Det är ganska svårt att säga vilka raser som passar utan att veta lite mer precis hur du ska ha det på gården..... Med ordentliga byggnader/vindskydd så klarar sig väl dom flesta raser bra här uppe... Och riktiga vindskydd måste ju alla ha till sina djur oavsett var i landet man bor...
Häst:Nordsvensken är nog bäst i Norrland... En relativt liten, lättfödd och smidig häst. Men med en vilja av stål! Hugger i ordentligt i den backiga terräng som finns här i Norrland.
Får: Kanske någon av allmoge fårraserna? Här kan du läsa om dom:
http://www.allmogefar.se Min favorit är Åsenfåren

Men det beror ju lite på hur du tänkt att driva gården... Om du tänkt att sälja överskotts lamm till slakteri så behöver du någon större ras för att få betalt, då kan väl Gotlandsfår tex vara ett alternativ??
Kor: Det beror väl lite på vad du ska göra med korna...
Mjölka: Då skulle jag satsa på Fjällras..
Kött:Kanske Hereford?? Eller korsningar...
Korna är så mycket beroende på vilken sorts bete du har, och även här spelar det roll om du har tänkt att "bara" vara självförsörjande. Fjällrasens kött går utmärkt att äta hemma, men ska du sälja till slakteri blir det ju klenare betalt...
Grisar: Egentligen inte mitt "kunskaps område" men Linderöds svinen är väl härdiga... Men om du bara har riktiga hyddor med ordentligt med halm så klarar sig "vanliga slaktgrisar" bra också. Ska du bara äta köttet själv så kan du tänka på att minigrisar äter väldigt lite, men är otroligt produktiva, får en massa kultingar och det är inget fel på deras kött (även om kotletterna och skinkorna blir små).
Höns: Någon av Lanthönsraserna? Här kan du läsa om dom:
http://hem.passagen.se/kackel/ Jag har mina hönor inne på vintern (blir ett krångel med fruset vatten i ladugården osv annars) och jag vet faktiskt inte riktigt hur mycket höns ska vara ute i riktig kyla eftersom jag aldrig har provat på det...
Hoppas du fått lite tips...
Andra bra självförsörjningsdjur är ju Myskankor (får en massa ungar som dom tar bra hand om) men dom ska bo frostfritt på vintern. Kalkoner ger också ett bra utbyte för självförsörjare.
En sak att tänka på kan väl vara att om du väljer någon av dom hotade raserna så kan du ju söka bidrag för dom...
Mvh
Charlotte