Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta tvättar ni buren?  (läst 5120 gånger)

Kaah

• Madicken 4v
Hur ofta tvättar ni buren?
« skrivet: 02 jul-07 kl 15:41 »
Hej.

Jag har uteburar på ben. Plywood i botten som är målat med kall-asfalt. Har haft både spån, halm och både och i burarna men jag tycker att det är söligt i botten. Två, tre gånger i veckan städar jag ur halva buren (bajshörnet och framåt), men även om jag gör det oftare så blir det ändå söligt i botten.
Men att ligga och skura med trasa där varje vecka känns ju lite overkill....eller. Behövs det?? Gör alla det??  Blir lite osäker själv, ny kaningårds-ägare som jag är......

Hur ofta tvättar ni era burar riktigt ordentligt??
« Senast ändrad: 02 jul-07 kl 18:49 av Kaah »
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Hur ofta tvättar ni buren?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-07 kl 17:35 »
jag gör rent ett par gånger i veckan i bajshörnet. men en gång i veckan har jag ut allt och sopar rent opch låter det torka upp innan jag lägger in nytt. men jag har inte tvättat det ännu.

Någon som vet om man kan kalka kaninburarna. vet att vi hällde lite vanlig trädgårdskalk hos hästarna för att slippa lukt, fungerar det hos kaninerna oxå eller är det farligt för dom om de äter det ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 04 jul-07 kl 11:22 »
Jag spejar efter nogrann renskrapning med virkon S som jag har i en blomspruta 1 gång i veckan vid mockning.

Och var 3.e månad har jag skurat allt med virkon. Golv,väggar, burar.

Mabye i´m overdoing it  8)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Våmhuskullan

• -
« Svar #3 skrivet: 04 jul-07 kl 12:13 »
jag halvstädar ett par gånger i veckan...ca varannan dag sommartid. då tar jag bort i bajshörnor och lägger i lite nytt spån.
sen städar jag ur riktigt en gång i veckan...alltså ut m allt och spolar och gnuggar rent och även skålar m.m.
i uteburarna ar jag: målad insida och målade trägolv . på golven har jag takpapp som är lätta att ta ut, spola rena och lägga tillbaka direkt de torkat och fyller på spån. takpapp för att det var för jobbigt att skura innan.
i stallet så skottar jag ur bajshörnorna varannan dag och byter det spånet....sen städar jag mer riktigt en gång i veckan och skurar då där de har sina bajshörnor.
att jag inte skurar hela stället kaninerna beror på är mest för att det är ett gammalt stal utan golvbrunn  :-\ och det är svalt där inne och tar sån tid att torka...funderar på att lägga in en plastmatta faktiskt där....någon som gjrt det ocg fungerar det bra?

virkon s har jag nu faktiskt börjat använda tack vare kimmas tips och jag brukar spraya på det vid varannan städning !

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #4 skrivet: 04 jul-07 kl 12:57 »
Var är virkon S  ??
Vart får man tag i det?

/K

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 04 jul-07 kl 13:02 »
Var är virkon S  ??
Vart får man tag i det?

/K
På granngården.Det är ett decinfektionsmedel som även tar kål på coccidios parasiter.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Våmhuskullan

• -
« Svar #6 skrivet: 04 jul-07 kl 14:06 »
Citera
Var är virkon S  ??
Vart får man tag i det?

/K

det finns faktiskt på ÖB med såg jag idag och blev väldigt förvånad  :o
bland hästgrejorna...179- för en burk...var mycke blligare än granngården.

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #7 skrivet: 04 jul-07 kl 16:05 »
På granngården.Det är ett decinfektionsmedel som även tar kål på coccidios parasiter.

Spär du ut det? Torkar eller låter det självtorka? Eller bara på med nytt strö.

Våmhuskullan

• -
« Svar #8 skrivet: 04 jul-07 kl 17:10 »
det står precis hur man ska göra på förpackningen...väldigt bra beskrivning tycker jag  :D

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #9 skrivet: 05 jul-07 kl 01:31 »
Jag har sett på ett foto (men inte i nån affär)  en plastgrej som såg ut att vara trekantigt, lite högre kanter i hörnet, innerkanten lägre -som låg i ett/fungerade som   bajshörn i en kaninbur. Såg praktiskt ut.

Använder nån av er sånt?

Kunde man inte ställa en låg fyrkantig plastlåda, typ liten kattlåda, i bajshörnet ? Lätt att skura rent.
Jag var (jättelänge sen) i New York på en fest då han som hade lägenheten hade en stor chinchillafärgad kanin som sprang omkring fritt i lägenheten och gick på kattlåda. Lägenheten var helt ren.

Svaret på frågan så lägger jag jättemycket spån i bajshörnet och skurar efter mockning om det är våt i hörnet.

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #10 skrivet: 05 jul-07 kl 09:40 »
Jag ska testa sån där bajslåda. Sen blir det till att skura och spreya. Tur att jag inte har hundra burar  :o))

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 05 jul-07 kl 13:55 »
Jag har sett på ett foto (men inte i nån affär)  en plastgrej som såg ut att vara trekantigt, lite högre kanter i hörnet, innerkanten lägre -som låg i ett/fungerade som   bajshörn i en kaninbur. Såg praktiskt ut.

Använder nån av er sånt?

Jag har haft bajslådor i burarna. Fungerar bra till vissa kaniner som gärna har ett toahörn. Andra ville absolut inte baja på låda och ytterligare andra sket överallt iaf.

Nu skiter jag i bajlådor  ;)
Landsflykting i storstan...

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #12 skrivet: 05 jul-07 kl 18:58 »
Jag spejar efter nogrann renskrapning med virkon S som jag har i en blomspruta 1 gång i veckan vid mockning.

Och var 3.e månad har jag skurat allt med virkon. Golv,väggar, burar.

Mabye i´m overdoing it  8)

Jag tror inte att du överdriver, du vet ju vilka problem det kan medföra med coccidicos....
« Senast ändrad: 05 jul-07 kl 18:58 av ms_krudd »
ALLA är välkomna !

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 05 jul-07 kl 19:02 »
Jag tror inte att du överdriver, du vet ju vilka problem det kan medföra med coccidicos....

Och ändå...  :-\

Klöverängen

« Svar #14 skrivet: 05 jul-07 kl 19:18 »
Jag har kattlådor (i plast)  till alla mina kaniner. det tar inte många dagar för mina kaniner all lära sig att det är där de skall göra sina behov. ÖB har billiga för 30 kr.

Kolla var kaninen har sin hörna och placera lådan där. Flytta eventuellt över några kulor och lite kissat spån så de känner igen sin lukt. Detta har fungerat på alla mina kaniner utan en hane som gör allt tvärtom! han skiter överallt utom i lådan. Den har han till att sova i !!!!  ???

Sen har jag ett pulver som heter StalldRent som jag har köpt via Granngården. Ett rosaaktigt kalkpreparat som man egentligen har till hästar, men det funkar bra till mina kaniner, tar bort fukt /lukt och suger upp överflödigt kiss.

Skrubbar burar gör jag bara på sommaren då de håller sig fräsha tack vare kattlådorna!!! Dessa tömmeds vid behov och sköljes ur!  ;)

Monika

Våmhuskullan

• -
« Svar #15 skrivet: 05 jul-07 kl 20:14 »
Citera
Jag har kattlådor (i plast)  till alla mina kaniner. det tar inte många dagar för mina kaniner all lära sig att det är där de skall göra sina behov. ÖB har billiga för 30 kr.

Kolla var kaninen har sin hörna och placera lådan där. Flytta eventuellt över några kulor och lite kissat spån så de känner igen sin lukt. Detta har fungerat på alla mina kaniner utan en hane som gör allt tvärtom! han skiter överallt utom i lådan. Den har han till att sova i !!!!  

Sen har jag ett pulver som heter StalldRent som jag har köpt via Granngården. Ett rosaaktigt kalkpreparat som man egentligen har till hästar, men det funkar bra till mina kaniner, tar bort fukt /lukt och suger upp överflödigt kiss.

Skrubbar burar gör jag bara på sommaren då de håller sig fräsha tack vare kattlådorna!!! Dessa tömmeds vid behov och sköljes ur!  

Monika  

hm...jag har ett antal kattlådor som bara ligger..
måste springa ut och placera dessa och se om iallafall ungarna kan kissa i dessa...vore en fröjd i stallet alltså!!!!!!!

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #16 skrivet: 06 jul-07 kl 11:38 »
stallrent eller virkon S ??

ska man använda både eller har de likande effekt?
om jag har fattat det rätt så är stallrent mer wom ett kalk som tar bort lukt, medan virkon S definiceras.(ursäkta stavningen) kanske är bra att använda både eller är det onödigt ??
ALLA är välkomna !

Dandelia

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 jul-07 kl 15:21 »
Min kaninhane Sören vägrar använda toalåda. Han knuffar bort den från kisshörnan. Efter ett antal försök att införa denna praktiska lösning har jag gett upp och insett att det är han som bestämmer -det är ju trots allt hans toalett.  ;D

/Dandelia

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #18 skrivet: 14 jul-07 kl 15:55 »
Virkon S dödar det mesta smittsamma/skadliga, även svampar, virus och bakterier men är inte ett rengöringsmedel i egentlig mening. Det ersätter altså inte borste och grönsåpa.
Kalk (typ trädgårds-) går efter min ringa erfarenhet utmärkt att strö ut under halmen eller kutterspånet. Det motverkar amoniakbiladandet och dämpar uppkomsten av flugor.
Har man gott om Trädjon (en art av ormbunke) kan man skära dessa med kniv (Obs! storrisk att skära sig i handen om man försöker repa dessa! :() och torka dem någon dag på lina.
De har ämnen i sig som dödar parasitlarver och verkar bakteriehämande. Flugorna skyr dem och kaninerna äter ej av dem, iaf inte mina. Med kalk i botten, Trädjon i mitten och halm på topprn blir golvet och hela buren hemtrevlig! :D :D :D
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Shadow

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 jul-07 kl 09:11 »
Kanske lite OT, men ville bara berätta att min lilla gotlandshona gick direkt på kisslådan utan att ha varit van med sådan tidigare! Blev väldigt överraskad!
Gjorde iordning en stor bur och satte kisslådan i ett hörn. När hon sedan "flyttade in" så gick hon på lådan utan problem! Nu är både kiss och "pluttar" i lådan och lätt att tömma den varje dag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
Znurre

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser