Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktig eller bara tjock?  (läst 925 gånger)

Torsabjörke

Dräktig eller bara tjock?
« skrivet: 07 jul-07 kl 10:28 »
Hej allihop!
Jag har en lite dumfråga (tror jag :-[). Ena av mina kanin honor ser dräktig ut, men jag trodde att jag köpt tre honor och ingen hane.  Finns det något sätt jag kan se om hon är dräktig eller bara fet? Den ena kaninhonan har visat sig vara hane vid närmare inspektion. Är alldeles nybörjare på kanin.

Ha det bra!
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Dräktig eller bara tjock?
« Svar #1 skrivet: 07 jul-07 kl 20:13 »
ett sätt är ju att vänta 30 dagar.......ev. prova att sätta ihop henne med hanen, om verkar villig så är hon antagligen inte dräktig, men det är ju inte säkert..... förresten så kan hon ju bli dräktigt då.... knakse inte så bra....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 07 jul-07 kl 20:29 »
Hej!

Efter att ha hållit på med kaniner i bortåt 20 år så är jag ännu inte kapabel att se på en hona om hon är dräktig. Man ska kunna känna efter genom att stryka utefter hennes buk, inte heller detta har jag klarat.

Sätt hanen i en egen bur, avvakta 30-32 dagar. Får hon inga ungar var hon inte dräktig, får hon ungar var hon dräktig. Så hade jag gjort, det kanske låter konstigt men jag vet inget bättre.

Se till att hon har gott om halm (eller hö) inne i buren.

Edgar

Torsabjörke

« Svar #3 skrivet: 07 jul-07 kl 20:36 »
tack för svaren! Ska försöka hålla dem separerde ett tag! Magen känns mjuk när jag tar på den. Lite spännande är det ju! ;D
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser