Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmeisolerande material till vedspis?  (läst 3864 gånger)

emsalie

  • Gäst
Värmeisolerande material till vedspis?
« skrivet: 15 jul-07 kl 22:52 »
Hej!

Jag har förstått att det ska finnas något slags murbruk eller liknande som man ska lägga på upphöjningen under plattorna på vedspisen. Detta för att värmen inte ska försvinna iväg från spisen så fort.

Har någon en aning om vad det är för material man ska köpa och vart man får tag i det? Bor själv i Uppsalatrakten.

Vinterhem

  • Inlägg: 80
  • Carpe Noctum, Carpe Vitam!
Re:Värmeisolerande material till vedspis?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-07 kl 23:29 »
Eldfast lera, blandad med järnfilsån och någonting mer, tror det faktiskt var sågspån..
Finns att köpa färdigblandat (utan vatten) av sotaren eller mycket välsorterade järnhandlare (Om du ringer sotaren så berättar han gärna vart du köper leran närmast).

Lätt gjort!  Ta bort det gamla med stålborste och ev försiktigt med mejsel, blanda leran med rätt mängd vatten och bre på..  Skall torka något dygn innan du eldar efteråt, exakt hur länge står på påsen.
Utan leran kan spisen spricka, samt att den oxiderar snabbare (har jag hört..)

Lycka till!
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Värmeisolerande material till vedspis?
« Svar #2 skrivet: 15 jul-07 kl 23:56 »
Ett litet tillägg. Blanda och lägg på 2/3 av leran först. Låt torka, och stryk sedan över det sista. Det spricker nämligen en aning när det torkar och man vill ju ha ett slätt tåligt lerskikt. Det är inte för att hålla värmen, egentligen (fast det gör det). Utan det är för att värmen ska bli jämn i ungen för bakning och matlagning. Du kan fråga sotarn eller personalen efter spislera.

emsalie

  • Gäst
Re:Värmeisolerande material till vedspis?
« Svar #3 skrivet: 16 jul-07 kl 11:07 »
Tack snälla för hjälpen! Ska genast kolla upp vart man får tag i det. Det gamla lagret har vi redan fått bort, det följde med när vi sotade spisen. Helt poröst och jättedåligt var det. Måste ha legat där väldigt länge.

Winnie

  • Inlägg: 175
Re:Värmeisolerande material till vedspis?
« Svar #4 skrivet: 19 jul-07 kl 14:09 »
Kan beställas hos Davidssons: http://www.j-davidssons.se/

Under tillbehör, eldfastlera...

Jag bor även jag i Uppsala....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 5 användare (2 dolda)
Marit Hichens, alternaiv, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser