Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför vill folk bara köpa dvärg. cochin eller hedamora??  (läst 5976 gånger)

Gugge (klehr65)

• -
Re:Vad vill folk köpa???
« Svar #20 skrivet: 09 jul-07 kl 16:56 »
En liten fråga. Vad är marek ?

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #21 skrivet: 09 jul-07 kl 17:07 »
Japp på en gång jag såg symptom. Men jag hade tur, det blev bara 3 st av 9 höns. Två var unghöns och en var lite äldre. Men jag klarade det hela på så vis.

Kan du snälla beskriva symptomen, hur vet jag at mina höns har Marek ?

Dom är alla friska, men jag vill ju gärna känna igen det om jag får det i min flock.
Tack.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 09 jul-07 kl 17:17 »
En liten fråga. Vad är marek ?
Mareks sjukdom orsakas av ett herpesvirus (i texten kallat MDV) som ger inflammationer i nerver och/eller hjärna eller tumörer i olika organ.
Sjukdomen förekommer i hela världen hos höns förekommer även hos vaktel och kalkon.
Symptom kan tidigast ses hos cirka fyra veckor gamla kycklingar, men sjukdomen är vanligast vid 9-24 veckors ålder. Det förekommer även att vuxna höns blir sjuka. Ett eller flera av nedanstående symtom kan ses hos en enskild fågel:

Vinglig gång

En- eller dubbelsidig förlamning av ben och/eller vingar. Typisk kroppsställning är ett ben framåt och ett bakåt, och att ena sidans vinge hänger ner.

Andningsbesvär

Förstorad kräva

Sned huvudhållning med vriden hals.

Beteendeförändringar
Ögonförändringar med oregelbundna och förminskade pupiller och ändrad färg i regnbågshinnan.

Avmagring
Blek kam

Ofta får drabbade hobbyhöns mycket löss i fjäderdräkten.

Trots sjukdomen har drabbade fåglar ofta god aptit och törst.

Drabbade fåglar blir ofta mobbade av andra fåglar i flocken.

Sjukdomen kan inte behandlas. Dödligheten hos höns som insjuknat är mycket hög, nästan 100 procent.

Enstaka kycklingar kan överleva, men sjukdomen återkommer då ofta senare i livet. Kycklingar med sjukdomssymptom och tillfrisknade fåglar utsöndrar stora mängder virus. På grund av den mycket dåliga prognosen bör insjuknade fåglar snarast avlivas.

I hobbyflockar med dödlighet p.g.a. Mareks sjukdom kan sjukdomen på sikt kontrolleras genom avelsåtgärder. Använd äldre friska fåglar i avel. Efter några generationer ökar den ärftliga motståndskraften.

« Senast ändrad: 09 jul-07 kl 17:18 av Silverfallet »

trottoarbonden

« Svar #23 skrivet: 10 jul-07 kl 21:45 »
Hej på er alla,,
det blev en lång tråd av min fråga,,*L*
jag vill kalla sjukdomen för hönsförlamning,,
När jag började med höns så köpte jag ett gäng hedemora,, en klarade sig rästen fick hönsförlamning,,
därför slutade jag med den rasen,,
Mina Islandshöns har left och mått bra nu i snart 2 år,,,
MVH Jocke,,,

Anso1971

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 11 jul-07 kl 00:20 »
För att återvända till ursprungsämnet i den här tråden, så har i alla fall jag inget emot blandraser. Jag kallar mig fortfarande nybörjare fast jag haft höns ett år, och mina tre första höns var bruna, någon blandras, och sedan fick jag tre svarta dvärgkochin också. I år har vi fått kycklingar som är blandning av dessa två varianter. Och det är variationerna jag tycker är roliga. Det är ju så spännande att se vad det blir... Helst vill jag att alla mina höns ska vara olika, så att jag lätt kan känna igen dem och veta vilken som är vilken. Blev nästan besviken när en kyckling verkar bli brun och den andra svart. Vill ha mer variation på fjäderdräkten. Om jag någon gång köper till en höna eller tupp så blir det någon med ljusa, kanske vita anlag. Eller kanske en riktigt färggrann tupp. Allt för att få en brokigare skara. Men jag har ju höns enbart för äggens skull, och har ännu inte sålt några djur.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

carmencha

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 11 jul-07 kl 16:24 »
Hej.

Smaken är ju som baken; DELAD!  ;D

mvh Carmen

Silverfallet

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 11 jul-07 kl 22:09 »
Hej.

Smaken är ju som baken; DELAD!  ;D

mvh Carmen
;D Håller med dig !!! ;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #27 skrivet: 12 jul-07 kl 07:38 »
Har du några djur och avsätter mycket tid så får du trevliga höns oavsett ras.
Går du bara in och fodrar och städar så blir det självlkart inte samma kontakt.
Jag har inte fler djur än att jag har full pejling.
De är mina sällskapsdjur.
Inte blir jag rik på äggen ;)
Hedemorahöns

Silverfallet

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 12 jul-07 kl 23:52 »
He he nä man går inte pluss på hönsen direkt men kul är det  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser