Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hållbarhet på ägg ?  (läst 2920 gånger)

Gugge (klehr65)

• -
Hållbarhet på ägg ?
« skrivet: 03 jul-07 kl 12:17 »
Mina hönor har förvisso inte börjat att värpa än men jag undrar ändå hur länge äggen håller sig i kylen ? Det  blir ju att man säljer till grannar och bekanta och man vill ju inte ge dom gamla ägg ! Finns det någon datumgräns när man inte kan sälja dom längre ?
/Gugge

tuppskrälle

• Småland
Re:Hållbarhet på ägg ?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-07 kl 12:35 »
Mina hönor har förvisso inte börjat att värpa än men jag undrar ändå hur länge äggen håller sig i kylen ? Det  blir ju att man säljer till grannar och bekanta och man vill ju inte ge dom gamla ägg ! Finns det någon datumgräns när man inte kan sälja dom längre ?
/Gugge

Jag brukar säga till mina äggkunder att dom i kyl håller sig cirka 3 månader, då jag inte tvättar mina ägg. tvättade köpägg brukar jag säga cirka 1 månad.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #2 skrivet: 03 jul-07 kl 12:59 »
Oj, håller dom sig så länge !! Om man tvättar dom , vilket jag nog vill, använder man bara vatten då ?

johe71

« Svar #3 skrivet: 03 jul-07 kl 13:19 »
Oj, håller dom sig så länge !! Om man tvättar dom , vilket jag nog vill, använder man bara vatten då ?

ska man vara riktigt noga så måste du ha tillstånd för att få sälja tvättade ägg...

själv så brukar jag använda de smutsiga ägen mig själv och låta de som köper/får ägg (mamma, svärmor etc) få de rena äggen, är det bara någon liten fläck på äggen så funkar det oftast bra att ta bort det med lite torr stålull (svinto)

det som står i EU's handelsnormer för ägg är
Citera
Bäst föredatum får som längst vara 28 dagar efter värpdagen.
och
Citera
Den rekommenderade sista försäljningsdagen måste
fastställas till ett datum inom 21 dagar från värpdagen[ *]

och då har kunden alltså en vecka på sig att förbruka sina ägg innan bäst före datum..

[ *]om du däremot skulle få för dig att leverera kylda ägg till de franska utomeuropeiska departementen så får den rekommenderade sista försäljningsdagen emellertid fastställas till ett datum inom 40 dagar... visst är regler och undantag underbara :)

« Senast ändrad: 03 jul-07 kl 13:21 av johe71 »

Silverfallet

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 jul-07 kl 13:21 »
Mina mat ägg tvättar jag. Jag lägger mina i en skål med ljummet vatten. Torkar av dom med handduk.
De viktigaste är att vattnet är varmare än ägget annars åker skiten in i alla fall.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #5 skrivet: 03 jul-07 kl 15:18 »
En vanlig frottéduk eller fint slippapper kan ta bort smuts som fastnat. Ägg har en skyddande hinna som om den tvättas bort förkortar bäst-före-datum.  3 månader är faktiskt ingen orimlig tid förutsatt att de förvaras kallt. Finns fall där betydligt äldre ägg (5 månader) varit fullt ätbara. :o
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #6 skrivet: 04 jul-07 kl 01:20 »
Uvaskede egg holder faktisk helt opptil 6 mnd. hvis de holdes kaldt, mørkt og med den butte enden opp. Dette står i flere hønse bøker og info om egg. Som sagt over så har eggene en beskyttende hinne som gjør at de holder seg lengre enn egg som er vasket. Jeg vasker aldri eggene her.... bare hvis de er VELDIG ille. Ellers er det beste å bruke et fint sandpapir ol. til å få bort det værste med.
MEN... egg som er over 1 mnd. selger jeg ikke. De som vil kjøpe egg av meg, vil jo det pga. at de da får feske egg.
 ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jul-07 kl 19:44 »
Man brukar säga 1 månad om dom är befruktade, 3 månader om dom är kylda otvättade och en månad om dom är tvättade.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #8 skrivet: 09 jul-07 kl 20:42 »
Märks det för övrigt någon skillnad på äggen när man äter dom om de är befruktade eller inte ?

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #9 skrivet: 09 jul-07 kl 20:54 »
Måste faktiskt erkänna en sak  :-[. Vi har haft höns förut och jag åt aldrig ett enda ägg som kom från våra egna höns, familjen åt av dom men jag hade köpeägg till mej själv  :-[. Det här är ju pinsamt men jag klarade inte att äta dom, blev bara äcklad  :P. Det var likadant  när jag var barn och vi hade höns, jag kunde inte äta våra egna ägg !! Tror att det är för att man ser var dom kommer ifrån och att man ser dom otvättade med bajs på  ;D Men visst är det pinsamt  :-[ Nu har våra inte börjat värpa än, får ser hur det går denna gången när de egna äggen börjar att komma  ;D är ju inte det minsta klökmagad annars.!
/Gugge

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 09 jul-07 kl 21:21 »
Måste faktiskt erkänna en sak  :-[. Vi har haft höns förut och jag åt aldrig ett enda ägg som kom från våra egna höns, familjen åt av dom men jag hade köpeägg till mej själv  :-[. Det här är ju pinsamt men jag klarade inte att äta dom, blev bara äcklad  :P. Det var likadant  när jag var barn och vi hade höns, jag kunde inte äta våra egna ägg !! Tror att det är för att man ser var dom kommer ifrån och att man ser dom otvättade med bajs på  ;D Men visst är det pinsamt  :-[ Nu har våra inte börjat värpa än, får ser hur det går denna gången när de egna äggen börjar att komma  ;D är ju inte det minsta klökmagad annars.!
/Gugge
Tror du kommer upptäcka att du inte saknar köpeäggen ett dugg när du väl kommit över din "tröskel".
Smaken går inte att jämföra.
Det är som skillnaden mellan hemmakokt kalvsylta och Mamma Scans nermalda, e-nummersberikade och snyggt färgade djurrester (som dessutom inte innehåller speciellt mycket kalv).

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #11 skrivet: 09 jul-07 kl 21:36 »
Tror du kommer upptäcka att du inte saknar köpeäggen ett dugg när du väl kommit över din "tröskel".
Smaken går inte att jämföra.

/Fred

Ja Fred, jag tror också att det blir så. Det gäller bara att ta första tuggan...
/Gugge

Silverfallet

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 jul-07 kl 22:02 »
Märks det för övrigt någon skillnad på äggen när man äter dom om de är befruktade eller inte ?
Smaken är densamma

johe71

« Svar #13 skrivet: 09 jul-07 kl 22:04 »
och att man ser dom otvättade med bajs på

just nu när jag håller på att skola in ungkycklingar, som inte har fått nog med vett än att sitta på sittpinnarna utan tycker det mysigaste som finns är att sova i värpredet, så har jag en del bajsiga ägg... men det är inte många per dag om man kommer ihåg att göra rent i redena på morgonen

men normalt sett när ingen sover i värpredet så blir det bara bajsiga ägg när någon höna varit lös i magen (eller allmänt klantig) och det fastnat bajs på stjärtfjädrarna, som sen fastnar på ägget när hon lägger det... och då brukar jag leta upp den hönan och göra rent henne, och då blir det blir ett bajsigt ägg en dag

inte för att jag vill klaga på djurhållningen utan att veta mer :), men får man bajsiga ägg hela tiden så kanske man borde fundera på att göra rent i värpredena....?  ??? (det kan givetvis vara så att dina höns inte fattade det där med reden och lägger ägg i hörnen eller vart som helst i ströbädden... så det är som sagt inget klagomål på din djurhålling, men generellt sett borde man inte få speciellt många bajsiga ägg)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 09 jul-07 kl 23:18 »
inte för att jag vill klaga på djurhållningen utan att veta mer :), men får man bajsiga ägg hela tiden så kanske man borde fundera på att göra rent i värpredena....?  ???  så det är som sagt inget klagomål på din djurhålling, men generellt sett borde man inte få speciellt många bajsiga ägg)

Ett av symptomen på att hönsen har mask är just smutsiga ägg...

så allt beror inte på dålig djurhållning  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser