Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste skriva av mig *attans kaniner*  (läst 1749 gånger)

Dandelia

• Gäst
Måste skriva av mig *attans kaniner*
« skrivet: 16 jul-07 kl 02:23 »
TÄNK att det ska vara så svårt att få kaniner att föröka sig! Jag lät veterinären titta på Sörens testiklar- allt var som det skulle. Men inga bebisar! Nu testar jag att para med min andra hane och se om det ger nåt. Han är bevisat fertil sen tidigare. Tar det inte denna gång, är det ingen idé att försöka igen.

Jag börjar smått tappa sugen... Men två av mina tre honor har haft ungar förut och borde kunna bli dräktiga. Frågan är vad som är galet? Vad kan påverka fortplantningen i negativ riktning? Några tips eller förslag till åtgärder?

Hur många försök ska jag göra innan jag ger upp helt? Det är tredje gången nu. Kanske skulle jag helt enkelt införskaffa 3 fräscha honor och börja om? Men...jag har fäst mig vid mina pussgummor... *suck*. För att inte tala om hanarna- den ena ljuvligt liten och alert, den andra en mammagris så stor han är... Uj, vad sur han blir om han inte får uppmärksamhet ;D

Aja, skönt att få skriva av mig lite...

/Dandelia

klorofyll

• Gäst
Re:Måste skriva av mig *attans kaniner*
« Svar #1 skrivet: 16 jul-07 kl 07:54 »
Vi har en hanne som vi behandlade mot öronskabb, han fick inte träffa någon hona förrän han var friskförklarad. Men trots flera försök blev inga honor dräktiga.  (De blev dräktiga med annan hanne sen) Då låg han risigt till. Men så rätt vad det var, när vi gav honom en sista chans så blev honan dräktig.

Har också hört att värme påverkar negativt.

Vad gäller honor har det diskuterats här förut: T ex att ålder vid första betäckninen spelar roll (helst ska de inte betäckas för sent enl. en del ) Och sedan att fetma påverkar negativt.
Ja, det var mina tankar....

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 jul-07 kl 09:46 »
Ja, varmt har det ju varit. Men ingen av de små är tjocka, inte stora hanen heller. Min fv-hona är rund, däremot, men det har inte hindrat henne från att bli dräktig förut. Men hon hade precis kommit hit när jag parade henne med fertila hanen. Kanske miljöbytet påverkade i hennes fall.

Jag funderar på om lilla hanen, Sören, var för ung de första gångerna. Spermierna var måhända inte på plats? Jaja, bara att avvakta och hålla tummarna!

/Dandelia

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 16 jul-07 kl 10:07 »
De 2 vanligaste anledningarna till att det inte blir nåt är antingen att det är för varmt. Hanen blir steril vid höga temperaturer.

Eller så är honan för tjock och då tar det sig ofta inte. Banta ner honan så hon blir riktigt slank och håll hanen på ett svalt ställe ett par veckor.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gösta

« Svar #4 skrivet: 19 jul-07 kl 09:25 »
Det är riktigt som Kimma skriver. Den vanligaste orsaken till att honan inte blir dräktig är att hon är för fet. Hon har helt enkelt inte plats för några ungar!
Den andra orsaken sommartid är att det är för varmt. Hanen blir tillfälligt steril vid + 28 grader.
Den tredje orsaken är att uppfödaren är för snabb att ta ut honan efter parning. De bör gå tillsammans helst minst ett dygn. Har hanen lite att göra kan de mycket väl gå tillsammans i en vecka.
Parning kan vara mycket ansträngande vid höga temperaturer. Tänk själv +30 grader och fullt påpälsad...
Lite svårt att tända....
Gösta

Dollar

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 19 jul-07 kl 17:27 »
TÄNK att det ska vara så svårt att få kaniner att föröka sig!

Ja om ändå jag kunde säga samma sak. Jag vill inte ha fler kaniner och här släpper lill tösen ut grabbarna till honorna på golvet och det blir massa ninisar hela hela tiden. Har 6 hanar som måste bort nu och jag försöker skänka dem till höger och vänster men ingen verkar intresserad. Eller nja de tingar och sen  hör man inget av dem.  >:(

Tyvärr så blir det nog yxan för grabbarna till hösten. Har ingen plats längre. Men jag hoppas att innan dess så ska de fått nya hem *håller tummarna*

Hoppas att det löser sig för dig och att du får massor med små söta ninisungar ;)
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 20 jul-07 kl 23:26 »
Den andra orsaken sommartid är att det är för varmt. Hanen blir tillfälligt steril vid + 28 grader.
Gösta

Läste någonstans att detta använts som preventivmetod av vissa naturfolk. Karlarna värmer pungen i varmt vatten innan man ska till med det, och resultatet lär vara färre graviditeter.

Edgar, som spårar ur ibland

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 20 jul-07 kl 23:54 »
*host* Eller om man sitter lite kortare, blir det bara flickor av det. Pojkspermierna dör av värmen fortare än flickspermierna. Sägs det.....

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 20 jul-07 kl 23:55 »
 ;D
Fortsätter på urspårningen:

Har bekannta som försökte få barn lääääänge men det tog sig aldrig. Då de började på fertilitetsutredning visade det sig att karl'n alltid tog ett hett bad kvällstid... Så han slutade med detta och 9 månader senare damp det ner en liten klimp  ;)
Landsflykting i storstan...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 20 jul-07 kl 23:58 »
sånna historier har man hört ofta...men detdär Edgar nämde har jag aldrig hört förr...undrars om det fungerar sådär "på en gång".  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dandelia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 jul-07 kl 18:18 »
Så...om jag går ut med en skål kallt vatten och doppar hanarnas testiklar i....*asgarvar* DÅ blir det bebisar ;D

PernillaA

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 jul-07 kl 16:13 »
Ljuset har stor betydelse. På sommaren _skall_ det ju inte vara något problem, men om man har kaninerna i exempelvis en mörk lada kan jag tänka mig att det kan spela in. Det är av den anledningen det är svårare att få kaninbebisar på vintern. Den iskalla kaninhanen till trots. (Hänger på tidigare testikeldiskussion. ;O))

lindelou

• -
« Svar #12 skrivet: 27 jul-07 kl 22:47 »
Vad det gäller människor så är den enda vetenskapliga metoden den Gruff antyder. Om man har sex på dagen för ägglossning så blir det flest pojkar.Pojkspermierna simmar fortast. Om man har sex några dagar innan så får man en flicka. Flickspermierna är segare och överlever längre än som snabba pojkspermierna och då är det de som berfruktar ägget.På tal om annat;-)

lejonkanin

« Svar #13 skrivet: 28 jul-07 kl 12:22 »
hej en fråga bara !
hur kan jag banta min silver kanin ? hon e /har blivit tjock nu över vintern men jag får ej henne smal igen :P
hej jag har famil,fem kaniner,får,kräldjur,hönd,hund,katt Mm bor på landet. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser