Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilket rovdjur???  (läst 10244 gånger)

johannaw

• Uppland
vilket rovdjur???
« skrivet: 26 jul-07 kl 11:02 »
Våra ankor blir uppätna av något djur som tar sig in i deras hage. Hagen har stängsel runtom men en del har ännu inget nättak. Det konstiga är att nästan bara huvudet blir uppätet! sedan blir resten lämnat. är det någon rovfågel som flyger in? Eller är det något annat? Deras hage ligger rätt skyddat med mycket lövträd runt och ovanför hagen, därför tycks det konstigt att någon sådan skulle upptäcka dom, men vad vet man? är det någon annan som har vart med om samma och som vet vad för slags djur det är? Vänligen hör av er!!

Zalma

• Våga ta ett hopp
Re:vilket rovdjur???
« Svar #1 skrivet: 26 jul-07 kl 11:12 »
Samma hände i våran hönsgård för några år sedan, flera höns låg med avbitan huvuden. Fick aldrig reda på vad det var för djur som gjorde det så det vore kul att höra vad det kan ha varit. Hoppas att det är någon som vet.
Bor med maken och 3 pojkar på en liten gård med skogen runt knuten. Vi har 2 hundar, labbe och bearded collie, några blandras får, 2 minigrisar och en drös med höns : Hedemora, åsbo, svarthöns, brahma och dv kochin.

Poe

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 26 jul-07 kl 16:22 »
Jag tror... att det är en rovfågel.
Det är liksom det enda jag kan komma på just nu som skulle kunna stämma med beskrivningen. :-\
En grävling kan nog inte ta sig över ett stängsel. Kanske en räv, men jag har det intrycket att de gör ett väldigt "snyggt" jobb. De tar ankan och sticker hem till sig. Lämnar inget annat en någon fjäder kvar.

Näpp. Rovfågel är det nog. Fast, jag vet inte mycket om rovfåglar, men jag kan föreställa mig att en anka kan vara för tung för att ta med sig så den stannade kvar och åt bara upp huvudet.

Elektra

« Svar #3 skrivet: 26 jul-07 kl 16:30 »
Jag tycker inte att det låter som en rovfågel, de brukar inte äta huvudet och lämna resten orört, utan jag misstänker att du har mårddjur av något slag i närheten. ???
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

barre

• dekorationsmålare med höns på hjärnan.
    • Östergötland
    • http://www.malakiandesign.com/
« Svar #4 skrivet: 26 jul-07 kl 16:42 »
håller med elektra, låter mer som nåt mårddjur typ mink eller nåt liknande. vi hade samma problem för några år sedan, de kom in på natten och dödade alla hönsen. jag tror bara de äter blodet på nåt sätt om jag inte minns helt fel, därav de avbitna huvudena.
konstnär, dotter, hönsmamma, design, musik, måla, skapa, vänner, festival, landet, foto.

Elektra

« Svar #5 skrivet: 26 jul-07 kl 16:47 »
Ett tips, jag har köpt minknät på Ö&B som jag hägnar in hönsen med och satt vanligt hönsnät högre upp och som tak för skydd mot rovfågel. Minknäten står emot räv och iaf mindre mårddjur, vet inte hur det funkar mot grävling men mina får sova inne på nätterna och med stängd dörr. Det är ganska kraftiga nät med små, svetsade öglor så jag tror även hundar låter dem vara ifred.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 jul-07 kl 19:26 »
Ofta har mård djuren gjort ett snitt på halsen och därefter druckit kristi lekamen för sig själva.  >:(
« Senast ändrad: 26 jul-07 kl 19:26 av Silverfallet »

Susanne

« Svar #7 skrivet: 26 jul-07 kl 19:47 »
Ofta har mård djuren gjort ett snitt på halsen och därefter druckit kristi lekamen för sig själva.  >:(

Nej, så gör de inte. Att de dricker blod är bara en gammal seglivad myt. De små mårddjuren biter sina byten över nacken och klipper därmed av viktiga nervbanor till hjärnan, bl a till andningscentrat. Om bytet är större än det lilla mårddjuret "rider" mårddjuret på ryggen medan det biter över nacken. Är bytena fortfarande hela kan man se små, små hål efter tänderna i nacken. Att bara huvudena äts upp är en rätt vanlig situation när ett rovdjur hamnar i den sällsynta sitsen att de har ett helt buffébord dukat framför sig. Då äter de bara de gottaste, och det brukar vara hjärnan som innehåller massor av energi. Att bara huvudena är uppätna brukar även förekomma bland dem som har stora problem med skator som tar kycklingar. Då tar skatorna bara huvudena på kycklingarna och lämnar resten.

johannaw

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 27 jul-07 kl 09:55 »
vi vet att det är skatorna som har varit inne förut och angripit dom senast födda ankungarna, då blev bara huvudet uppätet. men detta var ju en fullvuxen ankhane, skulle dom verkligen gå på en sån??  ???

nu har vi satt bär/fågel nät över taket, får se om det hjälper...

fler får gärna lämna sina tips och vetskap om ämnet.

Rödskägg

• Småland
« Svar #9 skrivet: 27 jul-07 kl 10:32 »
skulle nog gissa på ett mårddjur. Men kolla spåren avtryck på marken, obekanta fjädrar o.s.v.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 jul-07 kl 11:30 »
Har du mink i närheten dom dödar allt dom får tag i hade en kompis som blev av med 4 ankor en var halvdö ,minken kom in genom ett fönster som var öppet en halv dm det är riktiga mördardjur dom biter bara halsen av dom  >:(

Sofia H

« Svar #11 skrivet: 27 jul-07 kl 11:34 »
Det kan även vara räv som ätit huvudena, det har jag själv varit med om just när det gäller ankor. Då har de även tagit halsen. Och det var räv, vi såg dem till och med. Vid ett annat tillfälle har mink betett sig likadant. Vem sa att de äter det med mest fett i? Det är nog sant. Vad gäller fjädrar och övriga spår på slagfältet kan det variera, ett ungdjur som tränar jaktteknik på ankor grisar ner en hel del, medan en vuxen räv t ex bara bär bort bytet. Men jag har för mig att rovfågel som inte orkar flyga bort med bytet brukar plocka loss en del fjädrar och dun för att komma åt maten. /Sofia, som rekommenderar mink- och rävfälla, samt koll av vad lagen säger om val av fälla, jakttid etc.

johannaw

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 27 jul-07 kl 11:52 »
men jag tror iallafall inte att det är räven.har haft besök förut av den inne i hagen och då blev det ett jävla liv på de andra (gässen och ankorna) nu var det knäpptyst i princip, hörde bara på natten en gås som lät lite, dock inte särskilt mycket därför reagerade jag inte nämnvärt. Dom brukar ju gapa till lite då och då.

Helenan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 jul-07 kl 13:48 »
Då är det säkert minken. Djuren inser inte att det är rovdjur som kommer innan de har bitit huvudet av dem. Testa grävlingsfälla. Det kan man fånga det mesta med. Är det mink så se till att ha ihjäl den annars kanske du kan släppa den långt bort i skogen.

Elektra

« Svar #14 skrivet: 27 jul-07 kl 13:59 »
Mink är ett skadedjur som inte hör hemma i den svenska faunan och som orsakar enorma skador på bl a fågelkollonier varje år. Jag misstänker att man inte får jaga den året om, men egentligen borde den avlivas om det är en mink. :P

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 27 jul-07 kl 16:04 »
Tvättbjörn beter sig precis så.
Blev av med 40 fåglar på en natt för några veckor sedan. och ytterligare c.a 60 under veckorna efter.
Dom biter av fåglaras huvuden och är väldigt svåra att stänga ute.

Nu bor jag i USA där tvättbjörnen är ett naturligt inslag i naturen.
Men jag har hört från en god vän som är komunjägare i Sverige att tvättbjörnsstammar även börjat etablera sig där på vissa platser.
Avkommor från djur som rymt från pälsfarmer.

Är det tvättbjörn så har du problem.
Dom kommer alltid tillbaka om dom hittat ditt hägn, kan klättra över alla staket som finns och bryter sig igenom ytterväggar och tak om dom behöver för att komma åt fåglarna.
Den enda lösningen är att rigga fällor och sitta med ryggen mot ett träd med bössan i knät nattetid.

Jag minns inte exakt i vilka områden i Sverige som har växande tvättbjörnsstammar, men jag ska ta reda på det.
Synd att svenska politiker inte talar ut om problemet och väljer att lägga locket på, för det kommer att växa.

/Fred

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Elektra

« Svar #16 skrivet: 27 jul-07 kl 16:30 »
Tvättbjörn känner jag inte till skulle finnas i Sverige, men däremot så vandrar det in mårdhund från Finland. Mårdhunden har viss likhet med tvättbjörn till det yttre.
http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/kortaartfakta/mardhundkortom.asp

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 27 jul-07 kl 16:55 »
Tvättbjörn känner jag inte till skulle finnas i Sverige, men däremot så vandrar det in mårdhund från Finland. Mårdhunden har viss likhet med tvättbjörn till det yttre.
http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/kortaartfakta/mardhundkortom.asp
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #18 skrivet: 27 jul-07 kl 19:56 »
Mink tror jag man får pengar för om man lämnar den till en jaktansvarig. Fråga länsjägmästaren på din ort.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Tuve

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 27 jul-07 kl 23:21 »
Jag har hört att det är mårddjur som biter av huvet sådär. Men säkert vet jag inte, och som nån annan skrev, det kan kanske flera göra, när de unnar sig lyxen. Men en sak kan jag säga, när vi hade påhälsning av huvudätaren: den kom tillbaka gång på gång tills hönsgården var tom!!! (De sista 2 hade vi räddat in till vårt uterum för resten av vintern.) Så om det var mina höns skulle jag fixa nåt bättre än jordgubbsnät över.

Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser