Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninuppfödning med slaktsyfte  (läst 3042 gånger)

Torparmaja

kaninuppfödning med slaktsyfte
« skrivet: 15 jul-07 kl 21:00 »
Hej,
här kommer några nybörjarfrågor angående slaktuppfödning, hoppas nån har lust att svara.

Med vilken ålder kan jag betäcka min nya hona först ?  Hon är 3,5 månader nu.
Med vilken ålder måste jag senast betäcka henne för första gången ?
Med vilken ålder kan jag ta ungarna ifrån mamman ?
Med vilken ålder måste jag sära på ungarna ?
Måste jag bara sära på de efter kön (två burar), eller har små burar för var och en ?
Med vilken ålder slaktar man valigast ?

En ung hona som blir könsmogen, när och hur ofta brunsta hon ?

Tack/Maja

jag har en gubbe, Tack.

Potatisblomma

• Södermanland
Re:kaninuppfödning med slaktsyfte
« Svar #1 skrivet: 15 jul-07 kl 22:17 »

Med vilken ålder kan jag betäcka min nya hona först ?  Hon är 3,5 månader nu.
Med vilken ålder måste jag senast betäcka henne för första gången ?
Med vilken ålder kan jag ta ungarna ifrån mamman ?
Med vilken ålder måste jag sära på ungarna ?
Måste jag bara sära på de efter kön (två burar), eller har små burar för var och en ?
Med vilken ålder slaktar man valigast ?

En ung hona som blir könsmogen, när och hur ofta brunsta hon ?

Beroende på ras kan du betäcka när de är 5-8 månader, ju större ras desto senare könsmognad.

Innan ett år helst, men det fungerar senare också (finns nog en tråd om detta).

Ungarna klarar sig utan mamma vid 6 veckor men lär sig mycket av den sociala biten efter det, så 8 veckor rekomenderas!

3-4 månader

En bur till hanar, en till honor plus några extraburar för bråkstakar som inte vill gå med de andra. Om du slaktar senare än 4-5 månader behövs en separat bur till varje hane.

Det underlättar att slakta hanarna innan de blir könsmogna. Man brukar väl slakta när kaninerna ligger runt 3 kg i vikt, ca 4-5 månaders ålder. Varierar alltså beroende på ras. Vill du ha finast skinn väntar du till 8 månader.

Edit: Glömde sista frågan  ;) Kaniner brunstar med 3 veckors mellanrum.
« Senast ändrad: 15 jul-07 kl 22:19 av Potatisblomma »
Landsflykting i storstan...

Torparmaja

« Svar #2 skrivet: 16 jul-07 kl 08:31 »
Tack så jättemycket !
Jag hittade faktiskt tråden med åldersfrågan för förtsföderskor.
Jag har  1 Gotlandshona  och 1 Gotlands-blanding, hanen är New Zealand, Fransk Vädur.
Kan jag betäcka min lilla Gotlandshona med honom även första gången ? Eller ska jag ha en likastor hane då ?
jag har en gubbe, Tack.

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 jul-07 kl 09:48 »
Det ska inte vara nåra problem att använda en större hane. Det finns en tråd där det har diskuterats, men kommer inte ihåg vad den heter nu :) Lycka till!

/Dandelia

Torparmaja

« Svar #4 skrivet: 17 jul-07 kl 08:14 »
Tack för svaren!
Om de brunstar med 3 veckors mellanrum ska jag då ha unghonan med hanen i lite mer än tre veckor så att jag "få med " en brunst, som man gör hos getter ? Eller blir honan brunstig (för första gången alltså) bara hon är med hanen ? Folk brukar  bara stoppar honan in till hanen för en dag och för det mesta funkar det..??
jag har en gubbe, Tack.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 18 jul-07 kl 00:59 »
Vill du ha kaniner för uppfödning skulle du nog har lärt dig så mycket om kaniner att dessa frågor vore besvarade.

Det är ju levande varelse, inga maskiner för att tjäna snabba pengar! Stackars kaniner tänker jag och undrar varför du inte har läst på innan du skaffade djuren..

Januschka

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Torparmaja

« Svar #6 skrivet: 18 jul-07 kl 10:05 »
Jag vill inte förtjäna snabba pengar, jag vill bara har lite oförgiftad kött till familjen.
Jag avlar på oregistrerade Gotlandskaniner sen fem år tillbaka och tog en kull om året.
Nu när det ska bli lite mer kött till familjen tänkte jag att det bli mer effektiv om jag vet om alla de där tiderna jag frågade om.
Frågarna kom upp efter jag hade börjat läsa här, innan tog jag hand om kaninerna som om alla andra djur här -efter vanlig "människovett"

jag har en gubbe, Tack.

Dandelia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 jul-07 kl 12:56 »
Torparmaja: Du är varmt välkommen med dina frågor! INGA frågor är dumma. Det är bättre att ventilera sina funderingar än att gå ensam och klura :).

Januschka måste ha missförstått gravt! Hoppas att det inte avskräcker dig att stanna kvar på Alternativ.

/Dandelia

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 jul-07 kl 13:00 »
Att göra "snabba pengar" på gotlandskaniner lär inte vara alldeles lätt.

Jag rekommenderar Torparmaja att ansöka om genbank även om avsikten bara är att få mat till familjen. Lite pappersarbete blir det, men det är ju för en god sak.

Torparmaja

« Svar #9 skrivet: 19 jul-07 kl 13:47 »
Tack Dandelia och Ulric,

ingen fara jag ska vara med framöver, jag har bara inte så mycket tid, jag läser mer och skriver mindre, så kan Januschka inte veta vem jag är och hur jag tycker -och vi alla har våra dåliga dagar :-[

jag har en gubbe, Tack.

blåöga klint

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 sep-07 kl 12:23 »
här var ju mycket information samlad :)
Med vilken ålder kan en gotlandskaninhane betäcka först ?
Kan jag ta en ung hane (född detta år) till en äldre (3 år) hona ?
Jag brukade använder grannens hane men dom flyttade och jag köpte en ung en nu.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 02 sep-07 kl 20:32 »
Ja, det bör gå bra med lammkött till en gammal dam.  :P
Han bör nog vara 5-6 månader gammal iaf.

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 sep-07 kl 09:01 »
Hur är det med honor av vit lant? Fick hem ett efterlängtat tillskott till hushållsaveln igår. Hon är snart 5 månader och jag trodde att hon kunde paras då, men uppfödaren sa att jag bör vänta tills hon är 6 månader för att hon ska få tid att växa till sig. Är 5 mån för tidigt?

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 03 sep-07 kl 11:19 »
Det går att para dem redan vid fyra månader då de blir könsmogna men det är bättre att de hinner växa till sig.
Jag brukar para första gången mellan 5-8 månader beroende på hur välväxt honan är. Hanarna går att börja använda i aveln tidigare. Ju äldre honorna är, desto större chans att allt går bra.

Dandelia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 sep-07 kl 12:40 »
Hm...jag vill gärna hinna få en kull av henne innan vintern slår till.  Det dröjer för länge till våren, tycker jag. Då kanske hon hinner bli tjock. Idag är hon i fin kondition, välmusklad och i mina ögon riktigt vacker :-[ Tar hon själv skada av att paras vid 5 månader? Hindras hennes utveckling på nåt sätt, menar jag?

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 03 sep-07 kl 12:57 »
Jag har inte märkt att de tar skada av att paras vid 5 mån iaf.
Den största risken är att vissa honor inte är mentalt mogna, så de struntar i sina ungar.

Gösta

« Svar #16 skrivet: 03 sep-07 kl 18:31 »
Vit lant bör inte sättas i avel före 6 månaders ålder.
5 månader är att jämföra med att en 16-årig flicka blir med barn. Visst, hon är utvecklad vid den åldern men är hon mogen att föda?
Gösta

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #17 skrivet: 03 sep-07 kl 23:31 »
Jag har för mig att Föreningen Gotlandskanin rekommenderar en ålder av 9 månader för en hona att betäckas första gången...

-är vit lant tidigare utvecklad eller är dom  på Gotlandskaninföreningen för  mycket försiktiga med sin rekommendation ?

Dandelia

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 sep-07 kl 00:10 »
Det verkar vara olika det här med åldersrekommendationer vid första parning. För säkerhets skull avvaktar jag med min vitlanthona.  :)

/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 3 användare
Ollefund, långfot, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser