Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spänna rem till motor, hur?  (läst 7350 gånger)

louise

• Gäst
Spänna rem till motor, hur?
« skrivet: 21 jul-07 kl 23:01 »
Har en remmotor som jag tänkt använda till det mesta. Ikväll har jag försökt få igång den gamla balanssågen med den, men jag lyckas inte spänna remmen, den hoppar bara av. Tips hur man får till det? Drar å sliter, och har fäst motorn i backen med spett, bänt för att spänna ännu mer. Men det räcker som sagt inte.

louise

• Gäst
Re:Spänna rem till motor, hur?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-07 kl 23:11 »
Hm.. då har du nåt fast föremål i "andra änden" då, som du kan spänna domkraften mot? Eller? Vet inte hur jag ska kunna konstruera något sådant mitt i vedboden.. (tänka tänka)

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jul-07 kl 23:31 »
Men hur fäster du stolpen/blankan?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 21 jul-07 kl 23:37 »
Hej!

Man kan sätta en bräda som hindrar remmen att hoppa åt sidan.

Viktigt är ju att remskivorna är parallella, så det inte är snett någonstans, då brukar det klara sig utan bräda.

Viktigt är också att minsta möjliga motstånd finns vid start.

Själv har jag satt en planka mellan motor och sågstativ, och en bräda som styr upp motorn, så den inte står snett. Behöver ingen domkraft, men iden är ju mycket bra.

Hörde i veckan att industrin går mer och mer tillbaka till flatremmar som drivremmar numera. Det spar tydligen energi i jämförelse med kilremmar.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jul-07 kl 23:51 »
Planka till själva sågen låter bra. Men hur menar du med den som "styr upp" motorn? Var sätter du den?

Jag vet egentligen inte vad en balanssåg är, vad som är grejen med den. TYcker mest den är jobbig som vippar och har försökt fästa den redigt ordentligt istället. Hur använder man dem?

a-son

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 jul-07 kl 00:51 »
Har aldrig kört med rem, men min farfar gjorde det. Han hade alltid någonting, bräda, stolpe etc. mellan motorn och det den skulle driva under remmen vid marken. Brädan ska vara lagom lång för att spänna remmen, annars får man lägga lappar på andra ledden emellan tills det stämmer. Brädan eller stolpen slås på plats uppifrån. Han drog alltid igång remmen för hand så att remmen fortfarande snurrade långsamt när han drog på motorn. Styra upp motorn så den inte vrider sig kan man göra med järnstänger man slår i på var sida om motorn på den sidan som är från det som remmen går till, eventuellt också den sidan som är närmast det som drivs. Farfar hade alltid en järnklump på stativet till motorn på den sidan som var från det som drevs, för att motverka att motorn reser sig i den änden. Tror det var ett gammalt städ eller nåt sånt.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 jul-07 kl 16:03 »
Nä nu har jag fått igång den men den är ju helt livsfarlig! Kan nån förklara principen för mig, hur sågar jag med en balanssåg?! När den sågat igenom vedträt sprätter träbitarna iväg, jag tappar balansen och håller på att hugga av mig handlederna.  Det är ett ordenligt ryck när bitarna går isär. Slutjobbat för idag definitivt.
« Senast ändrad: 22 jul-07 kl 16:04 av Lollo »

JGR

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 23 jul-07 kl 09:22 »
Det är inte så att den går på fel håll?
Då brukar ju sakerna flyga all sin väg.

a-son

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 jul-07 kl 10:33 »
Är balanssåg = vedkap?

I så fall - såga aldrig så små saker som  ett vedträ, om jag uppfattade det rätt, dvs något man kan stoppa i pannan eller spisen. Såga bara stockar och håll som redan sagts i stocken långt från klingan, hårt mot rännan.

Håller också med om att det verkar som om klingan snurrar åt fel håll. Klingans framkant, den som sågar, måste gå neråt, mot rännan. Annars kastar klingan stocken uppåt = livsfarligt!

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 jul-07 kl 22:15 »
Det är en såg där klingan är rörlig, upp och ner. Fast det tyckte ju jag verkade ännu farligare så jag har stagat fast den.

Å stocken har inte riktigt nånstans att ligga fast. Det är ett platt bord med en platt stock i mitten liksom. Äh.. det här går ju aldrig å förklara. Får försöka ta kort imorgon.

Å även om man bara sågar långa stockar, hur får jag isär sista biten? Mina vedträn måste vara 30-35 cm för att gå in i pannan.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 23 jul-07 kl 22:46 »
Hej!

Är klingan rund eller rak?  Förefaller mer vara en såg man klyver med, t.ex sågar plankor eller bräder utav en stock.   Om det är en rak klinga, tror du det finns plats för flera klingor, då tror jag det är något som kallas för ramsåg.

Edgar

trädman

« Svar #11 skrivet: 24 jul-07 kl 00:57 »
Fixa en bild så blir det lättare att "felsöka" Att planremmen slirar av kan förutom remspänningen också bero på att remskivorna inte sitter paralellt, att de sitter paralellt men är förskjutna sidledes, att friktionen mellan rem och remskiva är för dålig mm. För att förbättra friktionen kan man använda remvax eller remspray. Har också sett dem som använder sirap, men aldrig provat själv.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 jul-07 kl 20:56 »
orkar inte fota nåt idag, kommer senare. Men vad är en planrem? Jag har bara en rem..

snurret fixade jag fin fint med en massonitskiva.

Edgar, sågen är rund. Om det är en klyv är ju det bra, men hur sjutton använder jag den då?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 24 jul-07 kl 21:02 »
Hej!

En planrem eller flatrem är platt, ser ut som ett brett skärp ungefär.

En kilrem har du förmodligen på traktorn, drar kylfläkt och generator.

Blev förvirrad, tror aldrig jag sett en såg liknande din. Avvaktar med spänning bild!

Edgar

a-son

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 jul-07 kl 21:07 »
Planrem är en rem som är ganska bred och rätt tunn. Plattrem tror jag den kan kallas också. Den går på breda remskivor som är en aning tjockare på mitten eller helt plana. Alternativet är kilrem som går på remskivor med spår i. Kilremmar är mycket smalare och används t.ex. på bilar för att driva fläkten, generatorn och vattenpumpen. Används också på motorn till traktorn förresten ;)

Om sågen är tänkt att klyva så är det för att såga virke. Man klyver en stock till brädor, man sågar längs med stocken. Man kan också ändra dimension på virke från 2tum fem till brädor, t.ex.

Vad är "snurret"?!

a-son

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 jul-07 kl 21:08 »
Jag skriver tydligen långsamt :P

Rödskägg

• Småland
« Svar #16 skrivet: 27 jul-07 kl 11:25 »
Om det är så att sågen går åt fel håll är det bara att sno remmen det finns utrustningar där man ska göra så för att remmen ska centrera ligga kvar. Är hjulen plana eller har de en sfärisk överyta. Bilder vore kul. Det är rätt fräckt med gamla verkstäder där en motor driver stänger med drivhjul i taket och man därifrån via rem tar kraften till de maskiner man använder för närvarande. Har själv en remdriven vedkap till traktorn.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Tapio

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 27 jul-07 kl 20:44 »
Har en remmotor som jag tänkt använda till det mesta. Ikväll har jag försökt få igång den gamla balanssågen med den, men jag lyckas inte spänna remmen, den hoppar bara av. Tips hur man får till det? Drar å sliter, och har fäst motorn i backen med spett, bänt för att spänna ännu mer. Men det räcker som sagt inte.

Halaj!

Två allmänna reflektioner kring remdrivning.

Om det är en flatrem du har så behöver endast den ena av remskivorna vara bomberad (konvex yta).
Den andra kan vara plan. men de måste linjera naturligtvis! Sitter de offset så hoppar ju remmen.

Har du tänkt på att montera motorn på rätt sida angående rotationsriktningen?
Om det är rätt monterat så kommer motorn att spänna remmen när det kommer moment på.
Annars kommer remmen att slacka.
Det är lite svårt att förklara det här, men tänk dig att du håller i en borrmaskin vars chuck snurrar.
Om du nu tar ett grabbatag om chucken och hindrar den från att snurra så kommer istället hela borrmaskinen att snurra kring chucken.
Samma sak händer med din drivmotor.
Den kommer att vilja snurra runt sina fästöron och därigenom spänna eller slacka remmen beroende på vilken sida den sitter.

//T

Rödskägg

• Småland
« Svar #18 skrivet: 29 jul-07 kl 10:43 »
har man två bomberade hjul blir inte centreringen viktig men annars jo.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Filip Skräplund

« Svar #19 skrivet: 04 sep-07 kl 12:04 »
Man ska inte hålla på med så farliga maskiner om man knappt vet vad som är upp eller ned på dom.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser