Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  könen på kycklingarna  (läst 1458 gånger)

AnnikaE

• Södermanland
könen på kycklingarna
« skrivet: 12 jul-07 kl 15:32 »
Hej undrar när man kan se på dvärgkocking kycklingarna om det är tupp eller höna/Annika
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Anna

• -
Re:könen på kycklingarna
« Svar #1 skrivet: 12 jul-07 kl 15:52 »
Så fort de börjar få fjädrar brukar man kunna se det och det är ju när de bara är ett par veckor. Tupparna är duniga längre medan hönorna snabbare får fjädrar på hela kroppen. På hönorna kommer fjädrarna jämnt över hela kroppen. På tupparna kommer fjädrarna först på vingarna samtidigt som de är helt duniga på ryggen. Titta på ryggarna alltså. Har de fjädrar på vingarna men dun på ryggen = tupp, har de fjädrar jämnt över hela kroppen = höna.
Andra kollar på vingpennorna och kan se tidigt, men det har jag aldrig lärt mej riktigt.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 12 jul-07 kl 16:04 »
Nyfiken :) :)

Finns det ochså knep på andra raser att se det ?

Jag har Rhode Island Red Kycklingar och svarta Kochin Kycklingar.

Något där att se skillnaden innan 4/5/6 månads ålder ?

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 12 jul-07 kl 22:15 »
Man ska ju kunna se det på vingpennornas grovlek eller nå't Nå'n annan som kan det bättre???

På nästan alla raser ser man ju på kammen vilket kön det blir efter 6-10 veckor beroende på ras. Det där med tupparnas dunighet på ryggen tycker jag stämmer på fler raser än dvärgkochin.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

carmencha

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jul-07 kl 00:37 »
Hej!

Jag har flera ggr varit med om att de jag trodde var höns plötsligt blivit tuppar, tror att det beror på sen utveckling.  

Angelika: Jag har 5 stora blå Kochin, en av dem har en röd rejäl kam. De är inte så gamla ännu, under halvåret.

mvh Carmen
« Senast ändrad: 13 jul-07 kl 00:38 av carmen »

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 2 användare
Karlsdotter, LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser