Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Påhälsning i kaninstallet  (läst 2795 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Påhälsning i kaninstallet
« skrivet: 07 jul-07 kl 13:39 »
KOm ut i kaninstallet i morse och så 4 kaninungar som låg döda i sin bur. De har markburar utan tak inne i ett uthus. Det saknas fortfarande 2 stycken ungar. De var 6 veckor gamla och ganska stora (korsning lilla Havana och fransk vädur.
Vi såg en katt stryka omkring här tidigt i morse men kan verkligen en katt döda 6 ungar?  Mamman till ungarna var kvar och hade inga skador. I buren bredvid så fanns det 6 vädursungar som oxå var oskadade.  Nedersta dörrhalvan var stängd och övre delen var täckt med ett hönsnät. Springor och små hål finns det ju förståss häroch där. Vad kan det vara för djur?
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Kaah

• Madicken 4v
Re:Påhälsning i kaninstallet
« Svar #1 skrivet: 07 jul-07 kl 17:55 »
Kanske en iller? Har ni det i krokarna?
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #2 skrivet: 08 jul-07 kl 13:34 »
Jag har aldrig sett någon...  
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #3 skrivet: 08 jul-07 kl 14:31 »
Jag hade inte sett nån här heller innan vi hade en som byggt ett litet bo i hönshuset. Den gick ut och in genom luckan och vitjade redena och samlade ägg.  I säkert två veckors tid undrade vi varför hönsen slutat värpa igen ( det var strax efter de börjat efter vintern). Inte förren Illern tog en höna upptäckte vi den lilla skiten... Hm. Men natten efter gick han glatt i fällan - sen fanns den ingen iller mer.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Våmhuskullan

• -
« Svar #4 skrivet: 08 jul-07 kl 15:58 »
en av mina katter kom åt ett kaninungbo...och bet i två av dom..men då var de bara något dygn gamla! jag har stora raser.
Alla våra katter leker med kaninerna från de är 4-5 veckor...innan dess har jag de nu i väldigt kattsäkra burar  ;)
så att en katt tar kaninungar på 6 veckor som dessutom är av stor ras har jag lite svårt att tänka mig, men omöjligt är det väl inte ...kan du inte kolla om katten är intresserad av ungarna medan du står och har koll så katten ej kan ta dom?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #5 skrivet: 08 jul-07 kl 16:06 »
min katt gick in för att titta på kaninungarna, han har aldrig rört en kyckling eller älling tidigare, pga. överbeskyddande mödrar.  men kaninmamman blev vansinnign och gick till attack. han håller sig nu på väldigt stort avstånd från kaninerna oxå......
« Senast ändrad: 08 jul-07 kl 16:48 av ms_krudd »
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #6 skrivet: 08 jul-07 kl 18:38 »
Förvildad mink?
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Våmhuskullan

• -
« Svar #7 skrivet: 08 jul-07 kl 18:41 »
Citera
min katt gick in för att titta på kaninungarna, han har aldrig rört en kyckling eller älling tidigare, pga. överbeskyddande mödrar.  men kaninmamman blev vansinnign och gick till attack. han håller sig nu på väldigt stort avstånd från kaninerna oxå......
;D jo dom kan bli lite skräckinjagade  ;D ;D

min hona attakera dock ej katten, kan bero på att han brukar leka med ungarna och ej bita dom....utom denna gången alltså!

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #8 skrivet: 10 jul-07 kl 17:06 »
Båda mina katter ignorerar ungar även om de är jättesmå. Jag kan inte tänka mig att de skulle röra en 6 veckors unge.  Stallkatten sitter ofta inne i kaninstallet och smyger på möss men jag har aldrig sett henne intressera sig för ungarna.
Om det nu är en mink eller iller hur sätter man fälla åt den och hur ser fällan ut?? Kan inte katten gå i samma fälla?? Vill gärna ha kvar råttfångaren!!

Våmhuskullan

• -
« Svar #9 skrivet: 30 jul-07 kl 12:00 »
nu ve jag att en katt även tar sora kaniner...ja iallafall ungar på 4 mån!
en hade tagit sig ut och vi hitta den inte...örrän vi kom hem från affären och då satt vår största katt och mumsa på den inne i huset. den hade ätit upp HELA huvudet...utom öronen.
Jag blev faktiskt mycket förvånad!
troligen ar katten fått upp jaktinstinkten för den rymda springande kainen. för då de är inhängnade så bryr den katten sig inte om dom..och de andra katterna leker med kaninerna.

Crappy

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 30 jul-07 kl 15:05 »
Våran förra katt vittjade kaninbon. Fick bygga kattsäkra burar.

JohanW

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 30 jul-07 kl 15:20 »
Ja, katter kan ta mycket stora kaniner! Katt & kanin är som katt och råtta.
Uppfödning av gotlandskaniner (gb 6). Svarthöns.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 30 jul-07 kl 22:47 »
Ja, katter kan ta mycket stora kaniner! Katt & kanin är som katt och råtta.

Stämmer, jag har som barn sett stallkatter komma hemsläpandes med en hel hare till sina ungar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Våmhuskullan

• -
« Svar #13 skrivet: 31 jul-07 kl 12:45 »
Jag har nät runt om och över nu. Fast ibland , trots att det är fastsatt, så lyckas dom sparka ut nätgavlarna...
jag är orolig att någon av katterna ska ta fler. Håller på att rensa stallet för att bygga bättre och säkrare, men har inte hunnit ännu.
Jag antar att om katterna börjat och fått smak för kaninerna så försöker de väl hela tiden sen.

Gösta

« Svar #14 skrivet: 31 jul-07 kl 18:26 »
Har läst resonemanget om katter och kaniner. Ditt problem är troligen storråttor. De tar kaniner upp till kilot i vikt. Har även hänt att de tar större.
Ett hönsnät hindrar knappast en storråtta.
Du kanske säger att du aldrig sett någon där men dessa råttor som blir ganska stora upp till 1,½ kg, är listiga. De visar sig inte om de inte är jättemånga. Normalt sägs att man kan få se max 2-3% av antalet som finns.
Dessa råttor är en typ av vandringsråttor. Ena dagen finns de inte, nästa dag finns det 100-tals. Sedan försvinner de lika fort som de kom.
Leta efter hål som är ca 5 cm i diameter. Titta runt hålet så ser du att det är lite mörkare just där. Då har du storråttor.
Det enda som biter på dessa är att låta anticimex spruta.
Tala gärna om hur det går. OBS! katterna tar inte dessa råttor!
Gösta

bonus

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 aug-07 kl 00:33 »
iller, hermelin, mink eller råtta är alla troliga besökare...

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #16 skrivet: 03 aug-07 kl 12:20 »
OJ!!! Finns det så stora råttor.... :o huuaaa
Hål på 5*5 cm är nog inte så svårt att hitta. jag har inte haft fler påhälsningar, tack och lov men man tittar ju in mer försiktigt på morgonen numera.  Om anticimex lägger ut gift är inte detta farligt för kaninerna som skuttar lösa och även för katterna??

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare
Be, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser