Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  arg tupp..  (läst 1826 gånger)

snörom

• trägen vinner
arg tupp..
« skrivet: 21 jul-07 kl 11:58 »
Hej!
Jag är ny här på bloggen och fick tipset av en släkting att man kan få råd här.
Jag har en tupp som är 1½ år samt en tupp som är 4 månader. Läste tidigare om att det går utmärkt att ha flera tuppar ihop och har även sett detta själv men den äldre tuppen hade nästan ihjäl min tidigare tupp som var yngre än honom så vi tog bort den yngre och skaffade en ny men det fungerar ändå inte. Har 9 hönor och de får alla gå lösa på ägorna under dagtid. Vad skall man göra, skall jag ta bort den äldsta tuppen eller kommer detta att gå över?

trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Re:arg tupp
« Svar #1 skrivet: 21 jul-07 kl 12:21 »
Hej.
Griniga tuppar är inget att ha! Vore jag dig så hade jag avlivat honom på en gång för det kommer garanterat inte att gå över. Att sälja honom är inte heller någon ide´för ingen vill ha en sån tupp Det går annars bra att ha två tuppar men då ska de nog ha växt upp tillsammans eller åtminstone vara i samma ålder. Om din tupp ger sig på en 4 månaders tupp så är han nog inte snäll mot små kycklingar heller. Om du vill ha två tuppar så skaffa en som är i samma ålder som din lilla och gör dig av med den elaka snarast möjligt helst redan igår ;).
Lycka till.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Nypålandet

« Svar #2 skrivet: 21 jul-07 kl 14:13 »
Jepp.

Död åt den gamle & satsa på en social tupp.

snörom

• trägen vinner
« Svar #3 skrivet: 22 jul-07 kl 11:56 »
Hejsan igen!

Men jag trodde att detta skulle gå då de är uppväxta tillsammans men det kanske inte går i alla fall?

Anette Ö

• Närke
« Svar #4 skrivet: 22 jul-07 kl 13:01 »
Hej.
Han kommer garanterat inte skärpa till sig, den elakingen >:(. Vissa tuppar (hönor med) är så totalt egotrippade och tål ingen fjäderbeklädd varelse av samma kön.
De kan väl inte ha växt upp tillsammans när det skiljer mer än ett år på dem ???. Hur som helst så ska du skicka den ilskna tuppen till de sälla jaktmarkerna och satsa på att skaffa en ny tupp i samma ålder som den unga. Om du behåller den gamla istället så kommer du få problem om du vill ha kycklingar som kläckas i hönsgårn, den griniga kommer garanterat att vara elak mot småtupparna och kanske mot småhönorna också. Jag har sagt det förut men säger det igen. En grinig tupp är inget att ha!!!!
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

snörom

• trägen vinner
« Svar #5 skrivet: 22 jul-07 kl 13:08 »
Hej igen!

Den ena tuppen är kläckt i höstas (oktober) och den andra i februari.

I den kullen som den äldsta tuppen kläcktes i fanns den tuppen som han nästa tog ihjäl och som vi sedan tog bort i hopp om att det var den som triggade den vi behållde och som vi nu har. Han vaktar "sina" hönor 4 st väldigt bra, kan det vara därför han är så hetsig mot den andre?

carmencha

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 jul-07 kl 21:11 »
Hej Snörom!

Tupparna brukar slåss tills de bestämmer sig för vilken som ska vara chefstupp, det går över om någon vecka...andretuppen får de hönor som inte chefstuppen vill ha.

4 hönor på två tuppar är lite, du kan väl skaffa några hönor till? Det är bra att ha två tuppar eftersom den ene kan dö då den försvarar flocken.

mvh Carmen

Anette Ö

• Närke
« Svar #7 skrivet: 22 jul-07 kl 21:47 »
Hej.
jag håller med Carmen. Två tuppar på fyra hönor är i nog inte så bra, skaffa fler hönor.
För två år sen hade vi en grinig tupp som hela tiden skulle försvara hönsen. Han släppte aldrig den andra tuppen inpå dem. När kycklingarna kom så gav han sig på dom också. Jag har hört att om de väl får "blodsmak" så är det svårt att få ur dem det. Jag tycer ändå att du ska göra dig av med den griniga tuppen.
Anette

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jul-07 kl 23:21 »
En tupp som ger sig på kycklingar skulle inte bli gammal här.

Skojarbråten

« Svar #9 skrivet: 22 jul-07 kl 23:53 »
Hej Ulric.

Om du är sugen på att ha en liten slaktkurs finns rikt material här. Jag har massor av tuppar och nu är vi vid en punkt då det måste gallras lite. Jag vet (tror) att jag kan göra det själv bara jag vet exakt hur, här vill man inte misslyckas, inte ens vara i närheten av att göra det.

Känner du eller någon annan sig kallad handlar det om kanske tio femton tuppar och lika många ällingar.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser