Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingen o ägget  (läst 1050 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Kycklingen o ägget
« skrivet: 07 jul-07 kl 19:09 »
Hej,

Jag fick några ägg av en bekant som jag lade i kläckaren. Grejen är att hon hade gröna ägg och jag tyckte att det verkar skoj. Men vad jag insåg senare och kom att tänka på nu är att hon har bytt tuppar till sina höns.

Så här ligger det allstå till: Vissa ägg är mycket små och har Brahmatupp till pappa, av dessa ägg har ingen kyckling kläckts. Vissa ägg är mycket stora men har en sumatratupp till pappa, ingen av dessa har kläckt heller. De 4 ägg som har kläckts har är de som är ca 45-50 g och har en sumatratupp till pappa.

Det blev lite komplicerat detta men jag tänkte bara höra om det kan vara så att hönans ägg kan vara för små respektive för stora för den lilla kycklingen som är där inne så att i det första fallet dör kycklingen av platsbrist och i det andra fallet kan den inte få hål i skalet för att den är för liten. Ägges storlek beror ju bara på hönan men kycklingens storlek blir ju en kombination av hönan och tuppen.

Jag hoppas att någon hängde med och har ett bra svar.

MVH
Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Silverfallet

• Gäst
Re:Blandraser STOR tupp liten höna...?
« Svar #1 skrivet: 07 jul-07 kl 21:15 »
Avelsmässigt i äggen går det bra, men sedan när dom börjar värpa brukar problemen komma.
Liten höna med stort ägg i sig slutar tyvärr dåligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser