Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gratis hästar  (läst 21817 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Gratis hästar
« Svar #40 skrivet: 21 okt-07 kl 17:11 »
Jag är är absolut såpass professionell i min hästhållning att jag vet vad som är rykten o inte  ;)
Har personligen fått se till många som har behövt anmälas och med följden att dom inte behövde ha nån häst..
det liksom ingår i mitt mitt yrke..

Så några rykten vet i fan om jag har hört utan att jag grundligen följt upp dom..

red. Så mig ska man passa sig för att släppa in i stallet  ;D Jag är i maskopi med djurskyddsinspektören  ;D Hahahaaaa!!! *elakt skratt*
« Senast ändrad: 21 okt-07 kl 17:13 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #41 skrivet: 21 okt-07 kl 20:14 »
Jag är är absolut såpass professionell i min hästhållning att jag vet vad som är rykten o inte  ;)
Har personligen fått se till många som har behövt anmälas och med följden att dom inte behövde ha nån häst..
det liksom ingår i mitt mitt yrke..

Så några rykten vet i fan om jag har hört utan att jag grundligen följt upp dom..

red. Så mig ska man passa sig för att släppa in i stallet  ;D Jag är i maskopi med djurskyddsinspektören  ;D Hahahaaaa!!! *elakt skratt*

Du är så välkommen att hälsa på hos mina pållar!! Har absolut inget att dölja! Bara du inte tar så hutlöst betalt som inspektörerna tydligen gör (enligt ryktet ;))
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Körven

• Värmland
« Svar #42 skrivet: 21 okt-07 kl 20:41 »
Jovisst du......man behöver inte  varit i hästbranchen speciellt länge för att uptäcka att det snackas otroligt mycke skit.Allt från lilla Jessica med ponnyn,till dom stora travtränarna, går det rykten och snack.Så skall du följa upp allt du hör på stallbacken får du allt ligga i ordentligt.
Jag och flera med mig hade anmält en missskötsel av hästar, och det tog nästan 15 år innan något hände.
                     Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Frances

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 21 okt-07 kl 21:07 »
Citera
Du är så välkommen att hälsa på hos mina pållar!! Har absolut inget att dölja! Bara du inte tar så hutlöst betalt som inspektörerna tydligen gör (enligt ryktet )

Jag kan "inspektera" mot en kopp kaffe o en god kanelbulle  ;) ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #44 skrivet: 21 okt-07 kl 21:08 »
Ja, det är fruktansvärt att det ska ta så lång tid innan ord blir till handling.
Min vännina som är djurskyddsinspektör säger detsamma.
Men du Frances kanske även är i maskopi med Sveriges Rikes Lag och dina anmälningar går före allt annat.  ;)
hi hi
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Frances

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 21 okt-07 kl 21:09 »
Citera
Jovisst du......man behöver inte  varit i hästbranchen speciellt länge för att uptäcka att det snackas otroligt mycke skit

Jamen Körven, varva ner nu.. Var fan snackas det inte skit  ???  T.o.m. på forumet som denna  ;D ;D skitsnacket lär man sig att urskillja  ;D
Äh, skitsnack hit o dit skiter jag i iallafall..  ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 21 okt-07 kl 21:49 »
Citera
Men du Frances kanske även är i maskopi med Sveriges Rikes Lag och dina anmälningar går före allt annat.  
hi hi

Det fina är ju att många har ändå förstånd nog att avvecka sin hästhållning om dom inte har lust att bättra på den, bara man snackar om anmälning eller dom fått veta att man gjort det.

Många missköter sina hästar för att dom inte förstår bättre!!!

Norrsken

• -
« Svar #47 skrivet: 21 okt-07 kl 22:23 »
Det fina är ju att många har ändå förstånd nog att avvecka sin hästhållning om dom inte har lust att bättra på den, bara man snackar om anmälning eller dom fått veta att man gjort det.

Många missköter sina hästar för att dom inte förstår bättre!!!

Och där sätter du fingret på det största problemet, nämligen okunskap!! Vilket faktiskt måste ligga väldigt nära ovilja att lära och ta in nya kunskaper! Det finns många som är ganska nybörjare som har betydligt bättre hästhållning än vissa som hållit på bra länge och tror sig kunna ohc veta allt ::)

me_minie

« Svar #48 skrivet: 23 okt-07 kl 12:39 »
Jag hjälper mer än gärna en häst som kan bli frisk!

Jag har tagit hem många "gratis hästar"

Bla,

En fd tävlingshäst. som va utdömd å enbart skulle bli sälskapshäst, När han kom så haltade han inte,utan va pigg å glad.

Gick igenom hela hästen, med kiropraktor så hittade vi en låsning i ryggen å dåliga tänder!

Å han va utdömd av vetrinär,pga vet inte kunde hitta hältan i höger fram???

Nu mår hästen bra, den rids! Å har inga problem alls.. Den står hos en kompis åt mig nu!

Jag hjälper mer än gärna sådana hästar,vist alla kan man inte rädda.. Så vissa blir slaktade, men de finns dom som man kan hjälpa!

Körven

• Värmland
« Svar #49 skrivet: 24 okt-07 kl 11:11 »
Jamen Körven, varva ner nu.. Var fan snackas det inte skit  ???  T.o.m. på forumet som denna  ;D ;D skitsnacket lär man sig att urskillja  ;D
Äh, skitsnack hit o dit skiter jag i iallafall..  ;)
Jasså   jag trodde du följde upp alla rykten..............eller hur skrev du?

Körven

Frances

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 24 okt-07 kl 16:32 »
Jamen hallå! Att man vet att en person är allmän skitsnackare är väl samma ssak som följa upp..

Nej, jag kan inte hålla med om att det är nån skitsnack om djurplågeri överhuvudtaget på stallbackarna på travbanorna faktist.

Det är nästan 1oo % nån som träffat på en f.d. travhäst någonstans som inte har det bra, det är verkligen värt att kolla upp.
Men sinsemellan bland dom aktiva vet i fan om jag ens hört nån sån snack. Det är förjävla svårt att vanvårda aktiva travhästar. mest pga. att dom ändå visas upp för vet. VARJE gång dom startar och för att travsällskapens egna kontrollanter åker runt på oanmälda besök, och deras regler är hårdare än djurskyddsreglerna.

Körven

• Värmland
« Svar #51 skrivet: 25 okt-07 kl 10:18 »
Att det finns några rövhål innom travsporten är ju allmänt känt,som misshandlar hästar och kör slut på dom.Jag har själv gett en berömd travtränare en höger så han blev liggande,märkligt nog så blev det inget av med polisanmälan.Han fattade själv om det kom ut vilken skit han är så skulle ingen lämna en häst till honom.
Det var en "stallflicka" som kom springande och tjöt att NN håller på att slå i hjäl en häst.Jag kom ut från smedjan där jag köpt två remontskor,som jag bar i näven.Springer med flickan in i stallet där NN slår en häst med en planka,att hästskor är utmärkta knogjärn är en sak som är säkert.Trodde först att jag hade slagit ihjäl fanskapet.Har du hört att NN blivit sparkad av en unghäst i ansiktet,gick snacket.
                                                        Körven

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #52 skrivet: 25 okt-07 kl 13:27 »
Körven, du är min idol!  ;D
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Frances

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 25 okt-07 kl 17:15 »
Nu var det väl ändå inte frågan om vem som gett stryk åt vem.. mig lurar du inte med att likadana personer inte finns inom andra hästgrenar. men dom "andra" syns bara så dåligt för dom flesta, eftersom dom håller till hemma hos sig utan vare sig publik,journalister, hästägare,personal o annat löst folk runt stallarna  ;)

Körven

• Värmland
« Svar #54 skrivet: 26 okt-07 kl 11:16 »

Det är sant att det finns avarter innom all hästsport.Det är oftast så att dessa avarter är förknippade med ett visst kapital som skall ge vinst,då är alla medel tillåtna.
Det som är mest jävligt är nog showhästar eller utställningshästar,som bara är till för utställningar och uppvisning.Dom är tränade eller piskade till att stå som dom fått stelkramp,uppvisade av en groomer hellst från USA.Medan ägaren minglar runt med flott hatt på skallen och tycker det är så underbart med hästar.Men det är ju ingen som skulle vara så ofin och granska ett sådant trevligt inslag i aristokratins hästvärld.
Ja jag tycker synd om er alla för att ni inte är lika perfekt och duktig som jag är...........tycker ni inte det också.
                           Körven

Frances

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 26 okt-07 kl 12:12 »
Citera
Ja jag tycker synd om er alla för att ni inte är lika perfekt och duktig som jag är...........tycker ni inte det också

Visst är det så Körven.. Visst är det så..  ;)

Det har inget med pengar att göra enligt min synssätt. Inte fan tänker jag på en endaste krona när jag tränar mina hästar, eller nån annans för den delen..

Hur är det med gubben som bad mig om hjälp med sin brukshäst, 2 år, som han inte lyckades köra in. Jag åkte dit för att se hur han gjorde..

Hästen var så totalt låst och rädd för sin ägare att hon blev istadig när han skulle köra.. Hon hade visst varit lite svår från början.. Det må väl va hänt, men han ansåg att hon behövde bara "lära" sig att flytta på fötterna..

När jag blev inblandad så kom han ett par hundra meter innan hästen stannade.. o då började bankandet.. Det fattar väl vilken idiot som helst att en istadig häst blir inte mindre istadig av stryk.. Men han ville visa mg att hon skulle "snart" börja röra på sig.. När han hade kopplat från vagnen och körde över hasorna på hästen med den då fick det var nog för min del och jag förklarade sakligt att skulle jag hjälpa honom så innebar det att han skulle hålla sig på avstånd och sedan lära sig lite vett själv..

Hur som helst, hästen blev inkörd så småningom och även hon och ägaren började fungera tillsammans.

Jag vet inte hur man ska tolka det.. Tur var väl att han bad om hjälp,annars hade han nog bankat hästen sönder o samman, o gud vet hur länge detta hade på gått utan att nån såg det.
O gubben var ingalunda någon nybörjare utan passerat 50 med råge och "hållt på med hästar i hela sitt liv"..

O där var det väl knappast några prispengar inräknade..

Vill du att jag berätar om hopptränaren som tyckte att ponnyn "behöver" stryk ibland för att barn ska klara av dom.. ? Eller ridskolechefen som jag såg "lära" en ridskolehäst galoppfattning... ::)

Norrsken

• -
« Svar #56 skrivet: 27 okt-07 kl 20:52 »
Här i närheten fanns det "riktiga" hästkarlar på -50 talet. Dom var vida kända för att snabbt köra in hästar likaväl som att ta ur hästar skenbenägenhet.

Inkörning skedde bara i rejält kall och snörik väderlek. Den helt oförberedda hästen spändes för ett slädåk som var belastat med ett antal kilon. Ett par medhjälpare för anspänningen, sen bar det iväg ut i djupsnön i fullt sken. Hästen tröttnade givetvis ganska fort och när han inte längre orkade försöka ta sig fram var den inkörd och klar.

Skenhästar ledde dom ut på isen där dom skärpta skorna plockades av. Spändes för i kälkåket och sen iväg. En del fläkte sig naturligtvis och fick avlivas, några "lärde " sig kanske att inte skena, vad vet jag.

Så kunde det gå till med "duktiga hästkarlar".

Ja, vad ska man säga?! Avarter finns tyvärr överallt.. Det absolut värsta jag vet är när det visar sig vara sk "duktiga" tränare som ägnar sig åt tveksamma metoder.. Bara för att det får så stor spridning då.. När folk ser upp till dessa tränare så kan de blunda för bra mycket bara för att tränaren "är ju så duktig" >:( Lite sunt förnuft och en smula kritiskt tänkande skulle inte skada i alla lägen..

Körven

• Värmland
« Svar #57 skrivet: 28 okt-07 kl 14:03 »

Många förknippar militärer eller kavallerister som råa hästplågare,där våld var metoden.Kommer ihåg en gubbe(28 årig fanjunkare) som sade, att om det hjälpt att slå hästen så skulle det inte finnas några olydiga hästar.Jag minns inte den exakta ordalydelsen men detta fanns(finns) textat i ridhuset på Strömsholm; Där kunnskapen tar slut tar våldet vid.

Körven

isa

• Värmland
« Svar #58 skrivet: 30 okt-07 kl 14:27 »
ordnade så syrran fick ett gratis nordsvenskt brukssto genom en vi känner, hästen var 18 år.
en annan fick ett varmblod gratis mot två whiskeyflaskor.
Hästarna är kvar hos de nya ägarna, och där får de stanna.
Gammal är äldst.

Körven

• Värmland
« Svar #59 skrivet: 31 okt-07 kl 12:15 »

Apropå det militära så försvann väldigt mycket kunskap vid avhästandet av såväl det militära som inom jordbruket. Jag håller med de som säger att vi har en förlorad generation bland alla dessa som aldrig fått lära sig hur en häst fungerar och ska hanteras för att må bra. Inte konstigt att det blivit så populärt med NH, natural horsemanshit! :o Visst finns och fanns det mycket puckon förr, men nog 17 finns det minst lika många nu och som dessutom tjänar grova pengar på andras okunskap! ::)
Citera

Det finns betydligt fler ickekunniga hästägare i dag,än vad som fanns förr.Den stora skilnaden är ekonomin,man var tvungen att sköta hästen,för det var ett arbetsredskap.Blev hästen sjuk under slåttern då blev det kris.Idag så är det en leksak som man kan ha och mista,skulle det vara någon som andvänder hästen i arbete så finns det ju alternativ som inte fanns förr.

Får några år sedan var jag på en NH clinick eller vad det heter,och tittade på en tränare från USA.Det påminde mer om ett väckelsemöte i någon religös försammling,allt vad han gjorde eller sa så svarade församlingen ja halelulija va bra.
Jag fattade inte ett dugg,han stog i mitten och snurrade med ett grimskaft så hästen sprang runt,sedan fick ägaren komma fram och konstateraatt hästen blivit mycket bättre.En plump i protokollet för honom var en Nordsvensk den brydde sig inte om varesig honom eller grimmskaftet,när han stog där och vevade och försökte få den att reagera.Då konstaterade han att hästen måste grundtränas mer om den skall få någon nytta av hans träning.
Naturligtvis fanns det grimmskaft att köpa för hugande spekulanter,utan detta så är all träning meningslös tyckte dom.Naturligtvis fanns massor av andra tillbehör som var flerfallt dyrare än i vanliga hästsportsaffärer.
Det var väll med mig som med Nordsvensken,vi hade förlite grund träning,eller så sket vi i honnom och hans grimmskaft.Jag gick till puben och väntade på dom andra.

Körven

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser