Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svensk Dvärg & Gammelsvensk Dvärg höna.  (läst 21537 gånger)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: Svensk Dvärg & Gammelsvensk Dvärg höna.
« Svar #40 skrivet: 14 dec-11 kl 23:50 »
Vill ha lite hjälp ang. unghönsen, det ska vara svensk dvärg.

Ser dem ut som svensk dvärg ska se ut ? Eller kan annan ras vara inblandad, vilket jag inte hoppas på ..

Det finns inget genbanksintyg ..

mvh Anna

Ronny

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 15 dec-11 kl 01:21 »
Ni blandar ihop svensk dvärg (standard) och gammalsvensk dvärg (genbank). Jag tycker de ser ut som svensk dvärg. De är något mindre och har en något mer upprest hållning än de gammalsvenska. Tyngdpunkten ligger liksom högre...svårt att klä i ord. Om de är rasrena är däremot svårt att säga eftersom det finns andra standardraser i Sverige som är snarlika tex holländsk dvärg. En fjäderfädomare skulle kunna säga om de är rastypiska vilket dock inte behöver betyda att de är rasrena. Krångligt? Ja - det är krångligt!
« Senast ändrad: 15 dec-11 kl 01:32 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #42 skrivet: 15 dec-11 kl 03:27 »
Ni blandar ihop svensk dvärg (standard) och gammalsvensk dvärg (genbank). Jag tycker de ser ut som svensk dvärg. De är något mindre och har en något mer upprest hållning än de gammalsvenska. Tyngdpunkten ligger liksom högre...svårt att klä i ord. Om de är rasrena är däremot svårt att säga eftersom det finns andra standardraser i Sverige som är snarlika tex holländsk dvärg. En fjäderfädomare skulle kunna säga om de är rastypiska vilket dock inte behöver betyda att de är rasrena. Krångligt? Ja - det är krångligt!
Jag är medveten om att svensk dvärg och gammelsvensk dvärg är två olika sorter. Skrev dock endast "svensk dvärg". (fast jag menade gammal)
(Funderade faktiskt på om jag skulle skriva dit "Gammal"(svensk dvärg) när jag postat inlägget. Men jag struntade i det :P  :-[  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

AnGu

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 16 dec-11 kl 11:14 »

Ni? jag frågade om det såg ut som svensk dvärg ju :P
Och det gör mig glad att du tycker att det ser ut som det . Har blivit lurad innan, men jag ville bara dubbelkolla för jag själv tycker dem ser ut som svensk dvärg. Nu är mina höns på bilden fortfarande små/unga så om ett tag kanske man ser lite lättare hur dem ser ut i helhet :D

Hur fungerar det om man vill ha dem bedömda av en dommare?

Jo det är krångligt det där .. hihih

Mvh !

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #44 skrivet: 17 dec-11 kl 11:03 »

Hur fungerar det om man vill ha dem bedömda av en dommare?

Jo det är krångligt det där .. hihih

Mvh !
Antingen blir man kompis med en domare och ber dom titta på djuren  ;) Eller så går man med i en hönsklubb och ställer ut djuren på en utställning. Det förutsätter i de flesta fall att djuren är ringade med fast fotring. Nu ser det ju inte ut som om dina djur är det. Det man då kan göra är att ringa dem med en för stor ring. På så vis kan man få djuren bedömda men kommer att få 0 poäng då dom har fel ring.

Det är inte så många fler utställningar kvar i Skåne under denna säsongen men det kommer att vara en i Januari i Helsingborg. Du kan PMa mig om du vill prova att ställa ut djuren där.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

AnGu

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 17 dec-11 kl 11:38 »
Antingen blir man kompis med en domare och ber dom titta på djuren  ;) Eller så går man med i en hönsklubb och ställer ut djuren på en utställning. Det förutsätter i de flesta fall att djuren är ringade med fast fotring. Nu ser det ju inte ut som om dina djur är det. Det man då kan göra är att ringa dem med en för stor ring. På så vis kan man få djuren bedömda men kommer att få 0 poäng då dom har fel ring.

Det är inte så många fler utställningar kvar i Skåne under denna säsongen men det kommer att vara en i Januari i Helsingborg. Du kan PMa mig om du vill prova att ställa ut djuren där.

Så då ska man ringa dem när dem är små kycklingar? Är det någon speciell ring? och hur får man tag på den då?

0 poäng verkar dåligt, vilka poäng är bra?

Är det lönt att ta dem till Utställning när jag ändå kommer få 0 poäng ?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #46 skrivet: 17 dec-11 kl 11:48 »
Så då ska man ringa dem när dem är små kycklingar? Är det någon speciell ring? och hur får man tag på den då?

0 poäng verkar dåligt, vilka poäng är bra?

Är det lönt att ta dem till Utställning när jag ändå kommer få 0 poäng ?
Fasta fotrinar köper du antingen av SRF eller Svenska dvärghönsklubben. Ringen ska vara 11mm för tupp och 9mm för höna. Man behöver vara medlem för att köpa ringar. Dessa fasta ringar behöver man sätta på kycklingarna någon gång runt 5 veckors ålder (skiljer lite mellan olika raser)

Allt över 90 poäng är så bra att du får tävla om Hederspris. 95-97p är väldigt bra och oftast mycket få djur som får. Jag har aldrig sett ett djur i Sverige som har fått 98p.

0p är naturligtvis inte bra men du kommer att få ett ifyllt bedömningskort där det står angivna poäng för olika bedömningspunkter. Det kommer dock stå summa 0 p pga fel ring. Men om man är hyfsad på att summera kan man ju själv räkna ut hur många poäng djuret fått om dom haft korrekt ring  :D Med andra ord får du en värdemätare på hur bra ditt djur överensstämmer med standarden även om du inte kan tävla om vandringspriser eller hederspriser.
Vill du testa att ställa ut under de premisserna så kan jag nog hjälpa dig med ringar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #47 skrivet: 17 dec-11 kl 20:38 »
SRF-s lokalklubbar brukar ibland ha träffar då man inbjudit en domare som tittar på djur och förklarar om fördelar och b rister.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Hur ovanlig är Gammelsvensk dvärghöna ?
« Svar #48 skrivet: 06 jun-12 kl 20:29 »
Googlar man på rasen, står det att den är utrotningshotad. Stämmer det ? Isåfall varför ?
Finns inget intresse för rasen eller beror det på något annat ?

Jennyt

• Västergötland
SV: Hur ovanlig är Gammelsvensk dvärghöna ?
« Svar #49 skrivet: 06 jun-12 kl 22:00 »
Men det står iallafall hur många det finns kvar i Sverige ...på rödlistan.... väl ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #50 skrivet: 06 jun-12 kl 22:03 »
Rödlistan hittar du här:
http://kackel.se/lantras_rodlista.html

Det finns en standardiserad variant av den svenska dvärgen som heter kort och gott Svensk Dvärg. Den är inte heller så vanlig, förmodligen för att vissa av de utländska dvärgarna kommer i många fler "fräcka" färger.

Marielle

• Uppland
« Svar #51 skrivet: 06 jun-12 kl 22:18 »
Okej, "rödlistan" hade jag ingen aning om att den ens fanns. ( nybörjare såklart)
Den gav ju en hint om antalet som fanns registrerade 2010, eller vad stod det ?
Mer nyfiken på varför inte fler vill ha GAMMELsvensk dvärghöna... De verkar ju vara väldigt trevliga djur, om än kanske lite tråkiga färger...
Jag funderar nämligen på att köpa en liten grupp om 2 hönor och en tupp, för att få lite kycklingar  :P Kanske är dumt då, om det inte går att sälja ägg / kycklingar... Hmm... :-\
Tror dock inte att det är genbanksdjur.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 06 jun-12 kl 22:39 »
Det går säkerligen att sälja både ägg och kycklingar ändå.... men om du är intresserad av att bevara en utrotningshotad ras, så rekommenderar jag varmt att ha dem genbanksanslutna.... tycker du att dem är fina och roliga och inte bryr dig om bevarandet, så kan du ju mer än gott köpa de tilltänkta :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Ronny

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 06 jun-12 kl 23:10 »
En anledning till att de är utrotningshotade är kanske att många inte förstår att man måste vara med i genbanken för att djuren skall räknas.

Sen förstår jag inte att man kan tycka att den fantastiskt vackra vildfärgen är "tråkig".
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #54 skrivet: 07 jun-12 kl 01:13 »
En anledning till att de är utrotningshotade är kanske att många inte förstår att man måste vara med i genbanken för att djuren skall räknas.

Sen förstår jag inte att man kan tycka att den fantastiskt vackra vildfärgen är "tråkig".
Förstår inte heller det! Är likadant hos ankor, folk tycker "viltfärgen" är tråkig där också. Men varje liten fjäder är ett konstverk. Urfina!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

tassar o fjädrar

• Södermanland
« Svar #55 skrivet: 07 jun-12 kl 02:14 »
Dom är ju jättefina!

Jag tror som Ronny. En del som köper genbankshöns bryr sig inte om att vara med i genbanken. Då får de heller inte utfärda genbanksintyg på sina kycklingar.
Så det kan finnas fler, ett "mörkertal".

Vi letade för en tid sedan Kindahöns o visst fanns det. Men enbart med intyg på avelsdjuren, inte kycklingarna för att de inte anslutit sig själva till genbanken :-(

mvh

Marielle

• Uppland
« Svar #56 skrivet: 07 jun-12 kl 13:10 »
Tja... Jag har väl helt enkelt en annan smak än er, vad gäller färger... Trots det skulle jag vilja ha dessa höns för dess andra egenskaper ! Jag skulle mkt väl vilja medverka till att bevara denna ras , men om djuren jag evt ska köpa nu inte är genbanksanslutna... Då kan jag väl inte ansluta dem i efterhand ? Därmed inte kycklingarna efter dem heller ?  Jag ska erkänna att jag " ramlade över dem" av en slump, visste inte ens att rasen fanns. Jag har precis noll koll på genbanksanslutning med allt vad det innebär och vet inte heller om jag skulle leva upp till alla krav runt det.
Jag har läst om det nu, det verkar krångligt för en gröngöling  ;)

Pullarius

• Uppland
« Svar #57 skrivet: 07 jun-12 kl 13:34 »
Såg sv. dvärg när jag var liten. Blev helt fast för dom. Började lusläsa Alternativ och fann att intresset verkade vara noll för dom. Tänkte då att experterna här vet säkert att det är höns man bör undvika så jag vågade inte skaffa sådana. Blev Hedemora i stället och det blev bra. Men....
Mats
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Jennyt

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 07 jun-12 kl 13:41 »
Det är egentligen inte så himla komplicerat med genbanksarbetet, men man behöver fatta grundtanken... sedan faller de flesta andra bitar på plats ;) På kackel hittar du ansvarig person för just gammelsvensk dvärg. Lyft luren och ring personen i fråga och du kommer få svar på alla dina frågor.  ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 07 jun-12 kl 13:44 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser