Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fritt skogsbete?!  (läst 2351 gånger)

eko-journalist

• Gäst
Fritt skogsbete?!
« skrivet: 12 jul-07 kl 15:18 »
Någon här  som är bra på det här med rätten till fritt skogsbete? Vad är det egentligen som gäller?  Och jag tänker då inte bara på den rättigheten runt fäbodar, där det ju fortfarande är ganska vanligt, utan även rätten att släppa djur, kor, hästar, får och getter, fritt på skogen utifrån vanliga fasta boställen....

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Fritt skogsbete?!
« Svar #1 skrivet: 12 jul-07 kl 19:26 »
Har aldrig hört talas om fritt skogsbete förutom fäbodar. ??? Funderar på att släppa våra skogsfår i vår egen skog dock inhägnat.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Villola

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 25 jul-07 kl 00:07 »
Mulbetessrvitut är något som finns i norrlandslänen,i gårdspapperna ska det då finnas inskrivet i domsagans fastighetsregister att fastigheten man brukar har detta inskrivet.I mitt föräldrahem så gick djuren alltid på skogen.Då jag själv blev djurägare så fick mina djur gå fritt på skogen,tills bolaget gav mig en rätt så stor ersättning.Så det finns än i dag byar o gårdar som fritt får beta i skogarna.christin din gård har väl kommit till efter att det var aktuellt med skogsbete.

christine

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 25 jul-07 kl 12:05 »
Om jag släpper djuren i egen skog och inhägnat så är det väl upp till oss. Tanken var inte att de skulle gå fritt och beta grannens tallplantor och gran. ;D

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 25 jul-07 kl 12:10 »
Det finns säkert nån hake med att inhägna sin egen skog också. Kanske måste man ha tillstånd? För allemansrätten eller annat?

christine

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 25 jul-07 kl 13:13 »
Jag gör väl vad jag vill med min skog. Om folk vill in i skogen kan de ju ta sig in i allafall.  >:(

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #6 skrivet: 27 jul-07 kl 17:24 »
Fritt skogsbete existerar inte- iaf inte i praktiken t om fäbodarna måste ofta kunna luta sig mot sedvanerätt eller servitut /avtal.
Mul och klövbetesservitut är ovanliga i söder men finns på riktigt gamla gårdar i skogsområdena. I de flesta fall är servitutet förbundet med olika villkor eller inskränkningar. Dessa kan röra om visst djurslag undantas (get och gris är vanligt) eller antalet djur som fåtr gå i sommarbete på skogen tex att djuren inte får vara fler än "den lastande fastigheten" kan bära för tagande vinterfoder.
Lastande fastighet = den gård som har nytta av servitutet.
Tjänande fastighet= den gård som måste ställa sin mark eller del av denna till tjänst.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser