Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plommon?  (läst 5181 gånger)

Elektra

Plommon?
« skrivet: 16 jul-07 kl 20:08 »
Jag har massor med victorior i frysen som jag fick av min snälla granne förra året då våra egna, nyplanterade, torkade bort. Nu har de legat där länge nog och varit bortglömda, så jag tänkte höra med er om ni har några goda recept och förslag på vad jag ska göra av dem? Sylt, marmelad, chutney mm?  :D
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

vixol

• Finland
Re:Plommon?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-07 kl 01:11 »
Jag har gjort en sylt/marmelad som är väldigt enkel i det att man slipper ta ut kärnorna. Man räknar bara noga hur många plommon man har i, sen fiskar man upp kärnorna med hålslev. Mycket trevligare än att kärna ur 200 plommon...Följ vanlig vattenproportion och söta efter behag. Extra gott om man kokar med en vaniljstång eller två.

Chutney har jag också gjort, men det blev inte bra. Iofs var den god, men hur ofta använder man plommonchutney? Jag satt där med fem burkar vitlöksplommonchutney som jag aldrig lyckades använda slut på...
Jag är en köksglad fembarnspappa. Gillar Åland, allt som går att plocka gratis i naturen och filosofi.

valramn

• Min matblogg
« Svar #2 skrivet: 25 jul-07 kl 19:11 »
jag har ett tiotal blå plommon som bör ätas upp inom ett par dagar. så jag vill gärna också få plommonrecept, fast helst på sallader, grytor, marinader etc, alltså inte desserter eller marmelad. jag använder ofta frukt i matlagningen, men just plommon har jag faktiskt aldrig använt förr.

Elektra

« Svar #3 skrivet: 25 jul-07 kl 19:42 »
Vixol: Vi äter en hel del indiskt och då med massor av röror och chutneys så det lär nog gå åt ändå, så gärna recept är du snäll.  :D

Jag har aldrig gjort marmelad och enda gångerna jag gör sylt så använder jag inte vatten, är det vanligt att man har vatten i när man gör marmelad? ???

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 26 jul-07 kl 08:06 »
Du behöver inte ha vatten i, men det står i en del (svenska) recept. Jag kör numera med ett tyskt grundrecept (som jag har berättat i flera trådar). Om du låter bär etc stå med socker över natten, så vattnar de sig och det blir mycket lättare att koka sylt dagen efter - utan vattentillsats. Dessutom verkar det som det är bra för geleringen.

vixol

• Finland
« Svar #5 skrivet: 28 jul-07 kl 22:44 »

Elektra: Så fort jag kommer hem från sommarhuset ska jag ta fram chutneyreceptet till dig. Och vad gäller vatten så brukar man väl ha i lite för att slippa risk för vidbränning. Ett recept jag kört flera ggr innehöll rejält med citron, det var smaskens, fast kanske en lite "vuxen" smak, barnen gillar det inte lika bra.
Jag är en köksglad fembarnspappa. Gillar Åland, allt som går att plocka gratis i naturen och filosofi.

vixol

• Finland
« Svar #6 skrivet: 05 aug-07 kl 13:40 »
Plommonchutney:

1 1/2 kg plommon
1 dl vatten
saft från två pressade citroner (eller lite mindre om man inte gillar sur smak)
1 kg socker
5 msk salt
1/2 kg skalad grovhackad lök
1 skalad grovhackad vitlök (inte en klyfta, en lök)
3 dl vinäger (gärna äppelcider-)
1/2 dl gula senapsfrön
2 msk hela korianderfrön
1 tsk chilipulver/kross

Koka plommon under lock i 30 min. Häll i socker, citronsaft, salt, lök, vitlök, vinäger, senapsfrön, koriander, chili. Koka utan lock typ en timme. Häll upp på burkar.

Nu kan man ju variera kryddningen ganska mycket, men man kan ju testa en gång så här först så vet man vad man vill. Jag tänker att det hade varit gott med kalonji i kanske, eller hela svarta spiskumminfrön?

Elektra

« Svar #7 skrivet: 05 aug-07 kl 15:13 »
Tack så jättemycket för receptet!  :D

Johone

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 aug-07 kl 10:04 »
Jag har också massor av plommon men har själv ingen idè om vad jag ska göra av dem.
Jo, vin kanske eller likör?
Mer tips?
 :)

Anso1971

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 27 aug-07 kl 11:01 »
Min mormor fryser in plommon som de är, naturella, med eller utan kärnor. Sedan använder hon dem att koka kräm på.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Clementine

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 27 aug-07 kl 18:22 »
jag gjorde precis plommonmarmelad, fast den blev lite för rinnig. jag hade bara pyttelite vatten med för att det inte skulle brännas.
vad jag förstod så skulle man  låta kärnorna vara med. jag tror att de hjälpte sylten att stelna. vet inte vad det kan vara i kärnorna. kan det finnas pektin i dom?
marmelad/sylten blev väldigt god iaf.
Jag har babylonsjukan!

Johone

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 aug-07 kl 08:34 »
Vad passar den där chutneyn till för kött? Kyckling?
Själv har jag lite svårt för marmelad och sånt jolm. Lite för sött och sliskigt i min mun ;) Men kräm, fast känner jag mig själv rätt så blir nog plommonen bara liggande i frysen bortglömda.
Men fasen det är ju synd att inte ta rätt på så mycket fin frukt. :-\

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 aug-07 kl 12:05 »
PLOMMONOST!

1 1/4 kilo urkärnade söta plommon.
1,5dl vatten
1kilo socker

Lägg plommonen i en gryta med vatten och koka upp.
Täck med lock, och låt dem koka tills dem är mjuka.
Passera fruktmassan och väg den.
Häll tillbaka i den ursköljda grytan och koka försiktigt tills puren blivit så tjock som möjligt utan att bränna vid.
Tillsätt 0,5kg socker för varje 0,5kg fruktpure.
Rör tills sockret löst sig och låt sedan massan koka långsamt på svag värme tills du kan dra med en träsked igenom den utan att den flyter ihop.Häll på varma steriliserade burkar.
satsen ger 0,75kg plommonost.

Clementine

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 29 aug-07 kl 18:52 »
vad menar du med ost? blir de som tjock marmelad eller?
Jag har babylonsjukan!

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 aug-07 kl 19:55 »
vad menar du med ost? blir de som tjock marmelad eller?
plommonost är en typ av frukt-ost.
som en mycket fast marmelad ungefär,nästan lika tjock som konfektmarmelad.
man kan koka fruktost av all slags frukt som passar till marmelad eller sylt.
kan lagras i upp till 4 månader.

Clementine

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 30 aug-07 kl 21:49 »
hmm... de låter intressant. får jag tag på mer plommon ska jag pröva. bara fyra månader... de låter lite lite. min sylt brukar hålla längre.
tack för svaret
Jag har babylonsjukan!

Annelitanten

• Södermanland
    • Ung tant
« Svar #16 skrivet: 02 sep-07 kl 11:32 »
Jag fick massor av plommon av en kompis. Jag började med att koka upp alltsammans i omgångar, söta lite och fiska upp alla kärnor. (Fast det går inte alls så smidigt som folk säger, inte för mig i alla fall.) Sen har jag haft en del i kylen för att koka vart efter. Helst ska man ju inte dubbla recepten. En del frös jag för att koka senare i vinter. Så när jag gjorde själva marmeladen så kokade jag med så mycket socker jag tyckte verkade lagom.

Jag gjorde en fantastiskt god marmelad som jag smaksatte med ingefära. Jag ska göra en med strimlat citronskal också tänkte jag. Kanelstång kanske. Jag improviserar hej vilt! Hoppas du får kul i köket med plommonen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare
MarieMaya

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser