Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grodda solrosfrön och ärtfrön?  (läst 24921 gånger)

dessbee

Grodda solrosfrön och ärtfrön?
« skrivet: 13 jul-07 kl 14:40 »
Var kan man köpa solrosfrön och ärtfrön för göra solros- och ärtskott till maten?

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Grodda solrosfrön och ärtfrön?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-07 kl 12:35 »
Hälsokosten?
Jag har provat att grodda solrosfrö från vanlig fågelfröpåse (till mina kaniner, inte mig  ;) )

Det var rätt segt att få dem att gro utan att det bildades mögel, sköljde flera gånger om dagen innan det lyckades. Det blev en himla massa skal....
Landsflykting i storstan...

televinken

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 jul-07 kl 22:56 »
Man kan "spira" solrosfrön, från vanliga fågelfrön. Man lägger ett tunt lager jord på en bricka eller liknade sen lägger man tätt tätt med solrosfrön som fått ligga i blöt över natten. Sen täcker man med något så det blir mörkt och ställer svalt 2-3 dygn. Sen tar man fram och ställer ljust och ser till så att odlingen aldrig torkar.
Jag har bara gjort detta en gång för jag tyckte det var lite för krångligt. Men kanske var det nödvändigt med all de här stegen, för det blev bra till slut och jag klippte av mycket solrosskott rätt länge vill jag minnas.
Och jag åt dem själv ;)

martinki

• ljuspunkt
« Svar #3 skrivet: 17 jul-07 kl 06:35 »
Hej!

Jag använder vanliga (kik-)ärtor och skalade solrosfrön. Du har rätt, det blir mögel. Men solrosfrön ska ätas ändå innan de har fått sin långa stjälke; de anses som färdig när det visar sig den där lilla vita plutten till skott. De blir lätt beska annars.

Solrosfrön:
Blötlägg i 6 timmar vid ca 20 grader. Skölj 2 ggr dagligen och skörda efter 1-2 dagar. 1 kopp frön ger 1,5 koppar groddar.

Om Du ändå vill ha lite grönt, då skulle jag också rekommendera att så de i jord och sedan klipper bort det Du vill äta. Som krasse ungefär. Och det går hur bra som helst med skalade frön.
(De 10 solrosar vi har runt huset kommer alla ur sådana köpepåsar).

Kikärtor:
Blötlägg 18 timmar vid max 18 grader. Skölj 2-3 ggr dagligen och skörda från och med dag 3. 1 kopp frön blir 3 koppar groddar.

Med fördel byter Du ut blötläggningsvattnet ett bar gånger under tiden de ska suga sig fulla.

Gröna ärtor:
Blötlägg 12 timmar vid 18-21 grader. Skölj 2 ggr dagligen med kallt vatten och skörda efter 3 dagar. 1,5 koppar örtor blir 2 koppar.

Bäst tycker jag dock om gröna linser (1 kopp linser blir 6 koppar). Det blir rejäla skott efter ett par dagar och mumsiga är de också! Vi har alltid mungbönor, alfalfa (Luzern) och gröna linser i kylen och naturligtvis i sallad och på brödet. Mums-Mums! Sesam tyckte jag inte var en höjdare. Hirs ska gå bra men jag tycker inte de ser så tilltalande ut som groddar.

All min mat köper jag krav- eller demetermärkt och hittills har jag inte upplevd svårigheter att gro dessa frön. Det har jag däremot med de billiga konventionella! Där har jag misslyckats flera gånger och det blev mest "jästig" och tog evigheter för den ena och andra stackaren som till sist började komma igång. Värdelöst skräp.

Martin
« Senast ändrad: 17 jul-07 kl 06:37 av martinki »

dessbee

« Svar #4 skrivet: 17 jul-07 kl 15:06 »

Tack för utförlig beskrivning Martin!
Visste inte man kunde grodda skalade solrosfrön, men det ska provas.
Även gröna ärtor ska bli intressant att prova.

Har tidigare provat att grodda kikärtor och gula ärtor för att testa om det skulle ge mindre magbesvär men till min besvikelse tyckte jag inte att groddningen förbättrade saken. Jag misstänker att en del av problemet ligger i ärtornas skal, vilket är för mödosamt att avlägsna. Dessutom förändrar groddningen smak och konsisten till det sämre vid tillagning.

« Senast ändrad: 17 jul-07 kl 15:06 av dessbee »

cassiopeia81

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 nov-07 kl 14:59 »
Jag har odlat egna ärtskott genom att så blötlagda ärter (vanliga matärter) i en kruka jord, vattna och vänta. Sedan kan man knipsa av ärtskotten när de har blivit lagom stora. (Föräldrarna har ekojordbruk, odlar mest foder åt mjölkkorna och därav ofta ärtblandat spannmål. Kan avslöja att de somrar när åkern närmast boningshuset var besådd med ärt-havreblandning var det nog många ärtplantors tillväxt som hämmades av att jag rände i årtåkern och tjuvåt skott  ;))

Nu har jag köpt en påse ekologiska solrosfrön (lustigt nog alldeles svarta, utan tillstymmelse till ränder!) avsedda för spirning, som det står på påsen. Eftersom det är skotten man äter även i detta fall tycker jag att man borde kunna så dem i blomkruka precis som ärterna. Ska lägga ett gäng i blöt nu, så får vi se hur det hela artar sig.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #6 skrivet: 04 nov-07 kl 11:36 »
På vintrarna brukar vi ofta göra solrosskott. Vi köper vanliga solrosfrön med skal till fåglar, billigt och bra :) Sedan lägger vi dem i blöt över natten och strör ut dem i en form med några centimeter jord. Behöver inte täckas. Håll fuktigt och låt dem stå ljust, annars drar de iväg och blir ynkliga. Klipp av dem när hjärtbladen bildats och slagit ut ordentligt. Man kan ibland behöva hjälpa till lite försiktigt med att pilla av skalet från toppen. Vi brukar inte ha några mögelproblem.
Och våra kaniner är alldeles galna i dem också... så vi ställer in formen till dem sedan vi ätit vårt och låter de få äta av stamresterna  ;)

Solrosskott är rätt dyrt att köpa färdiga i små förpackningar i affären men billigt att göra hemma  ;D
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Clementine

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 nov-07 kl 15:14 »
jag vill ju äta solrosfröna oxå, inte bara skotten. kan man så dom i bommul då istället? annars får jag pröva att sätta i kruka o klippa av. det låter gott det med. prövade grodda vanliga skalade solrosfrön för ett tag sedan, alla grodde inte o dom som grodde smakade konstigt o beskt. kanske ska det vara så, men jag tror inte det var helt rätt. o de att dom blir beska stämmer nog som nån av er sa.

när jag var i tyskland nu så köpte jag en påse med eko dinkelvete. kornen var hela o det stod inget om tillagning. antar att dom ska koka rätt länge om dom inte är förkokta, har för mig att bulgur är det. har jag rätt? iaf, jag tänkte att man kanske kunde grodda dessa. har lagt dom i blöt över natten o dom står nu i ett glas i skåpet. någon som vet om man kan grodda dom o hur man gör? eller ska jag ha dom i en kruka med jord o klippa av gräset istället?

jag ska pröva grodda vanliga ärter oxå, o lite annat. annars brukar jag alltid ha alfa alfa o ibland mungoböner som jag brukar ha i wok. det är trevligt o roligt att grodda saker :)
Jag har babylonsjukan!

cassiopeia81

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 nov-07 kl 21:21 »
jag vill ju äta solrosfröna oxå, inte bara skotten. kan man så dom i bommul då istället? det låter gott det med. prövade grodda vanliga skalade solrosfrön för ett tag sedan, alla grodde inte o dom som grodde smakade konstigt o beskt. kanske ska det vara så, men jag tror inte det var helt rätt. o de att dom blir beska stämmer nog som nån av er sa.

jag ska pröva grodda vanliga ärter oxå, o lite annat. annars brukar jag alltid ha alfa alfa o ibland mungoböner som jag brukar ha i wok. det är trevligt o roligt att grodda saker :)

Lite nyfiken: Varför vill du äta fröna också? Borde de inte tappa rätt mycket näring av att övergå från frö till växt?

Jag har försökt grodda skalade frön i en groddburk, men det lyckades inte alls. Eventuellt kan det kanske lyckas bättre i jord, men jag tror att jag håller mig till de oskalade.

Och ja, visst är det trevligt att grodda saker! Det bästa med groddar tycker jag är att de är ett billigt sätt att få i sig välsmakande färskt grönfoder vintertid. Mycket mer smak och näring än i butikernas trista salladsblad, och billigt blir det ju också. (Kräver till skillnad från växthusodling vintertid inte så mycket uppvärmning heller, lägenheten värms ju till samma temperatur oavsett mina odlingar.) Att jag är fascinerad av allt som gror och växer skadar ju inte heller. Jag har sett frön gro ända sedan jag kröp runt i hälarna på mamma och åt jord ur hennes grönsaksland, och ändå är det som att bevittna ett underverk varje gång.

Clementine

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 06 nov-07 kl 22:28 »
varför jag vill äta fröna oxå? tja, det e väl bara nåt jag fått för mig att jag vill.... det är ju så gott med groddar med själva fröet/ärtan så jag har väl bara en ide om att det e så man ska göra för att det är gott. plus att det ser fint ut! o mysigt ut!

har nog förresten ätit solrosskott med fröet kvar på nån lunchbufe. men skalet var tyvärr ofta med oxå, mindre gott.

jag ska nog satsa på fågelsolrosfrön i en kruka jord.  e bara lite osäker på om jag har tillräckligt med sol i köksfönstret, det e så trångt i dom andra fönsterna.....
Jag har babylonsjukan!

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #10 skrivet: 07 nov-07 kl 13:22 »
jag ska nog satsa på fågelsolrosfrön i en kruka jord.  e bara lite osäker på om jag har tillräckligt med sol i köksfönstret, det e så trångt i dom andra fönsterna.....

Våra solrosskott har inte stått i väldigt soligt läge... det har gått bra. Men i vardagsrummet en bit inne i rummet och med bara norrfönster blev de "lite" taniga ;D  Man kan ju också förstärka med dagsljuslampor/lysrör. Vi köpte lågenergilampor, 11 W, på en lampaffär som funkar för växter. Tyvärr har vi bara hittat den sorten på just den affären och de är rätt dyra... runt 100-lappen.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Che Guevara

• Gäst
SV: Grodda solrosfrön och ärtfrön?
« Svar #11 skrivet: 28 feb-14 kl 22:58 »
Solros frön är är lättaste att odla dom växer ju skärmat i från fågelbordet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 2 användare (1 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser