Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner för slakt eller kel?  (läst 4788 gånger)

Körven

• Värmland
Re:Kaniner för slakt eller kel?
« Svar #20 skrivet: 08 jul-07 kl 16:10 »
Coop på Hammarön har en avdelning med lite anorlunda kött Aligator Känguru mm.Det finns kaninfile för 78 Kr Kg.........hur går det att producera så billigt.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Våmhuskullan

• -
« Svar #21 skrivet: 08 jul-07 kl 16:12 »
Citera
--------------------------------------------------------------------------------
Coop på Hammarön har en avdelning med lite anorlunda kött Aligator Känguru mm.Det finns kaninfile för 78 Kr Kg.........hur går det att producera så billigt.

Körven

att inte fler butiker tar in lite udda kött! intressant att prova nya smaker..

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #22 skrivet: 08 jul-07 kl 16:56 »

Körven

Importerat. Ev från Argentina?

Edgar

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #23 skrivet: 08 jul-07 kl 17:23 »
Alligator och häst finns i mängder häröver.
Och det är ett uppsving i efterfrågan på annorlunda vilt som ekorre och tvättbjörn.

Känner en hel del trappers som säljer tvättbjörn till restauranger i NYC efter att ha tagit tillvara på pälsen.

Är dock ingen större anhängare av tvättbjörnskött själv men jag kanske bara har tillrätt den fel.

Att dömma ut en djurat för att man genom kulturell påverkan fått lära sig att det är "fel" tycker jag är ganska förkastligt.
Protein i de flesta former är användbar och nyttig föda så låt folk äta det som dom tycker om.
Ser inget fel i att folk äter orm, bäver, grodor, sköldpadda, larver, gräshoppor m.m
Har ätit det själv och tycker det är gott.

Så länge djuren haft ett bra liv och slaktas utan att de åsamkas onödigt lidande är jag helt ok med att folk äter vad fan som helst.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Våmhuskullan

• -
« Svar #24 skrivet: 08 jul-07 kl 18:49 »
ja jag är då inte rädd för att testa olika kötter  :D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #25 skrivet: 09 jul-07 kl 22:02 »
Det verkar skilja sig från olika platser. Frågan man får här när man berättar att man slaktar är ofta "säljer du?"

Och om reaktionen är en annan, så frågar jag om dom inte äter något kött alls? Svarar dom ja, frågar jag dom hur dom tror det djuret haft det? Det brukar bli rätt tyst efter det.

Våmhuskullan

• -
« Svar #26 skrivet: 10 jul-07 kl 12:34 »
Citera
Det verkar skilja sig från olika platser. Frågan man får här när man berättar att man slaktar är ofta "säljer du?"

Och om reaktionen är en annan, så frågar jag om dom inte äter något kött alls? Svarar dom ja, frågar jag dom hur dom tror det djuret haft det? Det brukar bli rätt tyst efter det.

ibland undrar jag vad föräldrar berättar om var maten kommer från...
en familj som hälsa på här...släkt t.o.m! de fick jag inte berätta för barnen att man äter kaninkött. De barnen verkar tro att kött finns i plastförpackning i affären...klart slut...hur det kom dit har de aldrig ens funderat över för djur de ser accosierar de inte till att de äts!
och det är inte direkt småbarn...utan från 6 år och upp t 14!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #27 skrivet: 10 jul-07 kl 18:21 »
I den åldern nackade jag höns.

Våmhuskullan

• -
« Svar #28 skrivet: 11 jul-07 kl 10:19 »
Citera
I den åldern nackade jag höns.
ja nog fick då jag hjälpa till med kaninslakten vid 6 år!
fast idag anses väl det som barnarbete eller barnplågeri  ;D
jag minns inget negativt av detta iallafall.

annan

« Svar #29 skrivet: 11 jul-07 kl 11:13 »
min dotter på snart tre år säger att hon skall bli fårklippare och fårslaktare när hon blir stor....hon har sett sin far klippa och stycka (men inte själva avlivningen). hon brukar sitta på tröskeln till slaktboden och fråga vad allt är, hjärta, lungor osv :)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #30 skrivet: 12 jul-07 kl 08:21 »
jag var alltid med vid styckningen av hönor och tuppar vid den tiden. det var en av årets höjdpunkter, jag var inte med på själva slakten, men blev vansinnig om de hade styckat när jag inte var hemma, vid en ålder av fyra.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Sia

• Dalarna
« Svar #31 skrivet: 13 jul-07 kl 12:31 »

Glömm inte Häst och Åsna...............Sverige inporterar tusentals ton av detta kött,men vart tar det vägen.Vi transporterade ett 10 tal kylcontainrar med häst och åsnekött från GB varje vecka.Det var en förman i Immingham som frågade vad vi gjorde med allt hästkött,det undrar jag med.Sverige inporterar ju från USA och Australien,samt Öststaterna och Sydamerika,hur ofta ser du häst eller åsneköt i frysdisken.Efter galnakosjukan så har efterfrågan på hästkött  ökat i många länder,där är köttet saluförts som hästkött.

Körven
Jag tror att åsnekött sorteras och säljs som hästkött,
Hästkött säljs under namnet Hamburgerkött, och skivat är det ett ganska populärt smörgåspålägg.
Häruppe i Dalarna så blir hästköttet  Gustavskorv och historiskt sett även Falukorv.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 3 användare (1 dolda)
Carolina, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser