Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp eller höna HUR ser man det?  (läst 48941 gånger)

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
Tupp eller höna HUR ser man det?
« skrivet: 24 jul-07 kl 07:51 »
Hejsan!
När ser man om kycklingen är en tupp eller höna och hur?
När börjar dom få kam?
« Senast ändrad: 27 mar-08 kl 18:12 av Sirpa »
Älskar katter har 8. 3 hundar och tuppen Ove hönan Agda hönan Carina med 3 vita hönor och lille Hönan Gullefjuni 6 karpar i inomhusdamm Hoppsan som äter ur handen Kal Ada Beda Rosa Guldis 2 scalarer Bertil och Elsaoch två malar

Blomme

• Gäst
Re:Tupp eller höna när ser man det?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-07 kl 10:32 »
Det finns många trådar ang. detta.
Beroende på vilken ras det är så ser man det olika fort, tuppen får kam och dingel under näbben fortare än hönan. En liten kam har dem redan från kläckning. Tuppkycklinar stöddar sig mot varandra det gör inte hönor. Tuppen kan ha lite mer stjärtfjädrar än honan när de är riktigt små.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #2 skrivet: 24 jul-07 kl 12:22 »
Har just nu två kycklingar där en har pyttekam (naggar) medan den andre har större kam och lite "dingel" :D
Ingen stöddar sig, och båda har hönskropp. Har en del vuxna hönor med stor kam och "dingel" så jag tror faktiskt att detta är 2 hönor :)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #3 skrivet: 24 jul-07 kl 17:29 »
Hej,

Det är precis som skrivits tidigare, det beror bl a på vilken ras det är, olika individer utvecklas dessutom också olika fort. En kyckling, som man länge kan tro är en höna, kan senare visa sig vara en tupp då den växer i kapp den andra. På vissa raser är det också så att det är olika färg och teckning på hönan respektive tuppen och då kan man redan efter några veckor utläsa vilket kön det är.

Det finns dock flera användbara tips man kan luta sig tillbaka på.

* Tupparnas kam är rödare än hönornas.

* Taggarna på kammen hos tupparna har en rundare form och mer mellanrum mellan spetsarna medans hönornas oftast är tätare och mer spetsiga i toppen.

*Hönorna utvecklar oftast fjäderdräkten på ryggen innan tupparna som ganska länge kan ha spretiga vingpennor och fjädrar som står åt alla håll och kanter. (Detta syns väldigt bra på t.ex Brahma.)

* Slören kommer fortare och blir större ganska snabbt jämfört med hos hönorna, även här brukar färgen vara betydligt rödare än hos en höna som brukar hålla sig till att ha en ganska blek färg i början.

* Man kan även titta på stjärten på kycklingarna, tupparna har oftast en spretig plym medans hönans stjärtfjädrar är mer som en liten bulle.

Sen så testar både hönor och tuppar rangen hos varandra tidigt, det kan vara höna mot höna, eller höna mot tupp så på enbart det sättet kan man inte utläsa vilket kön det kan vara.

Mvh Linda
www.sabelpoot.se

8zw

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 24 jul-07 kl 18:56 »
Men på äggfabriker så sorteras tupparna och hönorna direkt efter kläckning så hur gör de för att se skillnaden så tidigt?
Påfågelduvor.

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 24 jul-07 kl 20:30 »
Men på äggfabriker så sorteras tupparna och hönorna direkt efter kläckning så hur gör de för att se skillnaden så tidigt?

Hej, det ser i bajhållet, jag har sett ett program på tv om det. /Annika
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser