Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  krusbärsrecept  (läst 3365 gånger)

Sally

krusbärsrecept
« skrivet: 26 jul-07 kl 23:37 »
Någon som har nåt bra recept på krusbärsmarmelad?

Sally
Går det...så går det!

vixol

• Finland
Re:krusbärsrecept
« Svar #1 skrivet: 27 jul-07 kl 11:49 »
Yes!

Ta en lagom mängd krusbär och lägg i en gryta. Koka upp en simmig sockerlag och skumma den väl. Den ska vara nästan mättad. Koka så mycket sockerlag att du tror det räcker för att precis täcka bären i grytan.

När sockerlagen är färdig och välskummad så häller du den över krusbären. Låt det stå i ett dygn, och sila sedan av sockerlagen (med vanlig trådsil, inte saftduk). Koka upp sockerlagen igen och häll igen över bären. Låt stå ett dygn till.

Sen tredje dagen kokar du upp bären i sin sockelag. Koka LÅNGSAMT upp och låt småputtra i typ 20 minuter. Akta så det inte bränner!

Sen är det färdigt. Hur sur sylten/marmeladen blir beror på hur mogna krusbären var och hur mycket socker man tog i lagen. Man kan också påverkar hur "marmeladfast" den blir med sockermängd osv.

Jag är en köksglad fembarnspappa. Gillar Åland, allt som går att plocka gratis i naturen och filosofi.

Sally

« Svar #2 skrivet: 27 jul-07 kl 20:46 »
Åh tack!  ;D

Sally
Går det...så går det!

Winnie

« Svar #3 skrivet: 27 jul-07 kl 23:00 »
Hej!
Kokade krusbärsmarmelad i morse..

Efter att ha varit motståndare till moderniteter som "Syltsocker" så kände jag att jag måste prova, har nu använt det två ggr och är mycket nöjd.

Dagens recept:

1 kg krusbär
1 kg syltsocker
4 msk vaniljsocker (ej vanillin, det får en konstig bismak vid kokningen)
ev 1-2 msk konjak eller whisky efter tycke och smak.

Stöt/mixa bären till den grovlek du själv vill ha.
Blanda bärmassa, vaniljsocker och socker, koka upp under omrörning. Koka sedan med bra fart i ca 5 minuter, tag av värmen och skumma. Rör i ev konjak/whisky. Slå på burkar.

Sally

« Svar #4 skrivet: 27 jul-07 kl 23:35 »
Rör i ev konjak/whisky

Låter smaskens!

Sally
Går det...så går det!

Sally

« Svar #5 skrivet: 31 jul-07 kl 22:17 »
Nu har jag provat konjaksmarmeladen. MUMS!!!!! Enkelt och väldigt gott! Nu ska jag prova nästa recept...

Sally
Går det...så går det!

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #6 skrivet: 03 aug-07 kl 12:43 »
Vi har så otroligt mycket krusbär! Nu håller Vitis på med Vixols recept, tror sen att jag lägger in en beställning på det där med konjak! Mumma!!
Höns, stickning och pelargoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 4 användare (2 dolda)
Nataks, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser