Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan en kyckling gå?  (läst 3129 gånger)

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
När kan en kyckling gå?
« skrivet: 21 jul-07 kl 07:49 »
 ???
Hej alla hönsvänner!
När kan en kyckling gå?
Den lille jag värmde i går mer kryper en går.
Benen lyder inte riktigt är det fel eller är den för liten.
Drack vatten och tror den har ätit i natt.
Hoppas att den klarar sig
Älskar katter har 8. 3 hundar och tuppen Ove hönan Agda hönan Carina med 3 vita hönor och lille Hönan Gullefjuni 6 karpar i inomhusdamm Hoppsan som äter ur handen Kal Ada Beda Rosa Guldis 2 scalarer Bertil och Elsaoch två malar

orloff

• Gäst
Re:När kan en kyckling gå?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-07 kl 08:25 »
Den kan gå nästan direkt.  De man hjälper som hönan ratar är i regel något fel på.       ???

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 21 jul-07 kl 11:34 »
Hej! Du kan fixa det här på två sätt.

1.  Lyft kycklingen i fötterna så att den hänger fritt, det tycker den inte om så den kommer att försöka resa upp huvudet mot fötterna.Det är precis det du ska framkalla för då använder den de muskler som måste sträckas ordentligt när den tar sig ur skalet för att den ska kunna gå.
Om kycklingen även har huvudet lite snett så låter du den hänga försiktigt med halsen mellen ditt pek- och långfinger, du måste hålla den still då så att bara kroppstyngden gör att musklerna i halsen rätar ut sig. Det räcker med ca 15 sekunder, du ser på pippin.

2.  Lägg kycklingen på rygg på en grov frottehandduk och håll den med tummen under och pekfingret ovanpå fötterna, dra den sedan långsamt mot dig så att det uppstår en retning i nervbanorna, kycklingen kommer att protestera och försöka resa sig med huvudet mot fötterna, håll emot med  fötterna så den måste spänna musklerna. Du känner i fingrarna  vilket gensvar du får i musklerna.

Tänk på att det här är mycket jobbigt för en så liten krabat så bara en liten liten stund, ner i värmen och vila, upp igen till lite mer sjukgymnastik, värme o vila  o.s.v.

Om man gör det här direkt när när man hjälper dem ur äggen så är de okay efter ca 0,5 timme men om jag hittar någon som kommit ur ägget själv och  har helt raka ben och legat så ca 8 timmar har det tagit mig drygt 5 timmar att få kycklingens hjärna och muskler att acceptera och orka med att böja, dra in, balansera, stå och gå. Nu kutar den omkring som vem som helst av de andra.   ;D

Det här har jag kommit på själv bara för att jag är en sån som inte ger upp förrän jag har prövat allt jag kan komma på och inte gillar inställningen -  ett visst svinn får man räkna med med -
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
« Svar #3 skrivet: 21 jul-07 kl 17:33 »
Tack för tippset!
Håller med att man skall inte ge upp så fort det går.
Har du något bra tips för att få den att äta med?
Tacksam för alla svar.
Älskar katter har 8. 3 hundar och tuppen Ove hönan Agda hönan Carina med 3 vita hönor och lille Hönan Gullefjuni 6 karpar i inomhusdamm Hoppsan som äter ur handen Kal Ada Beda Rosa Guldis 2 scalarer Bertil och Elsaoch två malar

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 22 jul-07 kl 00:33 »
Hej igen!

Jag brukar ge dem hirsfrön som start, de är små, gula och lockar kycklingarena att pröva. Sedan pickar jag med fingret i fatet  och lyfter upp några frön ett par cm och släpper ner dem i fatet igen. Det har jag lärt mig av hönor som ruvat fram kycklingar på egen hand.
Faten är i det har stadiet oftast lock till syltbutrkar, vattnet ger du bäst i en grund skål med en sten i så att hennom inte dränker sig.

Jag har även mailat mina tel nummer till dig privat om du vill ha bättre beskrivning av hur jag gör.

Lycka till/Åsa

Att arbeta är kul - det har jag sett själv

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
« Svar #5 skrivet: 28 jul-07 kl 17:57 »
Lille Gullefjun är nu 8 dagar gamal.
Dom två första dagarna gick han på hela benet men efter att ha tränat sig så går i två dagar så är det full fart,
I början vingligt men nu springer han för fullt.
Tror att dom är olika sena i utväcklingen.
I dag vågade han sig till och med ut på golvet i köket efter att tidigare bara varit på mattan.
I dag så ser man att stjärtfjädrarna är pågång.
Kram Skalman (Gullefjun)

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser