Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Metangas i fel perspektiv..  (läst 2577 gånger)

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Metangas i fel perspektiv..
« skrivet: 04 jul-07 kl 08:58 »
Sände denna text till Ring P1 vilket leder till att jag kommer att vara med i programmet i dag onsdag kl 0920. Det är ju bra att man kan få framföra saker på detta sätt.
Jag vill uppmana alla att rina Ring P1 och haka på.
Jag tror nämligen personligen att deta är transportindustrin som ger pengar till denna korkade forskning, men här kanske finns andra som vet bättre.
Hälsningar / Göran
---------------------------
Fel perspektiv
Vetenskapsradion i P1 berättar okritiskt om en rapport som säger att det är korna i lantbruket som avger mer metangas än vad biltrafiken ger. Som lök på laxen tillägger Vetenskapsradion att forskare nu arbetar med ett piller i storlek av en knytnäve som skall minska kornas metangasutsläpp och dessutom ge mer mjölk.
Här är ännu ett exempel på hur man kan tänka sig att misshandla djuren för profitens skull, ett otäckt resonemang.

När det gäller metangasutsläpp så är det så att när organiskt material bryts ner så bildas det metangas, i naturen och även i människors tarmar. Korna bidrar inte till ökad mängd, de äter det gräs som annars naturligt skulle ha brutits ner.
Förr hade vi i vårt land och säkert också i andra länder ett stort jordbrukssamhälle. Det var massor av djur, mänga gånger fler än i dag. Till skillnad från nu så var de spridda över en större yta och inte koncentrerade till djurindustrier. Här i Dalarna kunde korna om sommaren för 100 år sedan beta fritt i skogen. De bidrog till att hålla landskapet öppet och ett stort antal människor levde på jordbruket.

Antalet nötkeratur i Sverige var år 1937 3000 djur och 2004 var det 1 600 000 enligt statistik från Jordbruksverket.

Fundera över hur många bilar det fanns 1937 jämfört med 2004 och över hur trafikens utsläpp har förändrats under denna tid.

Sedan kan man fråga sig vem som har intresse av att flytta fokus från trafikutsläpp till lantbruket. Personligen tycker jag att det luktar skit om detta på mer än ett sätt.

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Metangas i fel perspektiv..
« Svar #1 skrivet: 04 jul-07 kl 09:52 »
men nog var det mer än 3000 djur i sverige 1937...
Jag tror du glömmt ett antal nollor?!
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jul-07 kl 10:42 »
Bra skrivet! jag missade programmet, går det att höra online?

Jag hade hört om ett sånt piller, men då var det Nya Zeeland som skulle ta fram nåt till sina fårskockar :-)

håller med...snedvridet perspektiv.
Man borde lägga mer krut på att minska bilarnas utsläpp.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jul-07 kl 11:09 »
Bra skrivet! jag missade programmet, går det att höra online?

http://sr.se/p1/

Klicka på "Lyssna igen".

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 jul-07 kl 11:52 »
tack  :)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 04 jul-07 kl 13:35 »
1937 var det 2 986 267st nötkreatur i sverige!!!

alltså nästan 3miljoner st...
nu är det mindre än hälften...

statestiken finns på...

enligt http://www.sjv.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik%2C%20fakta/Annan%20statistik/Statistikrapport/20056/20056_tabeller12.htm

Men håller med dig... tycker att dt är rent SKIT snack!!!

korna hör till ekosystemeet...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Eulalia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 jul-07 kl 13:39 »
låter vettigt, nu importeras ju tonvis kött från länder med billigare produktion..

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 04 jul-07 kl 16:01 »
förr i tiden så hade ju varje gård ett par kor o några kalvar...
inte som nu .. få gårdar med många djur...

Folk har frågat mig om man har korna inne nu för tiden om somrarna... då de inte ser så många kor på semestarn som de gjorde förr...
Då säger ju jag att det är ju precis tvärt om..
Alla kor skall ju vara ute sommar tid nu för tiden... det är ju så att många inte har kor längre... då blir de mycket förvånade...

Jojje

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 04 jul-07 kl 23:21 »
men nog var det mer än 3000 djur i sverige 1937...
Jag tror du glömmt ett antal nollor?!
Oj, jag ber om ursäkt. Tre miljoner skall det vara.

trädman

« Svar #9 skrivet: 05 jul-07 kl 01:03 »
Sände denna text till Ring P1 vilket leder till att jag kommer att vara med i programmet i dag onsdag kl 0920. Det är ju bra att man kan få framföra saker på detta sätt.
Jag vill uppmana alla att rina Ring P1 och haka på.
Jag tror nämligen personligen att deta är transportindustrin som ger pengar till denna korkade forskning, men här kanske finns andra som vet bättre.
Hälsningar / Göran
---------------------------
Fel perspektiv
Vetenskapsradion i P1 berättar okritiskt om en rapport som säger att det är korna i lantbruket som avger mer metangas än vad biltrafiken ger. Som lök på laxen tillägger Vetenskapsradion att forskare nu arbetar med ett piller i storlek av en knytnäve som skall minska kornas metangasutsläpp och dessutom ge mer mjölk.
Här är ännu ett exempel på hur man kan tänka sig att misshandla djuren för profitens skull, ett otäckt resonemang.

När det gäller metangasutsläpp så är det så att när organiskt material bryts ner så bildas det metangas, i naturen och även i människors tarmar. Korna bidrar inte till ökad mängd, de äter det gräs som annars naturligt skulle ha brutits ner.
Förr hade vi i vårt land och säkert också i andra länder ett stort jordbrukssamhälle. Det var massor av djur, mänga gånger fler än i dag. Till skillnad från nu så var de spridda över en större yta och inte koncentrerade till djurindustrier. Här i Dalarna kunde korna om sommaren för 100 år sedan beta fritt i skogen. De bidrog till att hålla landskapet öppet och ett stort antal människor levde på jordbruket.

Antalet nötkeratur i Sverige var år 1937 3000 djur och 2004 var det 1 600 000 enligt statistik från Jordbruksverket.

Fundera över hur många bilar det fanns 1937 jämfört med 2004 och över hur trafikens utsläpp har förändrats under denna tid.

Sedan kan man fråga sig vem som har intresse av att flytta fokus från trafikutsläpp till lantbruket. Personligen tycker jag att det luktar skit om detta på mer än ett sätt.

Tycker heller inte metangasutsläpp från kor är något större problem men har svårt att förstå logiken i argumentationen. Kor släpper ut metangas oavsett om de går två och två i små hagar eller 2000 st i stor hage. Att korna var mer spridda förr är nog sant men det påverkar knappast metanutsläppen än mindre konsekvenserna. Metanets effekt som växthus gas är knappast lokal, snarare global. Huruvida alla Dalarnas kor står samlade i Falun eller jämnt utspridda över landskapet skulle nog inte spela någon som helst roll.

Att det skulle bildats metangas av gräset även om inte korna åt upp det är väl knappast generellt sant. Metangas bildas vad jag förstår under anareoba förhållanden. En mycket stor del av den nerbrytning som sker i naturen sker med tillgång på syre, eftersom luften är närvarande på de flesta platser. Vid aerob nedbrytning bildas väl huvudsakligen koldioxid och vatten.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #10 skrivet: 05 jul-07 kl 01:10 »
Om nu korna är bovarna borde de ju varit ett större probem förr då de var dubbelt så många kor i landet...

Problemet är ju inte djuren anser jag då de ingår i ekosystemet...

Värre är det ju med industrier, bilar osv...

det är väl där de borde begränsas...

Tycker inte vi skall manipulera djuren .....

Även vi människor både rapar o pruttar... o vi håller ju på o översvämmar jorden...

Sommartorparn

« Svar #11 skrivet: 05 jul-07 kl 07:35 »
I och för sig stämmer det att kor och andra idisslare i ett globalt perspektiv påverkar växthusklimatet mycket. Men då ska man tänka på att de flesta "bovarna" står och rapar på enorma områden i Sydamerika och i västra USA. Om man höll sig till hemmaproducerat nötkött i rimlig mängd, så skulle problemet vara mycket mindre. Det utesluter naturligtvis inte att man ska undvika att producera växthusgas inom alla andra områden.

Jojje

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 06 jul-07 kl 22:04 »
Min poäng är faktist den att NÅGON försöker att rikta diskussionen BORT från fossilförbrukande utsläpp (olja) till kor.
Kan man få människor att diskutera om djurhållning är olämplig istället för om biltarfik är det så har man vunnit slaget.
Lobbarna i det här fallet har varit ovanligt skickliga när de lyckats peta in detta i en FN-rapport.
Sveriges Radios journalister har varit osedvanligt korkade som helt enkelt har svalt betet och inte sett helhetsperspektivet.

trädman

« Svar #13 skrivet: 07 jul-07 kl 00:28 »
Jag tror jag förstår din poäng. Men om man ska bemöta andras påståenden är det bra om de egna vilar på så solid grund som möjligt, annars lär de lätt smulas sönder. Att gräset korna betar annars skulle bilda metangas är så vitt jag förstår i huvudsak felaktigt liksom att djurhålling i större skala skulle påverka utsläppen i sig. Natuligtvis blir utsläppen större just där djuren befinner sig men metanutsläpp är inte något lokalt problem, i alla fall inte när det gäller deras effekt som växthusgas. Men kolla gärna med någon som är expert på området.

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser