Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får som sällskap till häst ?  (läst 4033 gånger)

Helena S

  • Inlägg: 51
Får som sällskap till häst ?
« skrivet: 23 jul-07 kl 17:29 »
Hej !

Jag har gutefår och har baggar till salu just nu. Idag fick jag en förfrågan över telefon om man kan ha två baggar som sällskap till en häst. Jag har själv ingen erfarenhet av hästar och inte heller av att ha flera baggar tillsammans så jag kunde inte hjälpa henne med någon information.

Vad tror ni ?


Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
Re:Får som sällskap till häst ?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-07 kl 19:31 »
Låter långsökt och flummigt! Alla djur kan ha glädje av varandra, men deras sällskap är inget man kan tvinga på. Har man djur för att man vill ha just de djursorterna och de sedan verkar gilla varandra och trivs tillsammans så är det en sak (tycker jag). Men att planerat köpa ett sorts djur för att ha som sällskap till ett annat sorts djur är inte riktigt min melodi. Varför ville hon ha två baggar som sällskap till sin häst istället för en annan häst?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Får som sällskap till häst ?
« Svar #2 skrivet: 23 jul-07 kl 19:44 »
Vi hade under flera år ett får som enda sällskap till vår första häst. Det gick jättebra. Jag skulle däremot inte ta två baggar, utan bara en.
« Senast ändrad: 23 jul-07 kl 19:44 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Till Exotica!
« Svar #3 skrivet: 23 jul-07 kl 20:16 »
Jag kan nog ganska väl tänka mig att det finns människor som  inte har råd att köpa en häst till, eller att hålla och fodra en häst till! En bagge äter så mycket mindre, kostar ofta knappt inget alls i inköp och behöver troligtvis inte heller ridas för att må bra 8)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
Re:Får som sällskap till häst ?
« Svar #4 skrivet: 23 jul-07 kl 21:44 »
Visst är det så (att människor inte alltid har råd med en till häst), men bara därför så är det inte alltid rätt! Som jag skrev innan så kan det ju vara utmärkt, men i detta fall verkade det vara taget i luften. Personen ifråga hade själv ingen aning, vilket gjorde Helena fundersam, med rätta! Att skaffa billiga djur som substitut är inte rätt mot någon. Är lite fed up på hemmalösningar när det gäller djur. Min åsikt!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Till Exotica!
« Svar #5 skrivet: 23 jul-07 kl 23:29 »
Jag kan nog ganska väl tänka mig att det finns människor som  inte har råd att köpa en häst till, eller att hålla och fodra en häst till! En bagge äter så mycket mindre, kostar ofta knappt inget alls i inköp och behöver troligtvis inte heller ridas för att må bra 8)
Troligen inte ???? Vet du verkligen inte det :o
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

attefocratte

  • Inlägg: 74
Re:Får som sällskap till häst ?
« Svar #6 skrivet: 24 jul-07 kl 07:52 »
Ett får är väl bättre sällskap än inget alls!
Sedan beror det väl på individen om det funkar eller inte. En av mina hästar kom på att det var jättekul att jaga lamm när vi försökte med sambete.
Den andra hästen hade en sommar sällskap endast av en "fårfamilj" lamm, tacka, bagge. Det var ingen höjdare men de "umgicks" i hagen, vilade på samma ställe, gick i flock och betade.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Får som sällskap till häst ?
« Svar #7 skrivet: 24 jul-07 kl 13:17 »
Min valack har gått själv nu ett par veckor när stoet varit på betäckning, och han har funnit sig i det. Men det är ingen rolig syn. När man sett hur hästar i flock agerar med och mot varandra känns det inte som ett alternativ alls att ha dem ensamma (även om de går med andra djur). Inte för mig i alla fall.

När det gäller själva sakfrågan här så tror jag också det hänger mycket på individen. Min shettis tex skulle garanterat jaga får och lamm....

fjällbruden

  • Inlägg: 2
Re:Får som sällskap till häst ?
« Svar #8 skrivet: 01 aug-07 kl 09:45 »
Visst kan får och häst fungera ihop och oxå bli bästa vänner.

Har själv en bagge å 5 tackor tillsammans med min gamla travare.
På vintern delar alla hage på dagen och har aldrig sett skador eller något som tyder på att hästen skadar fåren. Även så upplever jag att de blir mindre foderspill i hagen.Har nu väldigt tama och lugna får av norsk dalsau blandning, så det är inget race i hagen vid utfodring.

Min bagge är t.o.m galen i hästen och lämnar den inte med många meter utan är inne i boxen på natten och hoppar ur hagen då jag ta ut hästen för att rida etc.
Det är ju bara vid brunst som baggen är otrogen hästen.  8)

Är härligt se häst å bagge beta sida vid sida och den övriga flocken följer dem blint.De konkurerar ju inte heller om betet så tycker det är en bra lösning.

Visst tror jag att min häst skulle haft mer sällskap av en annan häst, men då de är ont om hästar där jag bor och platsbrist så är detta en bra lösning för mej. :)



spamsy

  • Gäst
Re:Får som sällskap till häst ?
« Svar #9 skrivet: 01 aug-07 kl 16:09 »
Hej Alla!

Kul att det här ämnet kom upp!

Håller helt med Fjällbruden  :) Det är verkligen fint att se häst och får beta på samma tuva i hagen eller tugga hö bredvid varandra i stallet.

Jag har en ponny som inte vill vara utan sin bagge. Han gnäggar efter honom precis som om han vore en annan häst och kliar honom i ullen med mulen. Brukar gå på promenader med dem båda i grimma, ett grimskaft i varje hand. Hur smidigt som helst.
Om det inte var för att jag måste korsa en bilväg för att komma till skogen så skulle jag låta baggen gå lös, för han håller sig alltid till mig eller hästen.

Från början hade jag två baggar eftersom jag ville att de skulle vara sällskap åt varandra i stall och hage när jag tog ut hästen på promenad. Och så visste jag inte hur det skulle gå med olika djurslag. Kanske var det så personen som ville ha två baggar resonerade?

Tyvärr fick jag ta bort en av baggarna p.g.a. sjukdom.  :'(
Han är saknad, men jag måste ändå säga att det är lugnare med endast en bagge och en häst. Blev så mkt stångande ibland.
Två tackor vore att föredra.

Som några redan skrivit ovan: det är inte alltid man har tid eller råd med en annan häst. I mitt fall är det både detta samt att min häst kommit i bråk/för vild lek med så många andra hästar de senaste åren. Han har en skada i ett knä och får inte ta ut sig som han envisas med att göra eftersom han är så ranghög, plus att han skadade en foderhäst jag hade.

Det skulle kännas lika fel att skaffa en till häst bara som "kompis" om de ändå inte kan dela hage, som att skaffa ett får som inte trivdes med hästen. Man får testa helt enkelt. Huvudsaken är att man tänker på säkerheten främst och ser upp så inte baggen som är så mycket mindre blir skadad.

Baggar verkar ju inte heller riktigt ha någon plats i fåruppfödningen förutom som avelsdjur. Bättre att ge ett friskt bagglamm en hästkompis eller en annan bagge som vän än att låta den slaktas.

Och eftersom jag skrivit långt som en roman nu  ;), så vill jag avsluta med Selma Lagerlöfs ord ur Mårbacka:

"Det huset, där djuren skulle bo, var det största. Det hade inga fönster, bara gluggar med hemmasmidda järngaller, så att varken björn eller göpa skulle kunna tränga sig in. Golvet var ingenting annat än tillstampad jord, men rummet var delat medelst en vägg av grova bjälkar, så att de djurslag, som inte trivas ihop, kunde skiljas åt. Hästar och får, som alltid äro vänner, fingo sålunda leva i den ena avdelningen, medan kor och getter höllo till i den andra. "

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Får som sällskap till häst ?
« Svar #10 skrivet: 01 aug-07 kl 17:07 »
vill jag avsluta med Selma Lagerlöfs ord ur Mårbacka:

"Det huset, där djuren skulle bo, var det största. Det hade inga fönster, bara gluggar med hemmasmidda järngaller, så att varken björn eller göpa skulle kunna tränga sig in. Golvet var ingenting annat än tillstampad jord, men rummet var delat medelst en vägg av grova bjälkar, så att de djurslag, som inte trivas ihop, kunde skiljas åt. Hästar och får, som alltid äro vänner, fingo sålunda leva i den ena avdelningen, medan kor och getter höllo till i den andra. "
;D Det är ord som landar i hjärtat.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

kison

  • Inlägg: 39
Re:Får som sällskap till häst ?
« Svar #11 skrivet: 01 aug-07 kl 23:41 »
Hallå...... djur är ochså individer med olika tycke och smak...
Jag har nyss köpt en gammal häst som sällskap till min dotters ridhäst.
Hon har gått med två får i flera år, och tre dagar efter att vi köpt henne så fick vi lov att även ta emot "hennes" får.
Det var ett kärt möte och varken hästen eller fåren har gått mer en några meter ifrån varandra sedan dess..
Det är kärlek det, att de är får har nog ingen betydelse utan det är individen som räknas....

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Re:Får som sällskap till häst ?
« Svar #12 skrivet: 02 aug-07 kl 13:01 »
Hej!

Jag har ingen direkt erferenhet av hästar, men däremot av att ha flera gutebaggar. Som många skriver så är det ju individuellt hur djuren passar ihop vare sig det bara är får eller andra djurslag. Det är nog bara att prova sig fram. Om det är två baggar hon vill skaffa till hästen så får man räkna med att baggarna gör upp om rangen ibland och har stångningsdueller då och då. Skulle hon däremot köpa två bagglamm och låta kastrera dem så kanske det skulle vara lugnare. Jag har en gutebagge som är kastrerad och som går med två äldre okastrerade baggar. Alla tre är väldigt tama och snälla men den kastrerade är ännu lugnare och snällare. Han stångas så gott som aldrig med de andra längre. Förra vintern gick de tillsammans med Highland Cattle kor och det var inget problem att de bråkade med varandra. Däremot höll fåren och korna sig på olika håll i hagen. Det vore intressant att höra mer vad för sällskap hon skaffar till hästen och hur det går. Jag har också fått frågan om att sälja baggar till sällskap åt hästar men den fårköparen valde att skaffa några tackor istället.

/Mia
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Helena S

  • Inlägg: 51
Re:Får som sällskap till häst ?
« Svar #13 skrivet: 02 aug-07 kl 15:12 »
Hej !

Tack för alla svar och synpunkter. Jag har inte hört av baggspekulanten igen, hon kanske valde något annat alternativ. Men det kan ju vara bra att veta lite om frågan dyker upp igen.

Tack igen !

/ Helena.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser