Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovfågel? (Varning för bilden)  (läst 2316 gånger)

Skojarbråten

Rovfågel? (Varning för bilden)
« skrivet: 23 jul-07 kl 22:56 »
Jag har haft fåglar lösa ute när det är ljust dagtid i flera år utan att någon nånsin råkat illa ut. Idag saknades en av Cayugorna vid inräkning. Hittade henne i deras stora hage som består av elnät (inget tak, det är ca 200 kvadrat stort). Är detta rovfågel? Att döma av de plockade fjädrarna gissar man det, men jag har aldrig sett detta tidigare och vet alltså inte. Om det är räv är mitt elnät värdelöst, och det kan ju vara bra att veta i så fall.

För rovfågel ska det väl gå att spänna tråd lite kors och tvärs över? Hur tätt måste man sätta dem? Nu har jag satt skrikblå fruktnät över nästan allt, men det kommer ju inte att hålla i längden gissar jag. Ser framför mig vad som händer så fort det blåser lite...
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Silverfallet

• Gäst
Re:Rovfågel? (Varning för bilden)
« Svar #1 skrivet: 23 jul-07 kl 23:29 »
Tror inte det är räv. Är det utsuget ?

Skojarbråten

« Svar #2 skrivet: 23 jul-07 kl 23:35 »
Utsuget? Tarmarna låg bredvid och hela buken var plockad. Annars inga stora köttstycken borta. Inga bit-/tuggmärken. Inget grovt sönderslitet. Men... inget blod heller, borde det inte varit det?

8zw

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 23 jul-07 kl 23:57 »
Kanske har den självdött och sen har kråkor vart på den och försökt att äta? Blodet hann nog stelna då innan de kom.
Påfågelduvor.

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #4 skrivet: 24 jul-07 kl 00:03 »
Beklagar!

Sambon säger att om fjädrarna är plockade så är det rovfågel, rävar biter av fjädrarna.....

Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 jul-07 kl 00:11 »
Håller med Elolinons sambo. Precis så där har det sett ut när vi fått någon höna tagen av rovfågel.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 24 jul-07 kl 00:18 »
Ser ut exakt som när en av våra hönor blev tagna av duvhöken (jag såg och jagade bort höken så därför är jag 100 på va det var).
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Körven

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 24 jul-07 kl 09:18 »
Duvhöken tar med sig sitt byte om det inte är förstort,Sparvhöken är så liten att den äter på plats,den återvänder oftast till bytet.Det kan vara svårt att se skilnad på en Duvhökshane och Sparvhökhona,då storleksskillnaden inte är så markant.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Susanne

« Svar #8 skrivet: 24 jul-07 kl 09:38 »
Det är duvhöken som varit i farten.

Susanne

« Svar #9 skrivet: 24 jul-07 kl 09:42 »
Ps. Glömde säga att det är taknät som gäller för att hålla duvhöken ute.

Skojarbråten

« Svar #10 skrivet: 24 jul-07 kl 10:36 »
Räcker fruktnät som taknät? Och hur funkar det att binda plastsnören kors och tvärs, går den igenom det?

Tack för alla svar förresten.

Helenan

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 jul-07 kl 10:43 »
Sätter du upp trådar kan rovfågeln inte lyfta så lätt från platsen och går ogärna ner där. Ju tätare desto säkrare men är det någon meter emellan kanske hon avskräcks. :-\

Lotus74

• Värmland
    • Struven
« Svar #12 skrivet: 25 jul-07 kl 07:29 »
Att ha fruktnät bör räcka. Fåglar över huvudtaget gillar inte den blåa färgen
och kommer då inte att ens försöka dyka ner.
Har själv rovfåglar i närheten där jag bor men de har inte gjort något försök alls
och det tror jag beror på näten.
Lycka till i framtiden... :-\
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

BitterKing

• [DIST]
« Svar #13 skrivet: 27 jul-07 kl 21:06 »
Jodå, så har det sett ut varje gång höken varit framme,,, då räven käkat har jag bara hittat nån vinge eller nåt ben,, oftast inte ens en fjäder.
Månskens bonde som snöat in på fåglar. Man vill ju bara ha fler och fler.
Bor med Dolvis på en gård med Katter, får, höns, vaktlar, ankor och påfåglar,,,, och så de där jävla fästingarna förstås.

karlslund

« Svar #14 skrivet: 12 aug-07 kl 11:26 »
tror nog att duvhöken varit i farten.mot den gynnaren hjälper bara svetsade nät.har själv haft vanligt hönsnät,men höken har suttit på marken och slitit sönder hönsnätet och gått in i voljären...blodbad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser