Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fånga vildkaniner  (läst 13945 gånger)

medion

• www.cupryjak.com
Fånga vildkaniner
« skrivet: 21 jul-07 kl 17:25 »
Jag undrar om man får fånga vildkaniner på sin egna tomt?(planlagt område)
Och i så fall hur fångar jag dom smidigast levande?
Håller höns,kaniner och duvor för utställning,sällskap och självhushåll.
Föder även upp balineser,javaneser samt har huskatt och schäfrar.

Photoniq

• Gäst
Re:Fånga vildkaniner
« Svar #1 skrivet: 21 jul-07 kl 19:39 »
Nu vet jag inte svaret på din fråga, men jag blev nyfiken, varför fånga vildkaniner? Levande?
« Senast ändrad: 21 jul-07 kl 19:40 av Photoniq »

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #2 skrivet: 22 jul-07 kl 09:26 »
Det kryllar av dom på min tomt. Å sätter man ut dödsfällor så riskerar ju även katter å andra djur att stryka med antar jag?

Jag vill få ner antalet då dom gräver å förstör i trädgården. Tack vare en kaninfan så sprang hunden efter in i ett buskage och spetsade öga på en pinnet.Den kaninen har ett pris på sitt lilla ludna huvud  >:(

Våmhuskullan

• -
« Svar #3 skrivet: 22 jul-07 kl 11:50 »
igår fånga vår största katt en kanin som hade smitit...jag leta länge och hitta sen kaninen i hallen med huvudet uppätet och katten bredvid..
Det var inte skoj... och det var inga små ungar i den kullen heller...tyckte det var konstigt att katten tagit en så stor kanin då han aldrig visat något intresse för de tidigare.

PernillaA

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 jul-07 kl 16:33 »
igår fånga vår största katt en kanin som hade smitit...jag leta länge och hitta sen kaninen i hallen med huvudet uppätet och katten bredvid..
Det var inte skoj... och det var inga små ungar i den kullen heller...tyckte det var konstigt att katten tagit en så stor kanin då han aldrig visat något intresse för de tidigare.

Det är något särskilt med kaninungar. De vuxna kaninerna går inte våra katter på, även om det är en liten plutt till dvärgvädur eller liknande. Men kaninungar kniper de gladeligen oavsett storlek. Säkert något i ungarnas naiva beteende som tilltalar katten som inser att den har en rimlig chans utan att få en kaninspark i ansiktet.

lejonkanin

« Svar #5 skrivet: 23 jul-07 kl 16:49 »
   hej !
vi har också väldigt mycket med kaniner ::) och själv så har jag fem stycken och därav fyra honor,det hände en morgon att jag skulle gå ut och ge dem lite mat och när jag var ca:20 meter bort så såg jag en annan hare som försökte para sej med en av mina kaniner genom nätet! :o men jag han dit och skrämmde ivåg han som tyr varf då!  ;) men jag har hört om anndra som har fått "harkaniner"
mvh sabina
hej jag har famil,fem kaniner,får,kräldjur,hönd,hund,katt Mm bor på landet. ;)

PernillaA

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 jul-07 kl 16:57 »
  hej !
vi har också väldigt mycket med kaniner ::) och själv så har jag fem stycken och därav fyra honor,det hände en morgon att jag skulle gå ut och ge dem lite mat och när jag var ca:20 meter bort så såg jag en annan hare som försökte para sej med en av mina kaniner genom nätet! :o men jag han dit och skrämmde ivåg han som tyr varf då!  ;) men jag har hört om anndra som har fått "harkaniner"
mvh sabina

Helt omöjligt! Jag har också hört talas om folk som säger sig ha korsningar mellan hare och kanin, men det är en biologisk omöjlighet. Kaniner och harar kan inte para sig med varandra. (Nja... para sig kan de kanske, men det blir inga ungar.  :P) Det dina kompisars kaniner parat sig med måste varit en kanin av något slag.

lejonkanin

« Svar #7 skrivet: 23 jul-07 kl 21:17 »
 hej
Helt omöjligt! Jag har också hört talas om folk som säger sig ha korsningar mellan hare och kanin, men det är en biologisk omöjlighet. Kaniner och harar kan inte para sig med varandra. (Nja... para sig kan de kanske, men det blir inga ungar.  ) Det dina kompisars kaniner parat sig med måste varit en kanin av något slag.

jo jag  är seriös! det finns de kaniner som har blivit parade när de har varit utom hur i "snöre" och som själv har sett när parningen gick till,detg är ju inte alltid som det blir bra ungar av det men det händer faktiskt!det finns just nu.eller fanns en annons på blocket där var det ngn som hadde sett dem para sej och ca.30 dagar senare så fick hon 7 små ninor ! :D

:P ???
hej jag har famil,fem kaniner,får,kräldjur,hönd,hund,katt Mm bor på landet. ;)

hermi

« Svar #8 skrivet: 23 jul-07 kl 21:58 »
Helt omöjligt! Jag har också hört talas om folk som säger sig ha korsningar mellan hare och kanin, men det är en biologisk omöjlighet. Kaniner och harar kan inte para sig med varandra. (Nja... para sig kan de kanske, men det blir inga ungar.  :P) Det dina kompisars kaniner parat sig med måste varit en kanin av något slag.
jag har i våras råkat ut 2 av mina jätter har parat sej med en wildkanin genom gunnelbostägsle
ungarna är litte men fina och myket temparment och skyga det är fullt mögligt. hare är inte samma
som wildkanin
mvh. hermi
morgen ist wieder ein tag

Kraxa

• -
« Svar #9 skrivet: 23 jul-07 kl 23:16 »
Citera
Helt omöjligt! Jag har också hört talas om folk som säger sig ha korsningar mellan hare och kanin, men det är en biologisk omöjlighet. Kaniner och harar kan inte para sig med varandra. (Nja... para sig kan de kanske, men det blir inga ungar.  ) Det dina kompisars kaniner parat sig med måste varit en kanin av något slag.

Det kan inte vara så att det är korsningar med KANINraserna Belgisk Hare eller Dvärghare som menas när man säger att man har harkorsningar. Kan lätt bli fel så folk tror man har korsningar med "riktig" hare. Jag har två harkorsningar, och med det menar jag kaniner som är 50% utav RASEN belgisk hare.

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #10 skrivet: 23 jul-07 kl 23:27 »
Nu återkommer jag till ämnet.
Ja jag får fånga kaniner på min tomt eftersom dom får fångas eller skjutas året runt sk. skyddsjakt. Dock krävs polisens tillstånd för att skjuta inom tättbebyggt område.

Jag vill fånga dom levande så ritningar på fällor är önskvärda

Körven

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 24 jul-07 kl 09:34 »
Nu återkommer jag till ämnet.
Ja jag får fånga kaniner på min tomt eftersom dom får fångas eller skjutas året runt sk. skyddsjakt. Dock krävs polisens tillstånd för att skjuta inom tättbebyggt område.

Jag vill fånga dom levande så ritningar på fällor är önskvärda
Gör en bur ca 1m x 0,5m,av nät sedan ett "lock som fästes med gångjärn.Ett giller som består av en snesågad bräda,på mitten, ca 5 cm x 2 cm,som fästes med ett gångjärn så det går att böja.Locket på buren blir golv och gillret håller upp buren,fäst ett snöremellan golvet och gillret,när kaninen trampar på golvet utlöser det gillret och fällan slår igen.Hmm............tror inte jag skulle kunna bygga en fälla efter denna beskrivning,men så är det.Skulle kunna skicka en bild men det är förmånga bits,får ner dom till 70,men det skall vara 50 här.

Körven

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 24 jul-07 kl 19:22 »
Hej

Här http://www.jaktguiden.se/ finns beskrivningar på många olika fällor.

Edgar

icko

• Skåne
    • Ickos
« Svar #13 skrivet: 26 jul-07 kl 00:32 »

Tänk så fel du har ! korsningar mellan kanin och hare är fullt möjligt
och är inte alls ovanliga,
Avkomman är däremot alltid steril och kan således icke föröka sig.
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 26 jul-07 kl 06:25 »
Om jag inte är helt felinformerad så är det så att äggen kan bli befruktade men dör efter några celldelningar så avkomma mellan hare kanin är inte möjlig.
                        Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Körven

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 26 jul-07 kl 11:29 »
Ne du det är helt omöligt........det går inte att få en korsning mellan kanin och katt heller.
Kanin och hare tillhör inte samma släkte.Båda tillhör ordningen Gnagare (Rodentia) första underordning Dubbeltandade (Duplicienta) och familjen hardjur (leporida) så långt är allt ok,men nu kommer vi till släktet då tillhör kaninen Oryctolagus och haren tillhör släktet Lepus.Kaninen föderungar i bo och i håligheter och är hårlösa,dräktighet i ca 30 dagar.Haren är dräktig i ca 50 dagar vars ungar är hårbeklädda och föds på undanskymda platser,dom kan skutta i väg redan efter någon timma.Men det som skiljer dom mest åt är Kromosontalet och andra prosesser som gör att kroppen stöter bort eventuella foster,samma fenomen som vid transplantation av tex hjärtan.Det skulle rent teoretiskt gå att få en korsning, men då måste emunförsvaret kopplas bort och fostret leva i ett provrör,till vilken nytta?
Att Mulor och mulåsnor är sterila vet ju dom flesta,men varför då? Om någon vill veta så fråga mig.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 27 jul-07 kl 08:43 »
Citera
Det ÄR en omöjlighet. Hararna har ett annat kromosomantal och har en helt annan utveckling (föder färdiga ungar). Allt annat är fel.
Citera
Båda tillhör ordningen Gnagare (Rodentia)
Nej, ordningen Lagamorpha.
« Senast ändrad: 27 jul-07 kl 08:45 av Gille »
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare
jolo, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser