Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man hunden att sluta bita stora hunden i bakbenen  (läst 1556 gånger)

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
 ??? Har en gråhund bordikolli blandning.
Hon skall alltid bita stora hunden blandning rottis grandoun och labbe
i bakbenen visser liggen är han stor som en älg.
Men ändå hjälper inte hur mycket man säger till henne.
Han säger inget själv sätter sig bara ner.
Älskar katter har 8. 3 hundar och tuppen Ove hönan Agda hönan Carina med 3 vita hönor och lille Hönan Gullefjuni 6 karpar i inomhusdamm Hoppsan som äter ur handen Kal Ada Beda Rosa Guldis 2 scalarer Bertil och Elsaoch två malar

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:Hur får man hunden att sluta bita stora hunden i bakbenen
« Svar #1 skrivet: 22 jul-07 kl 09:27 »
Min erfarenhet från när vi hade hundar var att hundarna själva var tvugna att ranordna sig. Vi hade en hund som "inte tog över" som den skulle, och försökte lösa detta med att separera hundrarna, men den hunden förändrade inte sitt sätt, utan den var helt enkelt inte lagd att "styra".
Det är synd att din stora hund inte säger ifrån, men jag skulle tro att din lilla hund kommer att bli ledaren över flocken, och fram tills dess får väl ni gå in och fostra.

Angelica W

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jul-07 kl 12:52 »
Håller med, vovvarna måste fixa sin rangordning på egen hand. När vår slyngelaktiga buspojke nafsade vår äldre tik i bakbenen så sa hon till på skarpen, och sedan dess har han låtit bli :). Nu när han vet vad hon tål och inte tål så är han mycket lugnare på något sätt, vet inte riktigt hur jag ska förklara. Han verkar nöjd med att inte vara högsta hönset iaf :). Kanske din stora hund också skulle kunna vara nöjd med det, Kattanna?

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 24 jul-07 kl 13:28 »
 Jag skulle kunna tänka mig att det är någon form av vallningsbeteende.
Min äldre Fågelhund tolererar sånt beteende från min BC, dock biter BCn inte utan bara "föser" den andra hunden. Fågelhunden ignorerar bara det hela så det är jag som får sätta stopp för fösandet om det ska bli stopp. I övrigt är det Fågelhunden som är Boss över BCn men just detta vallande verkar han bara strunta i utan att försöka göra något åt det, kanske det inte är så störande?
                      Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
« Svar #4 skrivet: 24 jul-07 kl 16:54 »
Hejsan!
Visst är det lilla hunden tiken som bestämmer.
Men han låter henne hållas sätter sig om hon är för jobbig.
Tittar på hans ben men det syns inget så det är nog inte hårda tag.
Mest iritterad är hon på honom om han inte vill leka.
Sen blir ju det värre när dom har överskots energi i detta regnande.
Båda hundarna vägrar att vara ute går snabbt ut och gör det dom skall och så in igen.
Stänger man dörren så sitter dom där ute och gnäller.
Så både dom och jag längtar efter sol.

Älskar katter har 8. 3 hundar och tuppen Ove hönan Agda hönan Carina med 3 vita hönor och lille Hönan Gullefjuni 6 karpar i inomhusdamm Hoppsan som äter ur handen Kal Ada Beda Rosa Guldis 2 scalarer Bertil och Elsaoch två malar

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 24 jul-07 kl 18:35 »
Håller med, vovvarna måste fixa sin rangordning på egen hand. När vår slyngelaktiga buspojke nafsade vår äldre tik i bakbenen så sa hon till på skarpen, och sedan dess har han låtit bli :). Nu när han vet vad hon tål och inte tål så är han mycket lugnare på något sätt, vet inte riktigt hur jag ska förklara. Han verkar nöjd med att inte vara högsta hönset iaf :). Kanske din stora hund också skulle kunna vara nöjd med det, Kattanna?
Visst rangordning är ok....men samtidigt är det flockledaren, alltså du själv som bestämmer vad som tollereras i flocken eller inte.
Bråk mellan hundar kan gå överstyr och då är det upp till flockledaren att sätta gränserna.
Jag vet inte hur många hundar jag fått sy ihop efter att ett par av dem vägrat inse den andres ställning.
Men det är inget jätteproblem.....reagera bara som vilken flockledare som helst skulle göra i naturen. Släng över hunden på rygg, grip tag om nack halsskinn, sök ögonkontakt och skrik NEJ. Håll dig till deras eget kroppsspråk....inga slag och sparkar utan direkt ingripande samma sekund som bitandet sker.
En hund har inget sammankopplingsminne, tillrättavisandet måste ske i direkt anslutning till problemet.
Annars fattar hunden inte vad "straffet" handlar om.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Angelica W

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 jul-07 kl 13:02 »
Visst rangordning är ok....men samtidigt är det flockledaren, alltså du själv som bestämmer vad som tollereras i flocken eller inte.
Bråk mellan hundar kan gå överstyr och då är det upp till flockledaren att sätta gränserna.
Jag vet inte hur många hundar jag fått sy ihop efter att ett par av dem vägrat inse den andres ställning.
Men det är inget jätteproblem.....reagera bara som vilken flockledare som helst skulle göra i naturen. Släng över hunden på rygg, grip tag om nack halsskinn, sök ögonkontakt och skrik NEJ. Håll dig till deras eget kroppsspråk....inga slag och sparkar utan direkt ingripande samma sekund som bitandet sker.
En hund har inget sammankopplingsminne, tillrättavisandet måste ske i direkt anslutning till problemet.
Annars fattar hunden inte vad "straffet" handlar om.

/Fred

Ja, om det är så stora problem så måste man självklart sätta stopp! Våra har dock inte betett sej så, det var mer att den yngre ville "få igång" den äldre vovven och busa lite :). Eftersom hon är en gammal tuffing som är van att få respekt visste jag att det var något de kunde klara ut själva. Lillgrabben har inte  det där behovet av att vara herre på täppan, så han trivs med att bli uppfostrad ;). Har träffat en och annan hund som nog inte hade gillat det.

Och nog har jag märkt hur viktigt det är att vara konsekvent och ta itu med problemet direkt, i samma ögonblick det händer ;D. Har fått träna en del på hanhunden... Det är helt klart ett av de bästa tipsen man kan ge till en nybliven hundägare!

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
« Svar #7 skrivet: 03 aug-07 kl 09:24 »
Citera
[/quoten Släng över hunden på rygg, grip tag om nack halsskinn, sök ögonkontakt och skrik NEJ]
Jag blir så full i skrat över detta släng hunden på rygg kanske funkar på dom flästa hundar men inte min stora.
Alla som provat detta på honom har fått en tokig sprallig lekfull hund över sig skall vi leka nu riktigt lyser i hans ögon för ni tror väll inte jag ger mej.
Och ligger i underläge.
Däremot ett litet kattliknande väs ljud så sittar han och gör som du vill.
Eller höj rösten lite så lyder han men aldrig ner på rygg.
Då blir han 17 gånger värre.
Vakta hade han i sig redan sen 4 månaders ålder någon som va stökig värkade hotfull eller liknande av grabbens tonårskompisar så kom han flygande satte munnen över armen på dom men bet aldrig bara markerade och dom blev froma som små lamm.

filurfigur

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 aug-07 kl 21:09 »
Tror nog som Charlotte att det har med något vallningsbeteende att göra.

Vallar du med henne?

Jag tror inte heller riktigt på det där med att slänga sin hund på rygg. Det skapar osäkerhet och är avståndsökande. Jag vill inte ha det förhållandet med mina hundar i alla fall. Det jag har gjort för att ibland öka avståndet i "rang" mellan mina hundar är att tex låta den hund som jag vill ska va högre i "rang" än den andre få gå in först genom dörren, efter mig, eller få börja äta sin mat före den andre. Och ju längre tid den andre får vänta ju mer ökar jag mellanrummet mellan dem. Men givetvis är det inom rimliga gränser. Hund nr 2 behöver inte sitta i flera minuter extra innan hon får börja äta sin mat.

Vet inte om det är något tips som du kan ta till dig när det gäller det problem som du har, men tror inte att det skadar om man vill testa i alla fall.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 08 aug-07 kl 06:49 »
Tror nog som Charlotte att det har med något vallningsbeteende att göra.

Vallar du med henne?

Jag tror inte heller riktigt på det där med att slänga sin hund på rygg. Det skapar osäkerhet och är avståndsökande.
Nej det skapar inte alls avståndssökande.....tvärt om....en tillrättavisning 2 cm från nosen ger ett mycket större gruppsammanhållande än ett ryck i ett strypkoppel.
Och det skapar ingen osäkerhet heller. Det är ett språk hunden lärt sig av modertiken från valpben.
Det största felet människor gör är att blanda in mänskliga känslor och vanor i hantering av djur.

Alla djur fattar (även "problemdjur") men för att nå fram till dem så måste man ibland tala "deras språk."
Att låta hunden vänta vid matskålen kanske talar om för honom/henne att hon är mindre/lägre i rang. Men det kommer omöjligt få henne/honom att förstå varför?
Titta hur tikar uppfostrar sina valpar och följ deras mönster.......jag lovar att det ger dig bättre resultat än hundratals råd från "hundpsykiatriker" oavsett hur många böcker de skrivit.

Och "en hund på rygg" är inte elakt.......hunden förstår handlingen och kommer inte tycka sämre om dig efteråt.....snarare se upp till dig mer.
Du blir en ledare att se upp till....inte att utmana.

mvh/Fred

Some give it all."

filurfigur

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 aug-07 kl 08:14 »
Ja jag håller med dig Fred om att man ibland måste tillrättavisa en hund. och det gör jag med när det är befogat.

Men jag skulle aldrig kasta omkull min hund. Jag kan däremot morra ända nere från magen så att hunden gör som den lärt sig från de hundar som uppfostrat den. Det är en sak hunden förstår, ja.

Jag kan också ta en snabbt tag i nacken och morra till, och släppa nackskinnet nästan lika fort som jag tog det, men det är när valpen/hunden inte lyssnar på att AJAJ (typ så får man inte göra - jag brukar säga ajaj mer än NEJ), inte som en första utväg. Hunden måste först få en chans att förstå vad jag begär av den innan jag vill ta till sådana tillrättavisningar.

Men när du skrev slänga hunden på ryggen så såg jag framför mig att man handgripligen ska ta hunden och trycka ner den i marken. För sådana hundtränare har jag sett.... och jag har också sett hur deras hundar antingen inte vill vara nära dem och frustrationen his både hund och förare bara växer och växer. Eller så får de en hund som går brevid och gör allt som föraren säger för att den vågar inget annat och de hundarna ser bara stressade och nerviga ut, den egna glädjen finns inte där mer. Men visst... deras förare ser det inte så. De ser bara den lydiga robothunden de har. Men till vilket pris, det bryr de sig inte ens om att fråga.

Nu vet jag inte hur du tänkte när du skrev de raderna, men när jag svarade så utgick jag från den bild jag hade av de orden. Fel av mig kanske, men det är ju lite så världen ser ut, man ser från de fönster man har tillgång till.

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
« Svar #11 skrivet: 08 aug-07 kl 19:21 »
Missförst mej inte.
Men med slänga brotta ner hunde på rygg ser jag min stora som då va liten och hundvetarna som sa så här gör man, och fick en om möjligt tokigare hund som bara lyste skall vi leka om.
Räckte att man sa till bestämt så löd han men om någon skulle ha honom på rygg blev han skogstokig.
Ja tror att han säger till om hon är för jobbig hon skall nog mäst ha honom att leka.
Blir hon för envis sätter han sig på rumpan så hon inte kan bita honom.
Pratade med dom som har hennes syster hon va lika dan mot deras stora hanhund. Så det är väll gråhundsbeteende stor hund = älg bit i bakbenen.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 10 aug-07 kl 23:31 »
Ja jag håller med dig Fred om att man ibland måste tillrättavisa en hund. och det gör jag med när det är befogat.

Men jag skulle aldrig kasta omkull min hund. Jag kan däremot morra ända nere från magen så att hunden gör som den lärt sig från de hundar som uppfostrat den. Det är en sak hunden förstår, ja.

Jag kan också ta en snabbt tag i nacken och morra till, och släppa nackskinnet nästan lika fort som jag tog det, men det är när valpen/hunden inte lyssnar på att AJAJ (typ så får man inte göra - jag brukar säga ajaj mer än NEJ), inte som en första utväg. Hunden måste först få en chans att förstå vad jag begär av den innan jag vill ta till sådana tillrättavisningar.

Men när du skrev slänga hunden på ryggen så såg jag framför mig att man handgripligen ska ta hunden och trycka ner den i marken. För sådana hundtränare har jag sett.... och jag har också sett hur deras hundar antingen inte vill vara nära dem och frustrationen his både hund och förare bara växer och växer. Eller så får de en hund som går brevid och gör allt som föraren säger för att den vågar inget annat och de hundarna ser bara stressade och nerviga ut, den egna glädjen finns inte där mer. Men visst... deras förare ser det inte så. De ser bara den lydiga robothunden de har. Men till vilket pris, det bryr de sig inte ens om att fråga.

Nu vet jag inte hur du tänkte när du skrev de raderna, men när jag svarade så utgick jag från den bild jag hade av de orden. Fel av mig kanske, men det är ju lite så världen ser ut, man ser från de fönster man har tillgång till.
Ja givetvis skall inte en hund skrämmas till lydnad, den skall visas och läras till lydnad.
Och det är helt möjligt att det fungerade på din hund att morra den till sin platsställning i flocken.
Hårdare hundar kräver dock hårdare tag.
Och jag menar då inte mer "våld" utan tydligare markeringar. Och vissa hundar kräver tydliga fysiska markeringar innan dom förstår.
Jag har trännat upp flera hundar som ansetts vara "ohanterliga" och fått dom till att bli utmärkta tjänstehundar som litar på sina flockledare och VILL arbeta tillsammans med dem.
Många av dem inlämnade av sina ägare för att de inte kunde fastställa flockrangordningen.
En hund med stor dådkraft och mycket skärpa är en hund som behöver tydlig vägledning för att finna sin plats i flocken. Och även om hanteringen kan se hårdhänt ut så är den i vissa fall nödvändig. Och genomförs den rätt så får man både en lyckligare hundförare och en tryggare hund. Andra hundar skulle bli knäppa nervvrak av samma dressyr.

Det är just det här jag menar när jag i vissa trådar blir irriterad över påståenden om att "just den här metoden är bäst och rätt".
Det finns ingen metod som fungerar på alla hundar. Det som fungerar utmärkt på en hund fungerar inte alls på en annan.
Man får liksom ta sig tid att traggla sig igenom alla olika "skolor" och plocka ut de delar ifrån dem som passar just den aktuella hunden.
Pröva sig fram och se vad som fungerar.
När man umgås med hundfolk så lär man sig väldigt snabbt att det finns många "experter"....men ju fler hundar man jobbar med ju mer inser man att alla har rätt men inget fungerar på alla hundar.

När jag körde skyddshund/polishundsträning vid sthlmspolisens hundenhet var det ett evigt tjatande om huruvida det klassiska svenskskyddet eller IPO-skyddet var "bäst". Sanningen är att inget är bäst. Man får ta delar från bägge skolor och anpassa dem till hundens behov.

mvh/Fred
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser