Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verpehybrid høner og egg....  (läst 2003 gånger)

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Verpehybrid høner og egg....
« skrivet: 05 jul-07 kl 09:29 »
Ok.... mange sier at disse verpe hønener slutter å legge egg når de er ca. 2 år gammle, men leser jo endel her inne at flere har  adoptert slike fra hønserier....
Slutter de å legge egg eller legger de bare mindre? Mere som vanlig egglegging?
Lohman f.eks..... verper de bare 2 år også slutter helt å legge egg?
Hvordan funker dette egentlig  ???
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Lönnhult

• Halland
Re:Verpehybrid høner og egg....
« Svar #1 skrivet: 05 jul-07 kl 13:08 »
Jag köpte en bunta uttjänta värphybrider för lite mer än två år sedan och dom som är kvar värper fortfarande. I vintrars hade dom en paus i produktionen som dom flesta hushållshöns.

Överlevnaden på dessa har varit ganska ursel, så troligen är det bara superindivider kvar :P.  Äggen är för stora för äggfacken men mkt goda :).

Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

carmencha

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 jul-07 kl 19:57 »
Hej!

Jag köpte bruna Lohmann som var 16 veckor gamla. De växer upp här utan stress och kan leva länge.

Jag har också köpt vita Lohmann från ett hönseri. De slutar värpa då de kommer till mig. Jag släcker lampor, låter dem vara ifred och de får nya fjädrar. De blir jättefina efter en månad! De lever inte lika länge men de får ett värdigt liv de sista åren. Jag tar inte bort dem heller för att de slutar värpa.

mvh Carmen

Silverfallet

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 jul-07 kl 20:39 »
Jag tror dessa hybrider fått dåligt rykte tack vare den behandling dom får på kläckerierna.
Men rekomenderar dessa...
Dom rashöns man har får man ju aldrig ett enda ägg av för dom går ju hela tiden nästan till avel.
Då är det praktiskt att ha dessa att äta från.

carmencha

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 jul-07 kl 23:29 »
Jag tror dessa hybrider fått dåligt rykte tack vare den behandling dom får på kläckerierna.
Men rekomenderar dessa...
Dom rashöns man har får man ju aldrig ett enda ägg av för dom går ju hela tiden nästan till avel.
Då är det praktiskt att ha dessa att äta från.

Precis Silverfallet!
Min man var så arg för att  äggen åkte i kläckaren så att han hotade att köpa ägg i affären! :o
Jag köpte då dessa vita höns, men nu gnäller han för att de inte värper... ;D Så jag köpte de bruna som ger oss ägg nu efter några veckor... :-[
Allt frid o fröjd igen... ;)

mvh Carmen

Silverfallet

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 jul-07 kl 16:13 »
Precis Silverfallet!
Min man var så arg för att  äggen åkte i kläckaren så att han hotade att köpa ägg i affären! :o
Jag köpte då dessa vita höns, men nu gnäller han för att de inte värper... ;D Så jag köpte de bruna som ger oss ägg nu efter några veckor... :-[
Allt frid o fröjd igen... ;)

mvh Carmen
Bra du lyckats lugna honom !!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser