Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slagsmål mellan tuppar  (läst 2263 gånger)

ankfarm

• Halland
Slagsmål mellan tuppar
« skrivet: 13 jul-07 kl 18:10 »
Läste tråden om hur man höll raserna rena. En del verkar ju släppa ihop olika flockar, jag undrar om ni inte får problem med tupparna, att de slåss? Hade dvärghöns förut och där var det inga problem, de slogs bara tills de hade konstaterat vem som var "starkast". Men nu hämtade jag svarthöns för ett tag sedan och tupparna slogs tills de höll på att stupa. Dvärgtuppen fick dessutom sätta ena ögat till innan jag väl fick isär dem igen. Så nu får de inte vara ute samtidigt, vilket är tråkigt.
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Slagsmål mellan tuppar
« Svar #1 skrivet: 13 jul-07 kl 19:08 »
Nu under avelssäsongen får mina flockar frigång varannan dag. Dvs. en flock inne och den andra inne. Sen när jag anser avelssäsongen vara över så släpper jag alla samtidigt tills vintern kommer.

Det är sällan jag har tuppslagsmål och flockarna håller sig för sig själva ute.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 jul-07 kl 22:26 »
När jag ger mina höns sommarlov så går alla fritt ute. Det innebär ca 10 tuppar som möts vilket funkar felfritt. Mina ser dessutom varandra inne i hönshuset.

Sally

« Svar #3 skrivet: 13 jul-07 kl 22:49 »
Har många tuppar och inga slagsmål. I en annan tråd framfördes idén att tuppar som växt upp tillsammans inte skulle slåss lika mycket. Min erfarenhet är att det inte är någon garanti. Jag har introducerat flera nya tuppar i mina flockar och det har gått bra. Det gäller dock att känna sina höns/tuppar och deras beteende så märker man ev. oroshärdar. Jag brukar låta den nye tuppen få ett eget krypin (typ bur) så att de lär känna varandras utseende och läten. När sen väl tuppen släpps lös är de andra vana vid honom. Sen kan det ju hända att man är otålig och släpper ut tuppen för tidigt. Det gjorde jag med Herman som beslutade sig för att GÅ hem...i rakt östlig riktning. Fick hämta honom vid affären (där vägen delar sig). Där tycktes han tappa "vittringen". Numera är han väl acklimatiserad och har 2 fruar!

Sally
Går det...så går det!

Anna

• -
« Svar #4 skrivet: 13 jul-07 kl 23:25 »
När jag släpper ihop grupperna som varit separerade under våren så brukar de fortsätta hålla ihop i samma grupp även när de går lösa med alla andra. En tupp kanske är "högsta hönset" på gården men de andra tupparna kan ändå ha sin lilla fanklubb som troget fortsätter att följa honom.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #5 skrivet: 13 jul-07 kl 23:32 »
Min erfarenhet är också den att det inte är farligt att släppa ihop tuppar bara de har möjlighet att komma undan om de känner att de behöver det. Släpper man dem utomhus lösa brukar de slåss lite, men bara för att göra upp rangordningen.
Mina har sommarlov och jag har släppt ihop ett antal tuppar i olika åldrar utan några allvarliga skador.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Taggis

• vänner
« Svar #6 skrivet: 19 jul-07 kl 10:03 »
Jag har 4 tuppar tllsammans med hönsen samt en dvärgtupp med 2 hönor som änså länge är för sej.Kungen ,hans 2 söner från förra året samt en från i våras det fungerar bra .Det är bara min man som inte tycker om det pga att dom galer hela tiden ,han vore nöjd med bara 1 .Har svårt att ta bort nån av dom  :( dom är så fina allihopa.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Vildvittra

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 19 jul-07 kl 15:48 »
Är det någon som vet hur det funkar att släppa in en vuxen tupp till två hönor med 20 st. tvåmånaders kycklingar (varav jag sedan kommer att spara två tuppar och alla hönorna och göra mig av med resten av tupparna)?
Kommer hönorna att försvara kycklingarna?
Är det bäst att skaffa den vuxna tuppen nu innan kycklingarna blir könsmogna?

De kommer att ha en 50 m2 stor utegård samt hönshus.
När på dygnet bör man släppa ihop, på kvällen?

Vildvittra

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser