Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ikväll dax för det oundvikliga-avliva tuppar..  (läst 4968 gånger)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
Ikväll dax för det oundvikliga-avliva tuppar..
« skrivet: 13 jul-07 kl 09:49 »
Det är varje år jättekul att få kycklingar, men så kommer den dagen när hönshuset plötsligt kryllar av små tuffa tuppkycklingar :)
Och dom bara växer och växer så nu ikväll är det dags för det som jag avskyr mest med att ha höns.....nackning. >:(
Jag önskar att man kunde ge dom en spruta istället för det är ju inte så blodigt.
Hur gör ni, nackar ni el finns det några andra sätt!!!
MVH Mollys
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Silverfallet

• Gäst
Re:Ikväll dax för det oundvikliga
« Svar #1 skrivet: 13 jul-07 kl 10:04 »
Dom flesta använder nog yxan men vet att vissa använder koldioxid och gasar dom.

Lena A

« Svar #2 skrivet: 13 jul-07 kl 10:16 »
Hej mollys!  ;)

Trist det här med avlivning av kycklingar. Det verkar som om min kyckling är just en tuppkyckling, men jag hoppas att så inte är fallet. Om det nu är det, så hoppas jag att han passar in i flocken ändå och att det inte blir bataljer med Kasper tupp.

Jag har haft turen att inte behöva avliva några hönor/tuppar. Räv och hök har skött om det även om det ibland blivit fel hönor som försvunnit. I andra fall har jag lyckats få ett nytt hem till tuppar. En av dem har jag numera "inackorderad".  ::) :-[

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 13 jul-07 kl 10:22 »
Ja visst hade jag velat skänka bort dom men det är ju ej så lätt nu när det är överflöd på tuppkycklingar överallt.
Jag funderar på att behålla nån tuppkyckling efter att ha läst här om olika som har flera tuppar till sina hönor utan att det blir blodiga slagsmål.Jag har ju en som är så fin.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Lena A

« Svar #4 skrivet: 13 jul-07 kl 10:25 »
Ja, jag läste också tråden om att behålla fler tuppkycklingar. Det tror jag på!  :D

Kasper gick med flera pojkar i sitt tidigare boende, och det gick bra, så det här ska nog gå. Jag tycker också du ska spara någon eller några. Det verkar ju som om det inte behöver bli problem när de växer upp i en flock.

Sally

« Svar #5 skrivet: 13 jul-07 kl 11:19 »
Jag har ganska många tuppar...men också ganska många hönor ;)! Men varje år måste ett antal nackas- det kan inte hjälpas. Mina höns/tuppar delar in sig i mindre flockar som oftast håller sig till varandra. Men visst händer det att en höna flörtar med en tupp från en annan grupp ;D! Och det är ju tillåtet förstås.

Jag har en rejäl huggkubbe och en vass yxa stående på ett bra ställe för den eventualitet att någon individ behöver tas bort omedelbart pga av sjukdom eller annat. Jag slår huvudet mot kubben så att de "tuppar av". Sen tar jag yxan. Jag tror det blir mist stress för dem så.

Sally
Går det...så går det!

Jordhumlan

• Odling, djur och natur är bästa medicinen!
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 jul-07 kl 13:18 »
Ja, vi har inte kunnat ha flera tuppar tillsammans. Åtminstone om det är ålderskillnad på dem såsom far och son. Det har oundvikligen varit den unga tuppen som blivit hårt och skoningslöst attackerad, fram tills den dagen då ett plösligt maktskifte sker. Då har den gamle tuppen abdikerat, blodig och eländig har han fått smyga runt i buskagen. Det vill vi inte ha igen... :'(
Kanske det går bättre om man sparar bröder. Fast det är inte så kul att ha alltför många tuppar som jagar och våldtar hönsen. Lite för tufft för hönorna. Så vi har bestämt att bara ha en tupp.
Fast kanske det är ras- och/eller individberoende hur väl de samsas och hur mycket de ger sig på hönsen?

Mvh
Lenapena
Månskensbonde med sambo, tre härliga barn och en växande skara djur.
Ett underbart liv!

Sally

« Svar #7 skrivet: 13 jul-07 kl 14:53 »
Det var mer problem med slagsmål när jag hade ett par tuppar. Då kunde de slåss ordentligt. Nu rättar tupparna in sig i ledet. De yngsta eller lägst rankade håller sig snällt i utkanten av gruppen och är de som "anfaller" ev. inkräktare och varnar för faror. De har bl.a. satt skräck i en liten sparvhök som brukar spana efter sparvar här.

Går hönorna fritt brukar de kunna försvara sig ganska bra mot ovälkommen uppvaktning. Ungtupparna får sig rejält på tafsen när de försöker. Eller så flyger hönan upp i ett träd eller kallar på den högst rankade tuppen som "löser" det hela genom att blänga surt på casanovan... ;D!

Sally
Går det...så går det!

carmencha

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 jul-07 kl 15:10 »
Hej!

Jag har haft många tuppar i tillsammans utan problem. Jag brukar skänka dem, även om det kan ta tid, dessutom behåller jag alltid 2 tuppar av varje själv. Tupparna är dem som försvarar flocken och råkar oftast illa ut först...bäst att ha en reserv...Inte fler än två, det blir för jobbigt för ledartuppen då.

min erfarenhet...

mvh Carmen
« Senast ändrad: 13 jul-07 kl 15:10 av carmen »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 jul-07 kl 16:57 »
Ju fler tuppar desto mera gener och desto mindre problem med inavel. Vi har flera tuppar som alla är födda (dvs kläckta) in i flocken. Det är inga större problem med slagsmål. På hösten gör vi ett urval vilka som skall vara kvar till nästa år. Resten äts upp.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 jul-07 kl 23:59 »
Jag ska inte sortera ut mina än på ett bra tag.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #11 skrivet: 15 jul-07 kl 16:24 »
Ju fler tuppar desto mera gener och desto mindre problem med inavel. Vi har flera tuppar som alla är födda (dvs kläckta) in i flocken. Det är inga större problem med slagsmål. På hösten gör vi ett urval vilka som skall vara kvar till nästa år. Resten äts upp.

Jag försöker också köra den varianten med 2-3 tuppar i varje grupp för att få större genetiskt urval i hönsflocken.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Skojarbråten

« Svar #12 skrivet: 15 jul-07 kl 23:23 »
Jag har just nu ca tio tuppar som går lösa tillsamman med kanske lika många hönor. Har dock turen att ha fått en stark ledare i en annan flock (läs: betäckare).  De yngre tupparna drar direkt åt fanders (dvs ett par meter bort) då stortuppen kommer...

.... en liten svarthönstupp. Nästan minst av alla!

He he... Så länge han finns verkar det som om jag kan vara frikostig med tupparna. Till en viss gräns kanske.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 3 användare (1 dolda)
Biofilo, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser