Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönor som inte är glada för att vara ute  (läst 6092 gånger)

Robert78

• Gäst
Hönor som inte är glada för att vara ute
« skrivet: 05 jul-07 kl 14:31 »
Hej  !

Jag har 5 Vit leghorn, 4 hönor och en tupp.

Dem har en stor utegård som dem kan gå ut till från morgon till kväll.

Problemet är att det är bara tuppen som är ute ibland, och då gör han allt för att få ut sina hönor, och ibland kommer en höna ut till honom, men går in efter någon minut igen,  tillslut tröttnar tuppen och går in själv. Han gör ungefär 3 försök om dagen. Dem är alltså aldrig ute, och här om dagen så provade jag att ha hela stall dörren öppen så dem kunde gå fria om de ville, men de bara satt där.

Jag har haft många höns och aldrig varit med om detta, att dem bara är inne och aldrig ute.

Så min fråga är : Vad beror detta på?

Tack på förhand
 ;)

TERRIN7A

• Gäst
Re:Hönor som inte är glada för att vara ute
« Svar #1 skrivet: 05 jul-07 kl 20:40 »
Ja det var något nytt har aldrig hört det förut är det burhöns kan man förstå eller regnar det ??? höns älskar att vara ute har det hänt något så dom kan vara rädda  ???locka ut dom med undulatfrö eller något dom gillar så dom har något att syssla med berätta hur det går .

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #2 skrivet: 05 jul-07 kl 20:54 »
Finns det ett stort öppet parti -utan träd,buskar eller annat "skydd" närmast luckan kan vissa höns inte våga sig på en promenad.
Jag hade samma problem med några höns för många år sedan och löste det enkelt med att sätta upp en parasoll någon halvmeter ovanför marken utanför luckan. Lycka till!
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #3 skrivet: 06 jul-07 kl 00:32 »
Har samme problem med 6 sultaner. Bare en tupp som tar en tur ut i ny og ne.... noen ganger har jeg rett og slett gått inn og løftet de ut. Det er flere busker ol. til å gå under rett utenfor døren.
Når jeg har satt de ned ute, vil de bare inn igjen.
Syntes de er de dummeste hønene jeg har vært borti.....  :-\
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Robert78

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 jul-07 kl 12:32 »
Just nu regnar det, har gjort sen igår, men alla de soliga dagarna innan dess så har det varit att de bara sitter där, har provat att locka ut dem, inget vidare bra reslutat.

Ja, dom har ett litet träd hos sig, det är ganska långt från utgången.

Tack för alla tips !

Helenan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 jul-07 kl 13:35 »
Jag skulle nog ge dem mat ute så de blir tvungna att gå ut :-X Ingen mat inne föränn de lärt sig att det är härligt att vara ute :-[ Jag vet jag är elak!!! :o

Silverfallet

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 jul-07 kl 21:06 »
Prova kasta ut ex, havre eller bröd på backen. De brukar funka.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #7 skrivet: 06 jul-07 kl 23:56 »
Hmmm.... mine Sultaner er ikke så veldig inntresert i maten heller...
Jeg har ofte prøvd å kaste litt mais til dem, men de bryr seg ikke.... Kan det være med Sultaner som med toppede Hollendere at de kanskje ser dårlig  ??? ??? ???
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 jul-07 kl 09:11 »
Hej igen jag har funderat om det är så att du inte har något skydd när dom går ut buskar m.m. jag har själv 7 st syrenbuskar och 2 kaprifol blanterade i hönsgården överdelen är täckt med hönsnät för höken en liten lucka i dörren  och en ramp ner funkar jättebra dom känner sig trygga där :)

Margit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 jul-07 kl 15:16 »
Hej igen!  :)
Jag har ju skaffat tre små dvärgkochinhönor, c:a 10-12 veckor gamla. Jag har problem med att de inte vågar gå ut - nu är ju vädret inte så lockande... :( så jag kan nästan förstå dem. Går era hönor ut oavsett väder?
Jag undrar hur det är med grus, det ska de väl ha för att kunna smälta maten i krävan? Äter de grus varje dag?.

Eftersom de inte går ut kan de inte förse sig själva - behöver jag lägga in grus till dem? De har ett sandbad men i det är det "tvättad sandlådesand" som jag har köpt på Bauhaus och det är väldigt småkornigt...antar att de ska ha grövre grus ??? Dessutom har de inte rört sandbadet än - endast "sneglat" lite  ;D

Jag slänger in uppgrävda grästuvor men det är mest jord som följer med in...bör jag sätta in en burk med grus och går det bra att sopa upp lite från marken då  ???

Tacksam för svar!  :)

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 jul-07 kl 15:39 »
Jag har haft en lerkruka med sand men det funkar inte så bra snäckskal gick bättre ge dom nate brukar växa som ogräs i landet lätt att rafsa ihop  :)

Lena A

« Svar #11 skrivet: 08 jul-07 kl 15:42 »
Njaee, de vill egentligen inte gå ut om det är dåligt väder, dvs. regn och blåst. Jag har ett bord i utegården, som de kan vara under när det regnar. De vill alltså vara ute, tycks det, men vill ha skydd för väder och vind. Undantaget är min silkeshöna, Fifi, som helt obehindrat går ute i hällregnet nu.  :) Hättan på henne är dyblöt och ligger helt platt i stripor på huvudet. Hon ser ganska kul ut. Ibland skakar hon bara på sig, men hon söker inte skydd.  8) Dina kommer säkert att gå ut så småningom. De vågar sig ju ut i pannrummet, så vänta bara.......

Ja, de bör ha grus. Dels som du sade till sandbad (finare sand) för att putsa sig och dels för att smälta maten. Lägg inte litet större gruskorn och småstenar i olika storlekar i sandlådan så förser de sig nog så småningom. Eftersom mina hönor har tillgång till grusplan och olika områden där grus finns, löser sig det problemet. Jag ser dem ibland ute på grusvägen, där de nog också tar en bit grus då och då. Du kan säkert plocka upp litet från marken.

Att de inte "badat" än betyder nog bara att de inte känner sig så smutsiga än.  ;)

Vintertid, när de inte vill gå ut, har jag en kattlåda inne i hönshuset med sand/grus i som de kan sandbada i och ta grus från.
« Senast ändrad: 08 jul-07 kl 15:45 av Lena A »

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 08 jul-07 kl 16:51 »
Man kan blanda fin sand och torvmull till sandbadet. Eller om man har tillgång till skogsjord, sandig och finkornig. Det gillar dom ;D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Blomme

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 jul-07 kl 09:28 »
Robert

Sluta att mata dem, förutsatt att du har gräsmatta i hönsgården.
Får dem ingen mat i huset så går dem ut och äter istället och dem klarar sig jätte bra på gräs och annat fyle i marken. Kasta även ut matresterna i hönsgården så ska du se att de inte kommer vara någon annan stans om dagen.

Hönsen är som oss, om du har en personlig kock hemma som lagar maten åt dig så gör du det ju inte själv...

Margit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 jul-07 kl 15:15 »
I dag lyckades jag "lura" ut hönorna på första trappsteget i trappan ut mot friheten - med hjälp av ost!  ;D De vågade inte fullfölja trappan upp så jag gav den ena en liten "buff" i rumpan men hon vände raskt tillbaka...de gick omkring en stund och "Ulla" petade i sig ett par gråsuggor - YES!  ;D ;D

Lena A

« Svar #15 skrivet: 09 jul-07 kl 15:18 »
 ;D ;D  Vad var det vi sade.  ??? ;D ;D

Margit

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 jul-07 kl 19:36 »
Allt ni har sagt har varit helt sant!  ;) Erfarenhet är guld värt! Jag kan inte låta bli att visa hur det gick nu i eftermiddag...hi, hi en liten "putt" i baken på de två gula och de kom in i en helt ny värld!!  ;D
Ingela - den svarta backade ur och sprang tillbaka in i buren... :-[
När sightseeingen var slut traskade de snällt ner för hela källartrappan och tillbaka in igen!!  :)

Margit

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 09 jul-07 kl 19:39 »
...en till  ;D

Lena A

« Svar #18 skrivet: 09 jul-07 kl 20:21 »
Ååh, vad roligt att se dem.  :D  Jag tycker verkligen om dvärgkochin.  :) De är så väldigt söta, tycker jag,  och ser ut som små fjäderbollar.  :)

Jag ser på det sista kortet att Marianne (?) ser sig omkring och vrider huvudet uppåt. Nu väntar vi bara på att Ingela ska våga ta steget ut i stora världen.

Vad som var bra med det du gjorde var, dels att hjälpa till litet grand och sedan låta dem gå ut själva. På så sätt hittar de ju också hem igen efteråt.

Visst är det jätteroligt med höns!  ;D

Margit

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 jul-07 kl 19:10 »
I dag var det första gången de gick ut helt frivilligt  ;D utan någon "knuff i baken"! De var ute i hela 30 min och verkade njuta! Härligt att se, men vid minsta lilla hot så springer de tillbaka in igen.

Jag märker tydligt att den största hönan har tagit på sig "vaktansvaret" hon håller koll medan de andra två pickar i sig av det goda gräset och andra saker. Rätt som det är så gör hon en "rusning", hon hoppar med tassarna/fötterna,
(herregud vad heter det på en höna, nu blev jag konfunderad?), rakt ut och fäller ut vingarna, det ser lite knepigt ut - men det verkar inte som att hon blir rädd.  ??? Jag trodde att tuppar gjorde sådana "utfall", men hon kanske tror att hon är en tupp! Hi, hi  ;)

Mysiga är de i alla fall!  ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 3 användare (1 dolda)
addebadde, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser