Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lejonjakt  (läst 1984 gånger)

Blomme

  • Gäst
Lejonjakt
« skrivet: 21 jul-07 kl 10:03 »
Läste på webbtidningen att djurrättsaktivister i Sydafrika ska stoppa jakt på lejon i inhägnad. Jägare från hela världen betalar upp till 130 000 SEK
för att skjuta ett lejon och få en trofé.

Om detta verkligen blir som djurrättsaktivisterna vill skulle jag tro att denna jakt kommer att bedrivas på det vilda beståndet och pengarna går till hövdingar som köper kalaschnikows för pengarna...

När kommer djurens rätt och stoppar hjortjakten tro?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Lejonjakt
« Svar #1 skrivet: 21 jul-07 kl 10:33 »
Det blir en katastof om man förbjuder jakten. Det är ju tack vara pengarna som man har råd att anlita vakter som driva bort tjuvjägare. I dom länder där man har förbjudit jakten minskar ju antalet djur i snabb takt.

Är själv imot hängjakt men inser att den genererar många välbehövda pengar.
Men själv skulle jag aldrig komma på tanken att betala dom pengarna. Jag försöker ju göra tvärt om. ;) Vill ha betalt för att jaga.. ;)
« Senast ändrad: 21 jul-07 kl 10:34 av Rosten »

Björn Mikael

  • Inlägg: 11
Re:Lejonjakt
« Svar #2 skrivet: 24 jul-07 kl 21:22 »
Sen kan det ju vara värt att notera att hägnen i Sydafrika kan ligga på 50 000 hektar eller mer..någon liknelse med den hägnjakt som bedris i Sverige är ganska svår att göra.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Lejonjakt
« Svar #3 skrivet: 25 jul-07 kl 00:26 »
Sen kan det ju vara värt att notera att hägnen i Sydafrika kan ligga på 50 000 hektar eller mer..någon liknelse med den hägnjakt som bedris i Sverige är ganska svår att göra.
Jag är lika mycket imot stora som små hägn. ;)
Då jag tycker att djuren som skall jagas skall kunna ströva fritt på allas marker. (konservativ surgubbe ;D)
Det är inte jakten som sådan jag är imot. Jag är helt övertygad att det är svårare att skjuta djuren i ett hägn på 40ha än ett på 50 000ha

Björn Mikael

  • Inlägg: 11
Re:Lejonjakt
« Svar #4 skrivet: 25 jul-07 kl 17:24 »
Jag är lika mycket imot stora som små hägn. ;)
Då jag tycker att djuren som skall jagas skall kunna ströva fritt på allas marker. (konservativ surgubbe ;D)
Det är inte jakten som sådan jag är imot. Jag är helt övertygad att det är svårare att skjuta djuren i ett hägn på 40ha än ett på 50 000ha

Faktum är att många av hägnen Sydafrika är i sådant skick att djuren faktiskt kan ströva ut och in efter egen vilja. ;)

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Lejonjakt
« Svar #5 skrivet: 25 jul-07 kl 17:48 »
Faktum är att många av hägnen Sydafrika är i sådant skick att djuren faktiskt kan ströva ut och in efter egen vilja. ;)
Sådana områden finns ju även både i sverige och häröver....men då är det väl knappast att benämna som "hägn"?
Snarare "nationalparker" och "state parks".
Bör väl tillägga att jag inte har något alls emot att det jagas inom dessa.
Är själv en av två trappers som har tillstånd att sätta fällor uppe i "Darien Lake state Park" och "Allegany State Park".
Även skyddade områden är i behov av viltpoppulationsreducering.

Om jakten övervakas av Jakt Guider så ser jag inget fel med den.
Pengarna går ju till viltvård och vill folk betala så gör man ju som man brukar säga två flugor på smällen.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Björn Mikael

  • Inlägg: 11
Re:Lejonjakt
« Svar #6 skrivet: 25 jul-07 kl 18:59 »
Sådana områden finns ju även både i sverige och häröver....men då är det väl knappast att benämna som "hägn"?
Snarare "nationalparker" och "state parks".
Bör väl tillägga att jag inte har något alls emot att det jagas inom dessa.
Är själv en av två trappers som har tillstånd att sätta fällor uppe i "Darien Lake state Park" och "Allegany State Park".
Även skyddade områden är i behov av viltpoppulationsreducering.

Om jakten övervakas av Jakt Guider så ser jag inget fel med den.
Pengarna går ju till viltvård och vill folk betala så gör man ju som man brukar säga två flugor på smällen.

/Fred

Jag har för mig att det hela hänger samman med att den mesta jakten i Sydafrika, iallafall turistjakten, måste ske i hägn. I övrigt håller jag med dig fullt ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 2 användare (1 dolda)
Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser