Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips inför första får inköpet...  (läst 2562 gånger)

BettiBoop

Tips inför första får inköpet...
« skrivet: 09 jul-07 kl 23:25 »
...mottages tacksamt!

Läst en del av alla dessa inlägg här, å man lär sig mkt =))

Är en gamal hästtjej som nu vill fylla stallet med djur igen (dock inte hästar då ja har småbarn å hästar tar allt för mkt tid, gör väl får åxå men kanske inte liiika mkt ;)

Så har några funderingar som ja hopps ni kan besvara!

Kan man ha får å höns i samma stall? (hönsloppor-rekommenderas inte ha häst å höns tillsammans iaf)

Har en box på drygt 10kvm? Hur många får lämpar sig? Inte va regelverket rekommenderar utan mer av trivsel skäl!!!
Har betesmark på ca 2 ha!
Å vad ska man köpa för får-ras alltså? Bor i norrland så de ska va anpassad av väderleken som råder här. Å vad köper man? Dräktig tacka? Tacka m lamm?
Ska "bara" ha dem för sällskapet skull å ta hand om ullen (om de blir får m bra ull vill säga)
Hö mängd för de lämpliga antalet får under 8 mån?

Läst att man behöver produktionsplatsnr och journal, men är de nått annat "bra å tänka på tips" så skriv dem. Allt från va de bästa foder å vatten häckar/koppar är till bästa bädden i boxen? - spån, halm? Hag material? El tråd/stängselnät.

Tack på förhand!!
Mammaledig - har 2 kottar 4 mån resp 3 1/2 år, en sambo =), ridgeback tik å en katt pöjk. Gården ska nu utökas med höns å 2 kaniner ev ett par får =))

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Tips inför första får inköpet...
« Svar #1 skrivet: 09 jul-07 kl 23:38 »
Har en box på drygt 10kvm? Hur många får lämpar sig? Inte va regelverket rekommenderar utan mer av trivsel skäl!!!

Å vad ska man köpa för får-ras alltså? Bor i norrland så de ska va anpassad av väderleken som råder här. Å vad köper man?

Trivselantal 3-4 tackor utan lamm.  :)

Alla fårraser kan ju gå ute året om de har alla ULL  ;D
« Senast ändrad: 13 jul-07 kl 09:49 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

BettiBoop

« Svar #2 skrivet: 11 jul-07 kl 16:03 »
Okej...3-4 låter lämpligt. Så dom har alla ull ;) va liiite osäker där ett tag ::)

Mammaledig - har 2 kottar 4 mån resp 3 1/2 år, en sambo =), ridgeback tik å en katt pöjk. Gården ska nu utökas med höns å 2 kaniner ev ett par får =))

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 13 jul-07 kl 09:07 »
Jag tycker du ska köpa nån härdig ras typ Gutar (eftersom jag har såna själv  ::) Då kan du ha dem på lösdrift. Alternativt som vi har; de kan gå in i lagårn om de vill, de går in och ut som de vill.

Guteullen tycker jag har fin ull, men många tycker den är för grov och föredrar t.ex. Gotlandsfåren.

Jag tycker du ska köpa några tackor nu i höst och känna dig fram lite sen kan köpa bagge lite senare om du vill prova på lamm.

Se till att köpa djur med härstamning så du kan avla vidare om du skulle bli intresserad av det. (Alltså, självklart kan man avla vidare med djur utan härstamning, men jag personligen föredrar rasrena djur med härstamning och tycker det är roligare) Och att djuren kommer från en M3 besättning!

Hör dig för om du kan få ringa och rådfråga säljaren om du undrar nåt. Det är guld värt vid t.ex. sjukdomar eller lamningar. Naturligtvis ska man ringa efter vet. om djuret blir sjukt. Men jag kommer ihåg våra första lamningar, vad skönt det var att kunna ringa till förra baggägaren och bara kolla om allt gick rätt till. Och hur man skulle göra.... Ett otroligt stöd har jag haft därifrån!!! Kanoners!!

Lite tips bara utifrån MINA erfareneter. Lycka till!

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 13 jul-07 kl 09:30 »
 Jag vet faktiskt ingen fårras som inte kan vara ute året runt, kan inte komma på att det finns någon i Sverige, är det nån annan som vet? Självklart måste dom ha någonstans att söka skydd, men det måste ja alla raser också...
Så rasvalet behöver ju inte begränsas av det.
När jag köpte mina får sa en "Fårgubbe" att fyra var det minsta antalet man borde ha, eftersom då kunde fåren ha "span" i alla väderstreck och blev då mindre stressig och höll sig bättre inom stängslet, vet inte om det bara är gammal skrock men mina fyra tackor höll sig fint inom stängslet :)
 Lycka till men ditt "Fåreri" det är jätte trevliga djur!
                                   Mvh
                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 13 jul-07 kl 10:01 »
Jag tycker du ska köpa nån härdig ras typ Gutar.
Då kan du ha dem på lösdrift. Alternativt som vi har; de kan gå in i lagårn om de vill, de går in och ut som de vill.

Säg att du skojar när du syftar på att det finns ohärdiga fårraser?
ALLA fårraser kan gå ute året om, vart har ni som skriver att Gutefår är de enda som kan gå ute lärt er det ?  ::)
Är det ett försäljningstrick?

Får SKA vara ute året om med tillgång till "ligghall" eller daglig utevistelse för att må som bäst.

/Rosa
« Senast ändrad: 13 jul-07 kl 10:05 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 13 jul-07 kl 10:15 »
 ;D
Nä, inget försäljningstrick. Men jag är inte så bevandrad på olika fårraser.... och om jag ser mig omkring i grannskapet så har alla bönder som har köttraser (korsningar) eller finull installade på vintern. Jag skrev väl inte att gutefår är den enda rasen som kan gå ute??? Jag gav ett exempel. Men jag ber om ursäkt om nån uppfattade det som att jag beskriver nån annan ras "ohärdig" det var inte meningen. Sorry om nån tog illa upp  :o

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 13 jul-07 kl 10:19 »
Jag köpte mina får dräktiga, och scannade, så att jag visste hur många lamm det fanns i varje. Det följde också med en lapp där det stod vilket datum de var betäckta, så jag visste både när de skulle lamma och hur många det skulle komma ut!  ;D

För säkerhets skull satte jag dit en extra eltråd längst ner på staketen, men det hade nog inte behövts. Det märks tydligt att de vet hur el fungerar, och de går inte i närheten av elstaketen. Vi varvar kor, får och hästar i hagarna, så elstaket med tre trådar är det på de flesta ställena.

Där jag bor har Länsstyrelsen kvällskurser om får då och då, senast var jag på en lamningskurs som var väldigt bra. Och så träffar man ju andra fårägare i regionen.

Om du mest ska ha dem för sällskap och ull, så är det kanske en god idé att undvika de tyngre köttraserna som texel, oxford down mfl. Det går åt onödigt mycket mat till dem om du ändå inte tänker producera lamm för slakt. På www.lammproducenterna.org finns sammanfattningar på flera raser, och även deras ullegenskaper. Titta under Kunskap.

Själv skulle jag nog välja Leicester om jag "bara skulle ha". De verkar trevliga tycker jag. Eller vad säger Rosa?  ;)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 13 jul-07 kl 11:23 »
Själv skulle jag nog välja Leicester om jag "bara skulle ha". De verkar trevliga tycker jag. Eller vad säger Rosa?  ;)

Mmm.... Leicester enda köttrasen med superull   :D

Eller som det sägs i rasbeskrivningen:
Tackorna kan producera snabbväxande lamm med god köttansättning
och dessutom med ett unikt vita pälsskinn och en lång, glansig gobelängull.

« Senast ändrad: 13 jul-07 kl 11:27 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

BettiBoop

« Svar #9 skrivet: 14 jul-07 kl 00:34 »
TACK för alla underbara tips av er erfarna får ägare! Alla ska tas i beaktning. :D

En fråga bara- Är det el på 2-3 trådar som är de bästa? Eller fårstängsel? Om man använder sig av stängsel gäller de väl att göra den ordentlig å stadig å spänna rätt rejält om ja har förstått de rätt...Så de inte kan trycka sig i genom allt för lätt (vilket dom kanske inte gör om de finns gott om bete :P
Vad använder ni er utav?

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 14 jul-07 kl 10:25 »
Hm...Nu skriver jag det JAG tycker funkar för MIG!!! (Reserverar mig så för säkerhets skull så ingen tar illa upp denna gång  ::))

Vi har fem!!! eltrådar och glasfiberstolp från LG produkter i Sölversborg (smygreklam, ja, men de är faktiskt SÅ bra!) Men så har vi ju häst oxå i hagarna, kanske lite mycket med 5 trådar till bara får. Vi har även deras fjädrar för att spänna trådarna. Sen gäller det ju att se till att man har bra med el på tråden! För mina får känner av när det är dåligt tryck på tråden och det har hänt att de krupit under understa tråden då!

Men jag kan verkligen rekomendera LG-produkter i Sölvesborg, de är kunniga och har bra produkter. Jag har ringt massor med gånger och bara frågat dem!!

Lycka till!!

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #11 skrivet: 14 jul-07 kl 16:53 »
jag hade en leicester bagge på alla mina tackor, mycket fin ull, mycket bra skinn och bra kött.du kanske ska köpa köttdjur, stora tjocka tackor hoppar inte över staket ;D jag har flexinät till mina på sommaren, det är mycket praktiskt att kunna flytta fåren så fort betet tar slut. om du inte har en vallhund kan du gör fåren "hink" tam på vintern. gå med en hink havre så att fåren följer efter dig
« Senast ändrad: 14 jul-07 kl 17:10 av dawnrun »
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Margit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 jul-07 kl 20:29 »
 ;DVilket fint lamm ;D Älskar får...! 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1082 gäster, 1 användare
jörmundur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser