Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  555 Alternativ !!  (läst 6678 gånger)

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
555 Alternativ !!
« skrivet: 18 jul-07 kl 19:52 »
                       Alternativ Energi   med  .......555:an  

Röst i CyberSpace

• Blekinge
Re:555 Alternativ !!
« Svar #1 skrivet: 18 jul-07 kl 20:34 »
                                     Termostat För Luftsolfångare

Det går att bygga en Luftsolfångartermostat med en enda komparator, som ni kanske har sett(Tompas11 har visat). Men från säkra källor(eka) ska de gå att använda en 555a med, om man är klurig. Och jag är nog villig att hålla med där! Så med (ekas) ide och en modifierad Spänningsvakt kanske denna konstruktion funkar. Och i såfall hade Zigge rätt ifrån första början, det går använda 555an!!

Bruksanvisningen:
Konstruktionen har alltså 2 tempgivare. En termistor befinner sig i luftsolfångaren(NTC_sol) och den andra i själva fritidshuset(NTC_ihus).
Sen finns de 2 st rattar att justera, som man antingen bygger in på kretskortet som trimpottar eller som vridpottar på någon typ av panel.

Tempdiff..
Här justerar du hur stor temperaturdifferensen måste bli, d.v.s. hur mycket varmare de ska vara i luftsolfångaren än i fritidshuset innan fläkten startar. Tanken är att de ska gå justera upp till 25 graders differens.

Hysteres:
Här ställer man hur mycket tempdifferensen måste minska igen innan fläkten åter stannar. Inställbar från några grader upp till 10-15 grader.

Fläktdrivningen:
Transistorn kan bytas mot ett relä ifall fläkten drar mer än så där 1 Ampere.

Funktion:
När det är lika varmt i luftsolfångaren som i fritidshuset kommer båda givarna att ha samma värde och delar därmed spänningen över Threshol(6) till hälften, (8V/2 = 4V). Blir det nu varmare i solfångaren stiger spänningen och blir de varmare i huset sjunker spänningen igen över Threshold(6).

Control(5):
Genom Control(5) ingången på 555an kommer man åt motståndsmatrisen som bestämmer vid vilken spänningsnivå som fläkten ska starta och stanna. Genom att vrida på Tempdiff.. ratten ändrar man nu detta! Man kan ställa så fläkten startar vid 4 Volt vid Threshold(6) eller i maxläge så det krävs ca 5.4 Volt där! För att de ska kunna bli 5.4 Volt på Threshold(6) så måste förstås NTC_sol givaren ha betydligt lägre motstånd än NTC_ihus givaren har, vilket inträffar när de är varmare i solfångaren än i huset!

Hysteres:
Om spänningen på Trigger(2) sjunker under en viss nivå stannar fläkten, och med hysteres ratten påverkar man när detta sker i förhållande till styrspänningen på Threshold(6).

Drivningen:
När Discharge(7) utgången på 555an jordar(-) så kommer strömmen som går genom transistorns bas att öppna för en minst 20 gånger(antagligen mer förstärkning) större ström till fläkten. Men fläkten bör inte dra mer än ca max 1 A.

Motstånden:
Motstånden i serie med vridpottarna är där för att begränsa inställningsområdet så att det ska vara lättare att fininställa. Värdena på dessa resistorer kan behöva ändras ifall inställningsområdet blivit allt för snävt.

Komponenter:
Givarna(NTC) som är tänkta till kopplingen har 1000 ohm vid 25 grader…
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2012554.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/inforuta.pl?textfield=6025969

Transistor BD140
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2441.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/inforuta.pl?textfield=7104235

Varning!
Kopplingen är inte provad i verkligheten i sitt rätta element med givare o.s.v., bara små tester på kopplingsdäck är utförda. Justeringar och ändringar av schemat i efterhand bör man alltså räkna med!

Radar

• Jämtland
Re:555 Alternativ !!
« Svar #2 skrivet: 02 aug-07 kl 00:48 »
Det här verkar intressant. 555:an är ju en mångsidig och billig krets. Tänkte du göra några praktiska tester? Om jag skulle testa den i verkliga livet skulle det nog inte bli förrän tidigast nästa sommar, men den skulle passa in i mina egna solfångarplaner.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

eldöga

• eldöga
    • Östergötland
    • ELDÖGA
SV: 555 Alternativ !!
« Svar #3 skrivet: 01 mar-10 kl 22:42 »
Hej!
Jag hoppar in här med en fråga om en enkel termostat i luftsolfångare. Jag har monterat en egenbyggd luftsolfångare vid mitt fritidshus. Vid några längre vistelser har jag upptäckt att fläkten blåser in kallare luft än vad som finns inne i huset och det var ju inte huvudsyftet.
Skulle det inte gå att ha en termostat i luftsolfångaren (kanske i dess nedre del) som startar fläkten när luften t.ex. uppnår 25 grader och som inte har några andra funktioner.
Finns det en sådan termostat att köpa?
MVH/Jan
Entusiastisk och positivt tänkande mångsysslare med praktisk och filosofisk inriktning

ollebolle

« Svar #4 skrivet: 02 mar-10 kl 10:58 »
Det kan finnas "omvänd termostat" i en vanlig termostat men det kan vara så att man inte anger det. Den ska ju göra tvärtom, dvs sluta strömmen så fläkten går tills luften kallnat.

Har du el indraget eller är det batterier?

En kul variant vore ju att du köper en liten solcell som ger ström till fläkten och sätter intill solfångaren. Då solcellen ger bra fart på fläkten bör ju temperaturen på luften i solfångaren stå i proportion till fläktfarten.

Om fläkten ger för hög fart är det bara att maska av lite av solcellens yta så får du ner farten så luften får lagom temperatur. Detta innebär kanske att du får byta till en likspänningsfläkt.

eldöga

• eldöga
    • Östergötland
    • ELDÖGA
« Svar #5 skrivet: 02 mar-10 kl 14:51 »
Hej!
Fläkten i min luftsolfångare har jag tagit från en kasserad dator och den drivs av en 6W solcellspanel. Då panelen klarar av att försörja två fläktar ska jag använda den till ytterligare en luftsolfångare och då kanske farten på fläktarna går ner och luften inte lika fort så kall.

Men min fråga kvarstår ändå. Finns det en sådan termostat jag är ute efter att köpa eller att plocka ur annan kasserad apparatur. Alltså en termostat som släpper fram ström till fläkten från solcellspanelen (förutsatt att den ger ström...) när det t.e.x. är 20 grader längst ner i luftsolfångaren.
MVH/Jan
Entusiastisk och positivt tänkande mångsysslare med praktisk och filosofisk inriktning

ollebolle

« Svar #6 skrivet: 02 mar-10 kl 15:39 »
Täck över en del av solcellen så fläkten går saktare.

Genom att ändra den av solen exponerade ytan på solcellen bär du kunna få fläkten att gå så sakta att du alltid får varm luft eller ingen luft alls. Det är ju den bästa regleringen man kan ha, åtminstone i teorin.

Exempel, nu blåser det kallt: täck över. Kolla värmen på luften, sätt en termometer i utblåset. Täck över solcellen succesivt tills termometern visar 25 grader. Om fläkten skulle gå lite för sakta när solen steker på kraftigt händer ju bara att temperaturen på luften blir lite varmare än 25 grader men du får sannolikt ut det mesta av solenergin.

Tufft att du redan har solcell.  En perfekt konstruktion tycker jag.

Lyser solen mycket och värmer solfångaren blåser det desto mer. Alltid varm luft borde du få med lite mindre fart på fläktandet.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 03 mar-10 kl 22:23 »
Man ska se upp med 555:or. Den kretsen har ju funnits i över 30 år och producerats av många olika tillverkare, och alla beter sig inte riktigt på samma sätt. Det är mycket vanligt att kopplingar som fungerar bra med ett visst exemplar inte alls uppför sig som de borde med ett annat exemplar, vare sig det nu rör sig om en annan tillverkare eller ett mycket nyare/äldre exemplar.
Om man ska vara på den säkra sidan så bör man lusläsa databladet för 555 och se till att kopplingen inte är beroende av några andra parametrar än de som står uppräknade bland "garanterade värden" i databladet.

En vanlig orsak till att misslyckas med 555-kopplingar är att kretsen (precis som gamla 74-serie TTL-kretsar) drar en kraftig stötström just i det ögonblick då utgången slår om. Om induktans eller resistans i ett olämpligt gjort spänningsmatnings- eller jordnät medför att den där strömstöten ger en spänning på en av kretsens ingångar så kan saker bete sig mycket underligt. Man bör se till att ha en bra avkoppling av matningsspänningen - keramisk kondensator på 100 nF direkt mellan matnings- och jordpinnarna på 555:an - för att kunna undvika sådant.

Om man är mån om låg strömförbrukning finns det modernare varianter av 555 i CMOS-teknik, de heter lite olika saker beroende på tillverkare. Exempelvis TLC555 eller ICM7555.

En annan sak som kan vara bra att ha är kretsar med flera 555 i samma kapsel. En dubbel 555:a heter t ex 556 och en fyrdubbel (fast med vissa begränsningar) heter 558.

Röst i CyberSpace

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 04 mar-10 kl 18:52 »

Om man har tillgång till fast spänning(12V), från batteri eller nätet så kan en sådan här termostat kanske funka.

Men kommer spänningen direkt från solceller där spänningen varierar efter solljuset vet man inte hur en elektronisk termostat reagerar, och då är förstås en mekanisk termostat bättre.

Sen är det ju fördel om termostaten har en lös givare som kan placeras i luftsolfångaren medan själva termostatens vridpanel kan placeras på lämpligare ställe.
På sidan ( 24volt.eu ) rekommenderar dom den här termostaten, vet ej om de har testat den men det kan säkert vara värt att prova den!

eldöga

• eldöga
    • Östergötland
    • ELDÖGA
« Svar #9 skrivet: 04 mar-10 kl 19:52 »
Hej och tack så mycket för ett konkret svar. Dina inlagda länkar var ett generöst bidrag.
MVH/Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser