Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåbär  (läst 9387 gånger)

ankfarm

• Halland
Blåbär
« skrivet: 04 jul-07 kl 19:10 »
Kom precis hem efter att ha plockat över en liter stora fina blåbär. Verkligen kanonår för blåbären vad det verkar. Dessutom gör vädret att de inte är över så fort.  :D
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Blåbär
« Svar #1 skrivet: 04 jul-07 kl 22:43 »
Vi har också massor! 1 kilo har det blivit idag och bara man orkar plocka så finns det ju hur mycket som helst!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 06 jul-07 kl 22:39 »
Det finns alltid mycket blåbär att plocka, det gäller bara att hitta dom och plocka dom! Plockar man för hand så spelar det inte såå stor roll om det är 100 bär per kvadratmeter eller 500, det är ju oftast plockhastigheten som är flaskhalsen :). Här dröjer det nog 1-2 månader tills man börjar plocka blåbär :(.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #3 skrivet: 10 jul-07 kl 19:31 »
Jag skulle också vilja polocka blåbär, det är såååå gott!  :D Tyvärr finns deti nga blåbärsskogar alls här i sydligaste Skåne. MEN! en fin dag snart, kanske i helgen, ska vi i fmailjen åka och besöka Linnés Råshult i trakten av Älmhult. Om någon vet ett bra blåbärsställe i de krokarna eller i närheten av väg 23 söderifrån upp dit så pm:a gäran mig!!!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 jul-07 kl 19:37 »
Samma här.. Om någon vill avslöja ett blåbärs ställe i västra götaland.. :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

FreeFall

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 jul-07 kl 21:49 »
Visst är det gott med blåbär! Utöver sylt och i/på tårta kan jag varmt rekomendera rött vin gjort på blåbär. I alla fall om man gillar vin ;D Googlar man lite finns det recept och beskrivningar. Vinjäst brukar finnas i färgaffären eller liknande. Ett tips är dock att blanda med ca 20% röd vinbär för blåbären innehåller naturligt konserverande ämnen.

Ett av mina favoritställen ligger inte långt från havet i utkanten av Göteborg. Blåbärsbuskarna växer i ett klipprikt område där solen kommer åt så att de blir extra söta samtidigt som det finns gott om vatten för dem. Inte nog med det, i närheten finns bikupor så buskarna blir pollenerade även om vädret inte är det bästa under våren = alltid mycket bär.

/FF

Humle

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 11 jul-07 kl 20:23 »
Nordlutning, mossa på marken och både skugga och sol brukar vara säkra tecken när man letar blåbär!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

regn

• Småland
« Svar #7 skrivet: 16 jul-07 kl 10:52 »
Jag har aldrig sett så mycket blåbär som i år. Har plockat flera kilo nu som blir till blåbärspajer i vinter. Hittade även ett jättesnår med hallon, precis hur mycket som helst.
Än en gång får jag svära över min lilla frys som är full. :'(

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 jul-07 kl 11:01 »
härligt!
jag måste också ge mig ut och fylla på mitt skafferi..

Regn : soltorka de blåbär du inte får in i frysen! det är så jäkla gott som det är, vintergodis...
 och du kan använda dem i pajer också, bara lägg i vatten ett slag så de svullnar upp..
« Senast ändrad: 16 jul-07 kl 11:01 av Eulalia »

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 16 jul-07 kl 11:13 »
Jag som snart får hem en halv gris! Sen får det inte plats mycket mer i frysen...  :-\
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Angua

« Svar #10 skrivet: 19 jul-07 kl 13:16 »
Var ute och fick ihop nästan 4 liter på en skogstur med hundarna  :) En paj har det blivit, sedan blir det sylt för hela slanten. Kokar med vaniljstång och citronskal + saft, blir hur gott som helst, speciellt till pannkakor :D
Ska ut och plocka lite mer snart. Lingon verkar det bli gott om också i år, blir mycket syltkokande.
« Senast ändrad: 19 jul-07 kl 13:16 av Moströmskan »

Wynja

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 19 jul-07 kl 13:26 »
Åhå det låter underbart! Använder du inga andra sötningsmedel? vad använder du för konserveringsmetod?

Nettus

• Småland
« Svar #12 skrivet: 20 jul-07 kl 13:27 »
Ikväll ska jag ut å fiska, och kanske passa på att plocka lite blåbär. Blåbärspaj lät väldigt gott...  :P

Nettus

• Småland
« Svar #13 skrivet: 21 jul-07 kl 11:17 »
Det blev ca 8 liter blåbär, så nog blir det paj...! Och två aborrar... små...

Angua

« Svar #14 skrivet: 21 jul-07 kl 20:18 »
Åhå det låter underbart! Använder du inga andra sötningsmedel? vad använder du för konserveringsmetod?
Var det mig du frågade?
Jo, socker använder jag, brukar göra några liter med fruktos, tar en 1/3 del mindre socker då, blir lite rinnig sylt då. Gör även med vanligt socker, men tar mindre än vad som står i recepten, tycker det blir för sött annars och det håller bra ändå om man har paraffin på burken.  

regn

• Småland
« Svar #15 skrivet: 25 jul-07 kl 17:38 »
härligt!
jag måste också ge mig ut och fylla på mitt skafferi..

Regn : soltorka de blåbär du inte får in i frysen! det är så jäkla gott som det är, vintergodis...
 och du kan använda dem i pajer också, bara lägg i vatten ett slag så de svullnar upp..
Nu skulle man bara ha lite sol då, ;D dåligt med det denna sommar. :'(

Eulalia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 29 jul-07 kl 16:54 »
sant.. utan sol blir det svårt att soltorka..  :-\
nån som torkat blåbär i ugn eller pannrummet, eller har ni nån anordning ovanför vedspisen för torkning?

Ett år när jag var på besök hos exets morfar i värmland, var det ett extremt bra CarlJohan-år....vi skivade dem och torkade i pannrummet, de var klara lagom till vi skulle åka hem.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #17 skrivet: 03 aug-07 kl 11:09 »
Jag är välsignad med en Evermat torkapparat, har haft den i 9 år och älskar den  :D Där torkar jag ALLT, bl a blåbär. Torkade blåbär är godis, och eftersom det är bra för synen slipper man köpa dyra piller från hälsokosten. En tesked torkade blåbär/dag och jag kan läsa tidningen utan förstoringsglasögon. Slarvar jag ett tag märks det direkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 3 användare
Stengrim, Nataks, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser