Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägger dåligt med ägg..  (läst 7172 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Lägger dåligt med ägg..
« skrivet: 19 jul-07 kl 17:31 »
Just nu lägger mina hönor få ägg, har inte varit så förut.
Börjar mina hönor att bli för gamla  ???De är tre och fyra år.
Hönorna hade ett uppehåll okt-mars.
Jag ger ej värpfoder.
Hedemorahöns

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
Re:Lägger dåligt med ägg.
« Svar #1 skrivet: 19 jul-07 kl 17:54 »
Samma problem!
Tanterna lägger väldigt dåligt med ägg!
Det är ju nu äggen ska komma.
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 19 jul-07 kl 18:13 »
Ge ett fullgott värpfoder som tillskott under sommarhalvåret. Mina hönor slutade värpa när de enbart fick spannmål och det är inte tillräckligt.

När de i våras började få värphönsfoder tog det inte många dagar innan de började värpa.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

johe71

« Svar #3 skrivet: 19 jul-07 kl 18:21 »
min värper bra just nu... 12-16 ägg om dagen på hmmm.. ca 20 hönor tror jag :) (det är ett gäng som ruvar och några som har små kycklingar så jag har inte riktigt koll på hur många som lägger ägg just nu)

de får värpfoder (värpex från granngården) och två sorters spannmål samt en del grönfoder (om det är bra väder)

ganska avgörande för en hönas äggläggning är mängden metionin hon får i sig per dag (metionin är en essentiell aminosyra)... och det är enligt litteratur lätt att det blir för lite i det om man inte tillsätter det i kosten (eller rätt saker som innehåller mycket metionin)

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #4 skrivet: 19 jul-07 kl 19:03 »
Undrar bara vad värpfoder innehåller? Vad är det som gör att hönorna värper bättre? Är det ett naturligt ämne eller är det artificiellt?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Anso1971

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 19 jul-07 kl 23:39 »
Undrar bara vad värpfoder innehåller? Vad är det som gör att hönorna värper bättre? Är det ett naturligt ämne eller är det artificiellt?

Jag hörde för länge sedan att det var något i, som gjorde att de värpte mer, vilket inte skulle vara särskilt snällt mot hönorna.

Försökte då hitta mer info om detta, och det enda jag då kom fram till var att det inte alls innehåller något som driver hönorna till att lägga fler ägg. Det är bara anpassat till värpande hönors behov. Det åtgår mycket vitaminer och mineraler och energi för en höna att bilda ett ägg, och får de inte sitt dagliga behov uppnått så orkar inte kroppen producera utan sätts på sparlåga = färre ägg.

Det som främst skiljer värpfoder från allfoder är väl extra kalk i värpfodret som krävs för äggskalsbildning. Mina får allfoder + snäckskal och de värper duktigt.
« Senast ändrad: 19 jul-07 kl 23:43 av Anso1971 »
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 20 jul-07 kl 07:49 »
Jag vill inte driva mina höns till äggläggning.
De får allfoder, havrekornkross matrester
grönt samt fri tillgång till snäckskal och sand.
Som extra godis ibland majs på burk.
Det är helt klart att värpfoder,
driver äggläggningen.
Jag blev bara fundersam, över att de lägger så dåligt nu. ::)
« Senast ändrad: 20 jul-07 kl 07:50 av Lycka »
Hedemorahöns

carmencha

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 jul-07 kl 08:18 »
Hej!

Alla mina höns får värpfoder, men de har vila 2 ggr/året!
Det enda tillskottet jag ger är havre, restmat och majs på burk.

mvh Carmen

johe71

« Svar #8 skrivet: 20 jul-07 kl 08:28 »
Det är helt klart att värpfoder,
driver äggläggningen.

får hönan i sig all näring, protein, vitaminer, amminosyror, mineraler och nog med kalk (och säkert några saker som jag inte räknat upp också), men får hon i sig nog av det så kommer hon att lägga ägg

värpfoder+snäckskal+två sorters spannmål innehåller allt som hönan behöver, och dessutom i lagoma proportioner... om du vill kalla det för driva, så visst

bland annat om hönan får i sig mindre än 150 mg metonin per dag så kommer hon att producera väldigt få ägg

Gräbban

• -
« Svar #9 skrivet: 20 jul-07 kl 10:21 »
Mina värper oxå mkt dåligt nu, har även en väninna vars höns (Åsbo) nästan slutat värpa för säsongen. Hon säger att hennes gör så, så då antar jag att mina tror att det är höst oxå! Jag har heller inga högvärpande raser, tänkte köpa in några lohmann eller andra så att det blir fler ägg. ::)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 20 jul-07 kl 12:22 »
Det är helt klart att värpfoder, driver äggläggningen.

Det är ju en felaktig skröna som aldrig tycks ta slut  ::)
Fult att kalla en fullgod utfodring för "driva"...
Individen kan inte producera mer än den genetiska kapaciteten den har!

Ska man prata klartext:
Höns som får mindre protein än vad som behövs för deras äggproduktion = svälts, värper lite ägg och tillslut inga ägg alls.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 20 jul-07 kl 14:35 »
Jag har Hedemora och  inte tänker jag ge dem värpfoder
Skulle mina hönor få för lite proteiner skulle de väl värpa dåligt alltid.
De kanske börjar bli för gamla som jag skrev i början.
Det är NU som de värper dåligt.

« Senast ändrad: 20 jul-07 kl 14:41 av Lycka »
Hedemorahöns

Anso1971

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 20 jul-07 kl 19:51 »
Inte bara hönor slutar producera ägg när näringen inte räcker till. Sådana kroppsliga "akutåtgärder" finns av olika slag hos de flesta (alla?) levande varelser.

Även vi kvinnor slutar ju ha ägglossning vid långvarig svält/näringsbrist. Hönsens ägg är ju stora, energirika och näringsrika så där behöver nog inte svälten pågå särskilt länge innan det märks på äggproduktionen.

Även vätska åtgår för att bilda ägg, så det är viktigt att de har god tillgång till vatten hela tiden.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 20 jul-07 kl 20:17 »
Hoppsan hur blev det nu som är det höns som svälter  ??? ??? ???
Hedemorahöns

Melica

« Svar #14 skrivet: 20 jul-07 kl 23:23 »
Jag har för migatt jag läst någonstans att problemet med hobbyhöns oftast är att de är för feta, och att det också ska göra att de värper mindre. Stämmer det? Är det alla goda matrester de stoppar i sig som är problemet i så fall?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 21 jul-07 kl 08:18 »
FETA : där fick jag mig en tankeställare :o
Vi behöver nog dra in på matintaget båda hönorna och jag :-X
Talade med en uppfödare i går kväll,
hon har har också problem med att de lägger dåligt.
« Senast ändrad: 21 jul-07 kl 08:19 av Lycka »
Hedemorahöns

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #16 skrivet: 24 jul-07 kl 23:26 »
Samma sak här, urdåligt med ägg trots att hönsen bara är årsgamla.  :(
Mina höns går fritt, får värpfoder, havre och matrester, precis som de fått hela tiden. De har normalhull, är inte särskilt feta ;)
Jag har haft vissa misstanker om att  de lägger sina ägg ute, men att hålla dem inlåst har inte gett någon förbättring. Jag har inte heller hittat några ägg i buskarna.

Kan det vara det dåliga vädret som är orsaken?  ???

Det kan gå dagen utan att jag hittar några ägg, men häromdagen låg det plötsligt tre stycken i redet! (och jag har tre hönor) Nu har det gått flera dagar sedan dess, utan några ägg alls.

Har även problem med "läderägg" ibland - en av hönorna verkar ha problem med det. Ett sladdrigt skal som då förstås går sönder. Kan det ha samband med den allmänt dåliga värpningen, eller har det en annan orsak?
Givetvis har de tillgång till snäckskål och jag "återvinner" även deras egna äggskal som de får finkrossade.
Why be normal when you can be yourself?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 25 jul-07 kl 08:44 »
Jag får säga förlåt till mina hönor :-\
Hittade en äggömma igår då jag storstädade hönshuset.
Inte jätte många ägg men jag ser att de värper.
Vad rent och fint det blev både jag och hönsen är glada
åt att det är fräscht igen ;D
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser