Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  frågor om dräktiga katter mm  (läst 3051 gånger)

Anna

• -
frågor om dräktiga katter mm
« skrivet: 19 jul-07 kl 16:01 »
Vi har en ung katthona som är ca 7 månader nu. Hon är otroligt vacker och helt randig som en tiger. Skulle vara kul att ta ungar efter henne, men tidigast nästa sommar. Vill inte gärna få ungar mitt i vintern. Så några frågor:

När blir en honkatt könsmogen?

När kan man börja ge p-piller?

Hur länge är en katt dräktig?

Om man börjar ge en katt p-piller och sedan vill att hon ska få kattungar, kan man bara sluta med pillren då? Går det att styra isf när man vill få ungar? Min man är lite allergisk men bara mot kattungar. Därför skulle det vara bäst om det var sommar så man kan ha öppet mycket och vädra. Sen känns allt smidigare på sommaren också när det är varmare och det finns mycket möss osv. Går det alltså att styra på ett ungefär utifrån när man slutar med p-piller?

Sedan en annan undran om p-piller: Jag har hört att man inte ska börja och sluta ge p-piller för många gånger för att katten då kan bli "knäpp". Stämmer detta?

Många frågor blev det, men jag tar tacksamt emot svar. Nu ska jag gå och sälja några höns...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Nina W

• Värmland
Re:frågor om dräktiga katter mm
« Svar #1 skrivet: 20 jul-07 kl 14:27 »
Skynda med p-piller!

Din honkatt kan vara kønsmogen redan, och om inte så blir hon det vilken dag som helst.
Då du ger piller ær det jætteviktigt att hon får ett i veckan. Spyr hon upp ett och kommer i løp och parar sig utan att du mærker det och sedan kommer hem och får piller så ær det risk
før missbildade och dødfødda ungar. Det hænde min ælskade Såfin, och eftersom den sista
ungen var død så fick hon inte ut moderkakan. Hon fick livmoderinflammation och fick bli
kastrerad. Det ær vanligt att dom snabbt børjar løpa då dom inte fått piller, men bara man inte ger något piller efter parningen så ær det ingen risk.
Dom ær dræktiga ganska precis två månader. Håll heslt katten inne sista veckan før risken ær ganska stor att hon går och gømmmer sig ute då hon ska
føda. Blir det krångel så kan hon ju behøva hjælp och dærfør ær det bæst att hon ær inne. En høgdræktig, klumpig kisse ær dessutom ett lætt byte før rovdjur.
Det ær inte så bra med p-piller år ur och år in, risken før canser økar.
Lycka till med din vackra kattevæn!
« Senast ändrad: 20 jul-07 kl 14:30 av Nina W »

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 16 aug-07 kl 14:18 »
Hej!
Jag håller inte alls med personen som skrivit innan mig för om du ska ta ungar på din katt bör du inte ge henne p-piller alls. P-piller är inget bra för katten, ofta får hon tumörer och det blir inget bra om hon ska ha ungar då dessa ofta blir få, stora och missbildade.
Katter löper oftast inte första gången förren på våren ändå naturen funkar liksom så. Märker du däremot att din katt skulle till att löpa så hade jag tagit in henne och avbrutit löpet med p-piller i en vecka. Men det tror jag inte att du behöver oroa dig över.
När du tagit kullen på din katt råder jag till att kastrera henne, ge inte p-piller det är förödande för katten. Klart bättre än att hon ska få kull efter kull av oönskade ungar men så verkar inte fallet vara här då du verkar bry dig mycket om din katt.
Ska du ha henne till avel så föreslår jag att ha henne innen med tillgång till stor bur ute och inte gå fritt.
Lycka till // Lisa
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 16 aug-07 kl 23:18 »
Hej igen!

Jag måste førklara lite tydligare, och faktiskt sæga emot ovanstående.
Om din kisse børjat løpa och du inte vill ha ungar så ta in henne men ge inte p-piller p g a du kan inte vara sæker på att hon inte blivit parad.
Det var det felet jag gjorde med Såfin. Først var hon dræktig -planerat
men fick av någon orsak missfall. Då gav jag inte piller med din gång, och snart såg jag henne i andra ænden av villaområdet och hon verkade løpsk så jag tog hem henne och gav p-piller. Hon hade redan parat sig, och det borde jag ha gissat...Det var då hon fick en missbildad unge, men tre friska också, och inte fick ut moderkakan efter den och fick livmoderinflammation.
En halvsyster till Såfin børjade løpa på senhøsten då hon var prick 6 månader, tjyvparade sig och blev mor då hon var 8 månader...
Inte unikt! Men det ær sant att dom har starkast kænslor på vår-vintern
-alla har væl hørt utrycket marskatter!
Det ær inte sant att dom får missbildade ungar æn fast dom inte fått ett
enda p-piller under dræktigheten. Men fostrena ær vældigt kænsliga i børjan innan man ens vet om de finns...
Det brukar åtminstone ta några år innan dom får tumører och skit,
men nyttigt ær det aldrig med p-piller. Har dom en tumør i livmodern och blir dræktiga så kan det sækert bli problem.
Visst kan du ge p-piller mellan kullarna några gånger, det brukar vara enda sættet att hålla styr på en ute-katt. Hon kan børja løpa medans
du ær borta och svopp så løper hon -løper ivæg på jakt efter førsta bæsta hane. Kanske inte en hane du gillar...
Efter några kullar kan du væl gøra det, det behøvs ju inte hur många bondkatter som helst.

Lycka till med din kisse

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser