Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hallonrecept  (läst 1779 gånger)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Hallonrecept
« skrivet: 18 jul-07 kl 10:31 »
Hela skogen är full med hallon och jag plockar så mycket jag kan. Kokade sylt med chili, vanilj och stjärnanis idag men letar efter flera häftiga recept. Såg att någon på ett annat forum hade letat efter ett geléhallonrecept utan att få svar, så jag frågar här på forumet om det är någon som har recept på det. Själv har jag sett att man kan koka bär, hallon mm med socker tills massan blir alldeles tjock och sen torka den och rulla godiset i mera socker. Men det blir ju så mycket kärnor i hallongodis. Det kanske skulle vara bättre med godis gjort på hallonsaft? Tips?

Jo och så funderar jag på om man kan göra chutney på hallon. Har recept på rödavinbärschutney som kanske skulle kunna användas. Men hallon är ju mycket sötare och mindre sura än vinbär, så jag vet inte riktigt.
« Senast ändrad: 18 jul-07 kl 10:45 av Sommartorparn »

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Hallonrecept
« Svar #1 skrivet: 18 jul-07 kl 10:48 »
Tack för (bok)tipset!

vixol

  • Inlägg: 29
    • Finland
Re:Hallonrecept
« Svar #2 skrivet: 19 jul-07 kl 00:49 »
Man borde ju kunna göra gelemassa på hallon om man har i socker med pektin eller pektin för sig. Sen får man dela upp det i små knäckformar innan det stelnar? Annars kanske med agar-agar? Om du experimenterar får du gärna berätta hur det gick!
Jag är en köksglad fembarnspappa. Gillar Åland, allt som går att plocka gratis i naturen och filosofi.

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
Re:Hallonrecept
« Svar #3 skrivet: 22 jul-07 kl 08:04 »
Hallonvinäger är så himla gott! Används som balsamvinäger, dessutom jättegott att blanda 1 tsk i ett glas vatten att dricka. Receptet är enkelt: tratta vilda hallon i en flaska/burk och fyll på med äppelcidervinäger ända upp. Låt stå i rumstemperatur i 3 veckor, skaka flaskan/burken varje dag. Hållbart ca 1 år.
MVH Rosita zon 1

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Hallonrecept
« Svar #4 skrivet: 22 jul-07 kl 08:18 »
Hallonättika har jag också gjort, men på vitvin och en aning ättiksessens (24%). Då måste den nog stå längre. (Håller på att försöka få igång en ättiksmoder för att slippa konstgjord essens, men den har inte blivit som den ska än.)

Nu kan jag även rapportera om att hallonsylten med vanilj, chili och stjärnanis blev väldigt god. Och att det gick ganska bra att göra hallongodis. Det som verkar problematiskt är att det blir så mycket och att det vattnar sig och blir kladdigt. (1,5 kg hallon mosas med 3 msk citronsaft, får stå över natt. Koka 15-20 min. Passera för att bli av med en del kärnor. Tillsätt 1 dl socker för 2 del hallonmos. Koka igen tills marmeladen blir väldigt tjock (tog ca 1 timme på svag värme). Häll i vid vattensköljd form och låt stelna över natt. Skär småbitar och vänd i socker.

Även hallon-relishen (vad är det för skillnad på chutney?) blev bra och passar till kött t ex. Mjukstek 500 g finhackad lök i olja (den ska inte bli brynt). Tillsätt 500g hallon, 250 g brunt socker, 2,5 del rödvinsvinäger och 1 tsk salt. Enligt receptet ska den sjudas 45 min under lock, men den blev alldeles för tunn, så jag kokade den på hög värme så länge att den mesta vätskan försvann. Sen var den fin-fin!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare
Tobias Baggman, Galning

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser