Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lille kycklingen vill inte äta  (läst 4332 gånger)

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
Lille kycklingen vill inte äta
« skrivet: 21 jul-07 kl 17:30 »
Hejsan!
Nu börjar den gå ibland riktigt bra ibland lite vingligt.
Men har inte börjat äta ännu.
Dricker vatten gör den men hur lockar man i den lite mat
Hönsmamma
Älskar katter har 8. 3 hundar och tuppen Ove hönan Agda hönan Carina med 3 vita hönor och lille Hönan Gullefjuni 6 karpar i inomhusdamm Hoppsan som äter ur handen Kal Ada Beda Rosa Guldis 2 scalarer Bertil och Elsaoch två malar

Tindranu

• Småland
Re:Lille kycklingen vill inte äta
« Svar #1 skrivet: 21 jul-07 kl 17:34 »
Hönsmamman visade hur de skulle picka i sig maten. Men vad jag förstår så är det en sak som de verkar kunna helt naturligt....

Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 21 jul-07 kl 18:15 »
Lille kyckling har matsäck med sig de första 48 timmarna, i form av gulsäcken. Så innan dess är det ingen fara. är det en maskinkläckt kyckling så kommer man långt med små blanka frön och att picka med fingret i maten. Gärna med glada entusiasmerande "kluck kluck" Själv ser jag förmodligen fullständigt koko ut när jag gör det men så har jag rätt låg % kycklingdöd också.

Sally

« Svar #3 skrivet: 21 jul-07 kl 18:33 »
Fniss- jaså det är fler än jag som kör kluck/fingermodellen  ;D! Jag har visserligen aldrig maskinkläckt, men det kommer ju någon svag/liten emellanåt som man ägnar särskild uppmärksamhet. Jag brukar sätta den lille/lilla på en tallrik med lite vatten och havregryn blandat och göra som Gruff. Det brukar funka.

Sally
Går det...så går det!

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 22 jul-07 kl 00:50 »
Hej igen!

Jag brukar ge dem hirsfrön som start, de är små, gula och lockar kycklingarena att pröva. Sedan pickar jag med fingret i fatet  och lyfter upp en nypa frön ett par cm och släpper ner dem i fatet igen. Det har jag lärt mig av hönor som ruvat fram kycklingar på egen hand.
Faten är i det här stadiet oftast lock till syltburkar, vattnet ger du bäst i en grund skål med en sten i så att hennom inte dränker sig.

Jag har även mailat mina tel nummer till dig privat om du vill ha bättre beskrivning av hur jag gör.

Lycka till/Åsa
« Senast ändrad: 22 jul-07 kl 10:32 av -Pippilutt- »
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
« Svar #5 skrivet: 22 jul-07 kl 21:28 »
Tack alla underbara människor!
Som stöttat mej med lille kycklingen Gullefjun.
Nu springer den runt på mattan i köket riktigt på benen.
Stolt som sig bör.
Pickar undilatfrö.
Putsar sina fjädrar inne i akvariet.
Som är dens värmehus.
Tack för alla råd.
Dom värmde.
Älskar katter har 8. 3 hundar och tuppen Ove hönan Agda hönan Carina med 3 vita hönor och lille Hönan Gullefjuni 6 karpar i inomhusdamm Hoppsan som äter ur handen Kal Ada Beda Rosa Guldis 2 scalarer Bertil och Elsaoch två malar

Lena A

« Svar #6 skrivet: 22 jul-07 kl 21:30 »
Vad roligt att det går bra för lille Gullefjun.  :D Fortsätt att berätta hur det går. Vad tycker katterna om honom förresten?  ??? ;)

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
« Svar #7 skrivet: 23 jul-07 kl 10:30 »
Hejsan!
Lille Gullefjun mår bra.
Katterna vägar jag inte låta träffa honom inte hundarna heller.
Har ni något bra förslag va man skall ge mamma Höna och kycklingarna uppe i hönshuset. Gullefjun också förstås nu äter dom undilatfrö.
Koskos med krossad majs mörötter och hårdkokt ägg.
Alla dom små hos hönan Gullefjun vill inte ha det.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 23 jul-07 kl 11:00 »
Har ni något bra förslag va man skall ge mamma Höna och kycklingarna uppe i hönshuset.

Kycklingfoder (t.ex Fenix Start)är gott och bra. Inte för att jag äter det men kycklingarna verkar gilla det  ;)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Torry

« Svar #9 skrivet: 23 jul-07 kl 11:25 »
Jag har också en Gullefjun i köket som nu har blivit 5 veckor. Han har fått undulatfrö (sådär) vetekross till bakning(mums) havregryn(blä) helt vete (sådär) lite b-jästflingor från hälsokosten (jippi !!!mumsmums mums) skalade solrosfrö (mumsmums) kokt ägg (mums) keso(blä) spagetti (blä) burkmajs (okejdå) vindruvor (mums). Det är lättare att få dom att äta om man kluckar som en höna och har maten mellan pekfingret och tummen. Lycka till  och berätta hur det går
Hälsn Torry

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
När är det dags att traffa mamma höna?
« Svar #10 skrivet: 23 jul-07 kl 11:38 »
 :D
Jag blir så glad att så mänga bryr sig.
Kolla gärna på lille Gullefjun och dom andra på min hemsida.
Men när kan man släppa ut den till mamma höna och dom andra kycklingarna?
Kommer dpm andra kycklingarna att hacka på den?
Jag vet inget det är första gången för mej.
Kramis och kluck kluck

Torry

« Svar #11 skrivet: 23 jul-07 kl 12:56 »
Du ska nog skynda dig att ta Gullefjun tillbaka till mamman om det ska gå att få henne att ta den igen. Men håll noga koll på vad hon gör, hon har ju ratat den innan så det är inte säkert att hon godtar den nu heller . Hoppas verkligen att hon tar den, det är ju det bästa för kycklingen.
Håller tummarna.
//Torry

Lena A

« Svar #12 skrivet: 23 jul-07 kl 13:27 »
Jag har haft mina kycklingar med mammor i en kycklinglåda (kaninbur) utomhus så att att resten av flocken kan se de små. Jag har också släppt ut dem en stund bland flocken. Mamman har försvarat de små bra.

Jag tror du ska försöka att så fort som möjligt sätta ut den bland de andra. Har du en liten bur till att börja med är det bra, så att alla vänjer sig vid varandra.

Jag har gett mina kycklingar allfoder, uppblött bröd, kokta makaroner, kokt ris, majs/ärter, filmjölk. Eftersom jag bara haft en eller två kycklingar har jag inte köpt Startforder till dem eftersom förpackningen är så stor. En säck allfoder går åt eftersom alla hönor får det.

Lycka till och berätta hur det går.

« Senast ändrad: 23 jul-07 kl 13:28 av Lena A »

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
Vill inte vara hos mamma Höna
« Svar #13 skrivet: 23 jul-07 kl 17:07 »
Hejsan!
Tog upp Gullefjun dom andra nosade lite men Gullefjun ville inte vara där. Hon pep hela tiden och sprang och gömde sig hos oss.
Mamma höna ville nog ha henne men Gullefjun sprang där ifrån ville inte vara med.
Så vi tog in henne för där uppe är det kallt.
Nu ligger hon utmattad i sitt akvarium och sover bredvid vedspisen.
Startmaten vi köpte på lantmännen tycker hon är för stora.
Mycket godare med undilatfröerna.
Men dom äter hon friskt av.
Springer runt på mattan i köksvärmen (eldat i spisen för att få lite go värme och bort det råa).
Pickar lite mat men dricker dåligt.
Dom andra är ju några dagar äldre än henne så dom är betydligt tidigare.
Pip pip från Gullefjun

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 23 jul-07 kl 18:16 »
Jag har en sån där gammeldags kaffekvarn med vev på locket, i den brukar jag krossa  Höns startfodret de första gångerna tills de kommer på hur man hackar sönder den själv.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

polly

• -
« Svar #15 skrivet: 23 jul-07 kl 18:26 »
måste få berätta om påfågeln Julle.
Han kläcktes som enda överlevande kyckling i maskin.
Jag tog hem honom till lägenheten och födde upp honom där. han skulle bo i en undulatbur, men satt mesta tiden på min axel. älskade att sitta i mitt hår..läste jag en bok låg han på en handduk brevid och sov.
tiden gick, Julle flyttade hem till svärmors hönshus. Men varför-han var ju ingen fågel. äcklad av de andra flydde han till boningshuset varje dag.
Han låg på trappan och väntade på att bli insläppt(och blev det ibland)
Sen flyttades hönshuset längre bort och Julle kunde inte gå lös som innan.
Han tappade gnistan, slutade äta, och tynade till sist bort..Låg död en dag. Vi som precis köpt ett torp och gjorde vid hönshuset för att han skulle flytta hit..Honom glömmer jag aldrig.
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
« Svar #16 skrivet: 23 jul-07 kl 18:28 »
Tack för tipset.
Har mormors gamla sån stående uppe på hyllan över köksfönstret.
Dags att den får göra lite nytta.
Måste ju vara bra med lite ombyte och inte bara undilatfrö.
Då kanske den börjar flyga och låta som en undilat.
Gullefjun äter bäst om han får springa runt på mattan i köket och picka.

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
« Svar #17 skrivet: 12 aug-07 kl 09:23 »
Gullefjun har kommit upp i hönshuset i avdelad avdelning.
Hon är nu tre veckor.
Först kom mamma höna med alla små kycklingar och hälsade på.
Sen kom tuppen Ove och hönan Agda in och kollade.
Agda la sitt ägg och tuppen Ove stod och hejade på.
I morse när jag kom upp satt Agda på en pinne och tuppen på golvet.
När dom gick ut kom hönsmamman och kycklingarna in.
Allt bara bra så långt.
Nu nästa problem skall åka på semester 1 sep.
Skall Gullefjun vara kvar under värmelampan i sin bur eller skall hon få gå ut. Dom andra sover ute.
Hur skulle ni göra???

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #18 skrivet: 12 aug-07 kl 13:51 »
Alla förändringar bör man i mitt tycke göra när man är hemma och ser efter hur det går. Annars kan man ju inte hjälpa dem om det går snett.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
« Svar #19 skrivet: 25 aug-07 kl 06:48 »
Hejsan!
Igår kom lilla Gullefjun ut till dom andra hon va som en tok inne i sin inhängnad.
Mamma Höna såg genast till att hon skulle sandbada.
Sen gick hon och pickade med dom andra.
Snodde ett grästrå från mamma höna och pickade lite på mammans näpp.
Dom andra var jättesnälla mot henne.
Men när kvällen kom gick dom andra och lade sig hos hönsmamman så hon blev frågande kvar.
Gibben gick in i rastgården så hon kom in i hönshuset och fick lägga sig under värmelampan.
Nu på morgonen va alla kycklingar inne hos henne i vagnen med mamma höna.
Hon är nu 5 veckor hoppas att hon lär sig att gå in på en vecka annars får hönsvakten se till att hon kommer in i värmen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser