Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skyddsjakt, lo?  (läst 2253 gånger)

leifhh

• Gäst
skyddsjakt, lo?
« skrivet: 06 jul-07 kl 16:27 »
i gårkväll när vi stängde till hönsen såg vi att tuppen var tagen.  rätt mkt fjädrar, men bara tuppen borta. vi tänkte genast att det var räven....

idag följde jag spåret och hittade bakbenen. stack sedan iväg och köpte material för att bygga rävfälla.

när det blev dags att gillra den så tänkte jag återanvända tuppbenen. smög till platsen där jag sett tuppbenen.....

där, under granen låg något. lite fläckig päls, knappast någon svans, men inga synbara tofsat på öronen. ändå tveklöst ett lodjur.

så, då kommer vi till pudelns kärna.... vad gäller för skyddsjakt på lodjur?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Re:skyddsjakt, lo?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-07 kl 17:56 »
i gårkväll när vi stängde till hönsen såg vi att tuppen var tagen.  rätt mkt fjädrar, men bara tuppen borta. vi tänkte genast att det var räven....

idag följde jag spåret och hittade bakbenen. stack sedan iväg och köpte material för att bygga rävfälla.

när det blev dags att gillra den så tänkte jag återanvända tuppbenen. smög till platsen där jag sett tuppbenen.....

där, under granen låg något. lite fläckig päls, knappast någon svans, men inga synbara tofsat på öronen. ändå tveklöst ett lodjur.

Inte gäller väl där.

Sedan årsskiftet är det väl dock tillåtet att freda djur (boskap?) inom inhägnat område, dvs om man skjuter varningsskott när den anfaller, och det inte hjälper så får man skjuta verkanseld. Man skall väl dock gjort sitt bästa först. Vittnen är nödvändigt tror jag, har iaf vart det varje gång det tillämpats hittils, vilket väl är 1-2 ggr.

Inte helt säker på att lagändringen är till för att freda höns, tyvärr. Det lär prövas i domstol om man försöker sig på det. Kan bli en diskussion om proportionalitet, en riven ko eller häst kan anses vara större ekonomisk skada, men jag är iaf inte säker på vad som gäller vid t ex höns.

Ring Länsstyrelsens juridiska enhet, de kan ge dig svar.

Tuppen gjorde sitt jobb iaf, och offrade sig för hönsen.

Jag skulle vara betydligt mer rädd för fårens skull än för hönsens om du har ett lodjur. Speciellt om det inte ens skulle hjälpa att ta hem dem till gården, för lodjuret tog väl tuppen runt gårdscentra?

Leta upp det igen och skräm bort det. Hur det nu skall gå till. Du har väl  grannar som har djur också, ingen borde vara intresserad av att ha en lo i området. Hög musik? Oväsen? Hårdrock?

Jobbigt. Hoppas den inte kommer hitåt :-\
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 06 jul-07 kl 20:02 »

Hej Leifhh.
Mycket sällsynt att lo kommer så långt in på gårdarna.

Har du hund?

Vore jag dig så skulle jag ta upp frågan gällande skyddsjaktsbestämmelser med din komunjägare.
Dom brukar ha bra koll på vad som gäller.
Häröver får jag skyddsjaga allt rov som befinner sin inom 400 yards från gården, men det svaret hjälper ju inte din situation.

Hur som helst skulle jag nog ta tag i saken så fort som möjligt.
Skulle inte vilja ha en lo som hittat födoplats på gården rännande på gårdsplanen.

Själv hade jag besök av coyote i går natt. Hörde att hönsen larmade och gick ut med 22án i tro att det var en av de under de senaste dagarna pågående tvättbjörnsattackerna som var på gång igen.
Möttes av en framrusande coyote när jag öppnade dörren till hönsens utegård och blev helt överrumplad.
Sköt två skott från höften på bara någon meters avstånd och var säker på att jag hade träffat. Men icke.
Sökte med hund i nästan två timmar men hittade inte det minsta blodspår.

Konstigt att man kan lyckas missa ett så stort djur på så kort avstånd.
Men å andra sidan var situationen minst sagt kaotisk och gick jävligt fort.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 06 jul-07 kl 21:16 »
Du får göra som jaktmotståndarna säger. ;)
Var glad att du får uppleva ett av våra rovdjur på nära håll. ;)

Kanske kan du få skjuta om du kommer på att den driver runt hönorna. Men förmodligen så får du inte freda dina djur. Ring till jägarförbundet och fråga hur den nya lagen skall tolkas.

leifhh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 jul-07 kl 21:28 »
Jag har pratat länge med såväl polisen som länsstyrelsen under dagen. Inga riktigt vettiga svar på vad som gäller när man vill skydda höner. Men Larso:s synpunkt om proportionalitet låter rimlig.

Fred: länsstyrelsen hade redan koll på djuret i fråga. De hade två tidigare inrapporterade obsar i trakten (v. delen av Fotskäl). Ett lite lätt förvirrat ungdjur som håller på att lära sig vad som är lämpliga bytesdjur....

Rosten: det var en minst sagt häftig känsla av att se en levande lo i vilt tillstånd, det kan jag inte förneka. Men djävlar i min lilla låda om den ens tittar åt mina får.....

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #5 skrivet: 06 jul-07 kl 21:53 »
Jag har pratat länge med såväl polisen som länsstyrelsen under dagen. Inga riktigt vettiga svar på vad som gäller när man vill skydda höner. Men Larso:s synpunkt om proportionalitet låter rimlig.

Antar att ni redan kommit på att stänga luckan till hönshuset när hönsen gått in för natten, även om de normalt är frigående?

Kamera, blixt, och ett bra pass med fin koll på luckan inatt kanske? Så kan vi få lite foton, plus att du får en skrämd lo?

Låna hund?
« Senast ändrad: 06 jul-07 kl 21:55 av larso »

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 06 jul-07 kl 23:16 »
Jag skulle låsa in allt. Även katter. Sen skulle jag montera upp ett antal radioapparater på hög volym i ladugård och liknade.
Lon har hittat dit hem och kommer tillbaka om det finns mer att äta. Enda sättet är att få den att förstå att det finns enklare ställen än ditt att söka mat på. (någon annans gård)

leifhh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 jul-07 kl 14:01 »
Låna hund?

det gjorde vi precis. Spårade lon i en halvmil. Han rör sig norr över.... Sätila nästa  ;)

hittade för övrigt den ena kattungens svans i en lega invid ladan men det tror jag att hustrun nämnde i en parallelltråd om samma incident (fjäderfärubrik).

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 07 jul-07 kl 18:32 »
det gjorde vi precis. Spårade lon i en halvmil. Han rör sig norr över.... Sätila nästa  ;)

Vi som bor i Sätila tackar för förtroendet, och tar över stafettpinnen. Några önskemål vart vi skall skicka vidare?

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 08 jul-07 kl 10:01 »
Vi som bor i Sätila tackar för förtroendet, och tar över stafettpinnen. Några önskemål vart vi skall skicka vidare?
;D ;D ;D
Skicka den upp till lapparna. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1234 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser