i gårkväll när vi stängde till hönsen såg vi att tuppen var tagen. rätt mkt fjädrar, men bara tuppen borta. vi tänkte genast att det var räven....
idag följde jag spåret och hittade bakbenen. stack sedan iväg och köpte material för att bygga rävfälla.
när det blev dags att gillra den så tänkte jag återanvända tuppbenen. smög till platsen där jag sett tuppbenen.....
där, under granen låg något. lite fläckig päls, knappast någon svans, men inga synbara tofsat på öronen. ändå tveklöst ett lodjur.
så, då kommer vi till pudelns kärna.... vad gäller för skyddsjakt på lodjur?
Inte gäller väl där.
Sedan årsskiftet är det väl dock tillåtet att freda djur (boskap?) inom inhägnat område, dvs om man skjuter varningsskott när den anfaller, och det inte hjälper så får man skjuta verkanseld. Man skall väl dock gjort sitt bästa först. Vittnen är nödvändigt tror jag, har iaf vart det varje gång det tillämpats hittils, vilket väl är 1-2 ggr.
Inte helt säker på att lagändringen är till för att freda höns, tyvärr. Det lär prövas i domstol om man försöker sig på det. Kan bli en diskussion om proportionalitet, en riven ko eller häst kan anses vara större ekonomisk skada, men jag är iaf inte säker på vad som gäller vid t ex höns.
Ring Länsstyrelsens juridiska enhet, de kan ge dig svar.
Tuppen gjorde sitt jobb iaf, och offrade sig för hönsen.
Jag skulle vara betydligt mer rädd för fårens skull än för hönsens om du har ett lodjur. Speciellt om det inte ens skulle hjälpa att ta hem dem till gården, för lodjuret tog väl tuppen runt gårdscentra?
Leta upp det igen och skräm bort det. Hur det nu skall gå till. Du har väl grannar som har djur också, ingen borde vara intresserad av att ha en lo i området. Hög musik? Oväsen? Hårdrock?
Jobbigt. Hoppas den inte kommer hitåt