad "hage" av korrigerat kartongspapper ute i ladan (samma typ av kartong man rullar in förändelser i) tror den är runt 80 cm bred, lätt att göra större eller mindre vid behov.. I med spån och löv och en värmelampa c.a 80-100 cm över i mitten av cirkeln. Kanske 150 cm i diagonal i början så småkycklingarna kan välja om dom vill ligga i lampvärme eller skugga. Vissa säger att röda lampor är bättre än vita men själv har jag aldrig märkt någon skillnad.

/Fred
« Senast ändrad: 29 jul-07 kl 19:44 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #15 skrivet: 29 jul-07 kl 19:55 »
Tack för det goda rådet :)

Ska nog göra ungeför så...

//Maya

xenobia

• // Maria
    • Värmland
    • Xenobia Design
« Svar #16 skrivet: 30 jul-07 kl 10:51 »
Sätt in en termometer och kolla att temperaturen är ca 38 grader.
Vad söta små kycklingar är!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare
kretslopp, imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser