Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  komjölk  (läst 4435 gånger)

pf

komjölk
« skrivet: 05 jul-07 kl 10:47 »
Varför skrivs det inte mera om alternativ till komjölk?Kan inte dricka komjölk eller äta nånting som innehåller komjölk utan att magen blir ond.Komjölk är ju inte bra att förtära för mänskor!Men getjölk kan jag förtära utan problem!Det är ju vetenskapligt bevisat att människan i gemen inte tål komjölk!Det är ett undantag de som kan konsumera komjölk utan besvär

Falin

• -
Re:komjölk
« Svar #1 skrivet: 05 jul-07 kl 11:47 »
Den vetenskapliga bevisningen vill jag gärna se.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 05 jul-07 kl 11:52 »
Ja, lite källfakta vore inte fel ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 05 jul-07 kl 12:21 »
Hej!

Såvitt jag kunnat förstå så saknar stora delar av den vuxna mänskligheten ett enzym som bryter ner laktos (tror jag det var, eller möjligen något protein).  Det innebär att man inte kan dricka mjölk som vuxen.

Det är väl bara nordeuropeer som kan dricka mjölk.

Övriga folkslag kan äta yoghurt, ost m fl mjölkprodukter.

Eftersom pf kan använda getmjölk så bör i det fallet vara proteinet som pf inte tål. Möjligen kan också mjölkfettets struktur i mjölken spela in.

Köpe-komjölk är homogeniserad, vilket innebär att mjölkfettet är sönderslaget till småkulor, mindre än i getmjölk. Getmjölkens fett är naturligt mindre kulor än komjölk. Getmjölk släpper ingen grädde om den får stå, på det vis som komjölk gör.

Edgar, idag utan vetenskapliga fakta.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 06 jul-07 kl 22:58 »
Som Edgar säger så är det ju mest vi nord bor som dricker söt mjölk...
Men de hat vi inte alltid gjort... efter som mjölken är så oerhört användbar till att göra andra produkter...
Manskummade mjölken o fick grädde kunde då göra smör o koka mese... man satte filbunke eller surmjölk..

Man drack oftare kall skummjölk eller vassle...

Så de är ju mer i moderna tider som vi har råd att dricka sötmjölk...
Söt mjölk är de samma som o separerad mjölk...

O det är ju inget fel på det... utan oerhört gott...och ett av de enda livs medel som man kan klara sig på att över leva om man bara dricker det...

Man kan inte klara sig på att bara dricka vatten..

Det är däremot synd att mejerierna både pastöriserar mjölken o homogeniserar den, vad jag förstått så är de detta som förstör ensymerna som finns naturligt i mjölken som gör att vi kan tillgodogöra oss den på ett bra sätt...

själv dricker jag bara vår egen hemma mjölk.... ;)

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 07 jul-07 kl 00:37 »
Jag tror att det är så här att om "man" dricker mjölk under sin uppväxt så tål man det oftast hela livet (inte alla individer men i det stora hela), = vi nordbor.

Därför är det så få sydeuropeer som tål mjölk för de har inte den traditionen och har inte haft det på många generationer, förmågan i kroppen att bryta ner  mjölken i sin helhet har gått förlorad genom åren.

Är jag helt ute och cyklar eller hur tror ni ???  :o
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Ursus

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 09 jul-07 kl 13:13 »
Enligt vad jag läst så tål de flesta europeer norr om medelhavsländerna mjölk bra i vuxen ålder. Barn upp till 7 års ålder tål mjölk oavsett etnisk tillhörighet, vilket ju är vettigt då man ammar även i andra delar av världen. Teorin är att de folkslag som har mångtusenåriga traditioner med mjölkboskapsskötsel tål mjölk bättre än övriga folk. Det lär finnas tex en betydligt större andel laktosintoleranta i Finland än i Sverige

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 09 jul-07 kl 17:25 »
gå in på www.eldrimner.com klicka på nyhetsbladet
klicka sen på 2005 och sen på nr 4... på sid 23 står det väldigt utförligt
allergier och mjölk...

man berättar om bl a kalcium , proteiner, laktos, fett och vitaminer..

suveränt bra.. tyvärr lyckades jag inte kopiera det o klistara in det här...
är tyvärr inget data snille.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

pf

« Svar #8 skrivet: 22 jul-07 kl 08:15 »
Hej!Jag ville väcka en diskussion varför mänskor manipuleras att dricka komjölk eller produkter av komjölk fast det inte är bra för mänskor!Är ni lite slöa i fattningen eller beror det på att ni är ekonomiskt beroende att producera mjölk?

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 22 jul-07 kl 08:52 »
Skrivet av: pf  Postad: i dag kl. 08:15:38am  
Hej!Jag ville väcka en diskussion varför mänskor manipuleras att dricka komjölk eller produkter av komjölk fast det inte är bra för mänskor!Är ni lite slöa i fattningen eller beror det på att ni är ekonomiskt beroende att producera mjölk?  

Jag älskar mjölk för det är gott och dricker mjölk varje dag i mängder. Mjölk är bra för benstommen och är nyttig också.

Om inte du kan dricka mjölk så får du dricka annat så är det bara. Det är ingen här som är slöa i fattningen bara för att andra inte tycker som du gör. Lite trevligare ton om jag får be. >:(
« Senast ändrad: 22 jul-07 kl 08:53 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

pf

« Svar #10 skrivet: 22 jul-07 kl 09:22 »
Det är bevisat att fettet i komjölken inte är bra,sockret får endel att insjukna i sockersjuka,d-vitaminet som tiilsätts konstgjort i mjölken är inte bra etc etc...Självklart att stora firmor som Arla sprider propaganda o finansierar forskningar som "bevisar"att det är helt ofarligt att dricka mjälk.Jag önskar att folk skulle tänka mera med sina egna hjärnor....

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 22 jul-07 kl 09:42 »
Det är bevisat att fettet i komjölken inte är bra,sockret får endel att insjukna i sockersjuka,d-vitaminet som tiilsätts konstgjort i mjölken är inte bra etc etc...Självklart att stora firmor som Arla sprider propaganda o finansierar forskningar som "bevisar"att det är helt ofarligt att dricka mjälk.Jag önskar att folk skulle tänka mera med sina egna hjärnor....
Sockret i mjölken ger INTE sockersjuka, vad pratar du för sk-t, egentligen?
« Senast ändrad: 22 jul-07 kl 09:43 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 22 jul-07 kl 10:08 »

Väldigt märkligt att allergier, fetma och sockersjuka ÖKAT i takt med att mjölkkonsumtionen MINSKAT då, borde ju varit tvärtom om man skulle tro på dej.................

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 22 jul-07 kl 10:29 »
pf radar upp ett antal påståenden, det och det är bevisat inte bra. Bevisen eller källhänvisningar saknas. Sedan tycker pf att vi är mindre tänkande om vi vill se dem.

Påminner väldigt mycket om djurrättarnas argumentation, får man inte medhåll i sina åsikter är motståndaren "dum i huvet" och man bryter diskussionen med att säga ungefär "dig kan man ju inte diskutera med eftersom du är så låst i dina åsikter"

En alternativ teori är att pf är så ung att han vet allt.

Ytterligare en teori är att pf är ekonomiskt beroende av getmjölk, och därför rackar ner på komjölk.

Edgar,
som dricker mjölk utan att vara manipulerad till det, inte är slö i fattningsförmågan ej heller ekonomiskt beroende av mjölkproduktion.
« Senast ändrad: 22 jul-07 kl 10:33 av Edgar »

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 22 jul-07 kl 12:04 »
pf vill starta en diskussion kring användandet av komjölk som människoföda. Som vanligt reagerar en del då genast på det viset att man vill ifrågasätta diskussionstartarens motiv.
Det är ett dåligt sätt att starta en saklig debatt om man idiotförklarar de som inte delar ens åsikter.
Att sedan komma med osanna påståenden kan vara bra om man vill provocera, men påståendena är fortfarande osanna och den som framför dessa på det sätt som pf, riskerar att inte bli tagen på allvar, ens då h*n uttrycker sig mer sansat.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 22 jul-07 kl 13:10 »
Alte,  fram till nedanstående citat hittar jag inte några ifrågasättande av pf motiv, man är nyfiken på vart man kan hitta mer fakta om det han påstår.

pf vägrar ju svara på det man frågar, sedan beskylls vi för att vara manipulerade, dålig fattningsförmåga och jag vet inte vad.

Alte, du har alldeles rätt i att vi ifrågasätter motiven bakom detta.

Jag vill att pf utvecklar sina påståenden om mjölk, vitaminer, sockersjuka etc, och detta har inte skett än. Till dess ifrågasätter jag pf:s argumentation. Den ligger hittills på en nivå som inte är trovärdig.

Edgar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 22 jul-07 kl 13:23 »
pf, det produceras mer getmjölk i världen totalt än komjölk. Om man vidgar sina vyer lite, så ser man (och lär sig?) mer.

Själv är jag ekonomiskt beroende av de 4 getter som jag handmjölkar nu. Kom gärna hit, så lär jag dig att mjölka så att även du kan ta ansvar över din egen mjölk istället för att klaga på andras. Alltså, seriöst. Eller skriv till alla mejerier, att dom ska börja sälja getmjölk i vanliga butiker som i utlandet. Då skulle vi få fler getbönder och de som redan finns skulle få det lite bättre. I norge t.ex. där finns det överallt i matbutikerna.

Diskussion är bra. Det tvingar en att tänka utanför ens egna ramar lite. Kanske båda kan gå ur diskussionen med lite mer lärdom i baggaget. Men då måste båda sidor även vara öppen för den andras åsikt. Och visa respekt även  ifall man inte samtycker.

Eller, sluta drick mjölk. Finns så mkt. annat gott att peta i sig.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 jul-07 kl 13:31 »
Av pf:s inlägg i andra trådar framgår att han har getter för att han själv inte tål komjölk. Att därför dra slutsatsen att ingen tål komjölk är nog en aning förhastat. Nordbor tål i allmänhet komjölk. I vår blandrasfamilj tål några mjölk, andra inte. Mjölk är gott.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 22 jul-07 kl 13:47 »
pf, även jag gick tillbaka och tittade på dina gamla meddelanden. Ser att du redan har getter för mjölkens skull. Ok, då tar du ansvar själv. Bra!

Något jag tycker är synd i sammanhanget, är. Att när vi i Sverige hör ordet mjölk, betyder det automatiskt komjölk. Många människor här, vet inte ens att man kan dricka getmjölk. Jag hade en kvinna hit som skulle lära sig att mjölka getter till ystning. När vi var färdiga bjöd jag på kaffe. "Jag dricker gärna, om du har mjölk" sa hon. Och där stod jag med 6 liter i handen. Hon tänkte inte ens tanken. Getost där emot, känner alla till.

Vägen till fler getmjölksdrickare är nog bara upplysning. Att själv vara lite av en ambassadör för getmjölken. Bjud dina vänner, skapa ett behov, bjud in till temadag hemma på gården, berätta hur gott det är, att man ofta inte får ont i magen. Jag har små knappar som jag gjort och delar ut till dom som vill ha. Skitlarvigt kan tyckas, men det skapar en positivitet och intresse kring getterna som ofta känns nyfiket och genuint. När jag har knapparna på mig, så frågar folk. "Varför har du en get på kragen?" Så får jag berätta lite. Låna gärna en av mina knappar och gör egna på knapp.nu. Var så god!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 22 jul-07 kl 14:05 »
Ja det verkar inte otroligt med tanke på att getkött räknas som en av världens vanligaste köttslag. Alla mjölkgetter slaktas ju någon gång och räknas väl på alla andra getter. Jag såg en gång en liten skrift där detta med köttmängderna beskrevs, men jag kan nu inte hitta den. Har du någon källa med samlade världsdata för getmjölk och getkött, Gruff?
Kanske är det så att det skulle vara naturligare för fler av jordens människor, även nordbor, om de flesta mjölkprodukterna i stället vore tillverkade av getmjölk. Skippa kon helt enkelt :P

Jag skulle oxå gärna vilja se siffror på ko kontra getmjölks produktionen i världen.

Hur mycket mjölkar en get, försöker fundera ut hur många fler ggr getter än kor det då måste finnas i världen, har svårt att tro att det produceras mer getmjölk än komjölk i världen, men överbevisas gärna av fakta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser