Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen gör mig galen!!!  (läst 3098 gånger)

Havssalt

• http://havssalt.blogspot.com/
Tuppen gör mig galen!!!
« skrivet: 02 jul-07 kl 10:15 »
Hejsan
Jag har en ungtupp av rasen dvärgkochin som håller på att göra mig totalt vansinnig. Han har nyss börjat gala och har gjort det till sin nya sport.
Han gör det säkert tio gånger i timmen. Lugnar de ner sig eller kommer han forsätta så här. Funderar på att ge bort honom eller ta bort honom om han inte slutar upp. Någon som vill ha?? ;)

Mina grannar börjar se surt åt mig nu tycker jag. Sommartider och semmester och allt...ghhaaa...

Sörbo

• Hälsingland
Re:Tuppen gör mig galen!!!
« Svar #1 skrivet: 02 jul-07 kl 10:58 »
Hej, detta " problem " har vi också. Det är nog bara att stå ut. Vi har 2st Paduan tuppar som är bröder och dom verkar köra en intern tävling varje dag.... Det går nog inte mer 2-3 min mellan varje "luftning",,  :-\

Sally

« Svar #2 skrivet: 02 jul-07 kl 13:50 »
Samma problem här...Jag har en silkestupp som galer högt, länge och med en "pitch" som skär i öronen. Trodde att detta var individuellt, men när jag som gåva fick ännu en silkestupp låter han likadant. Är silkestuppar särskilt högljudda?

Sally
Går det...så går det!

Sörbo

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 02 jul-07 kl 14:09 »
Jag tror inte Silkes är speciellt  högljudd. Våran Silkestupp är som att ha bomull runt om kring sig om man jämför med Paduanerna ;) Vi ska prova att separera dessa bröder(sälja en av dom) och då hoppas att dom slutar med sin "tävling"

carmencha

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 jul-07 kl 10:26 »
Hej!

Jag ÄLSKAR ljudet av tuppar som gal, har flera tuppar som sjunger i kör och jag skulle aldrig vilja vara utan det! ;D

Muta grannarna med ägg...

mvh Carmen

Silverfallet

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 jul-07 kl 09:56 »
Dvärgar och små raser låter ju lite mer.
Gör som Carmen säger muta med ägg  ::)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #6 skrivet: 04 jul-07 kl 10:02 »
Tuppar gör så här!  ::)

Dvärgraser har ofta lite högre toner.

På landet får tuppar gala! Katter springa fritt! Barn leka!  ;)

Alternativet är naturligtvis att hålla höns utan tupp, det gör jag nu, och jag saknar ledaren i flocken och väntar på att någon av tuppkycklingarna ska växa upp och leda dessa yrpannor!

Havssalt

• http://havssalt.blogspot.com/
« Svar #7 skrivet: 04 jul-07 kl 11:10 »
OKej så har man en större tupp så låter den lite mindre då?

Men lugnar de inte ner sig lite mer ju äldre de blir oxå eller???
Den här är bara ca 5 månader nu.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 04 jul-07 kl 11:47 »
Hejsan
Jag har en ungtupp av rasen dvärgkochin som håller på att göra mig totalt vansinnig. Han har nyss börjat gala och har gjort det till sin nya sport.
Han gör det säkert tio gånger i timmen. Lugnar de ner sig eller kommer han forsätta så här. Funderar på att ge bort honom eller ta bort honom om han inte slutar upp. Någon som vill ha?? ;)

Mina grannar börjar se surt åt mig nu tycker jag. Sommartider och semmester och allt...ghhaaa...
Han lugnar ner sig, det  hänger delvis samman med årstiden, men å andra sidan blir han värre igen nästa vår.

Vad betr. storlek/raser, så tycker jag att mindre raser gal både högre, längre och tätare än stora raser. Nu refererar jag bara till mina egna som spänner från Brahma (2-tonigt, dovt och sällan) till dvärgkochin o dvärgsilke (högt, gällt, ofta och 5-tonigt).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lena A

« Svar #9 skrivet: 04 jul-07 kl 11:50 »
Mina hönor låter också.  ;D

"nu har jag lagt ett äääägggg! nu har jag lagt ett äääägggg! nu har jag lagt ett äääägggg! nu har jag lagt ett äääägggg!" ;D ;D

Margit

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 jul-07 kl 17:31 »
Mina hönor låter också.  ;D

"nu har jag lagt ett äääägggg! nu har jag lagt ett äääägggg! nu har jag lagt ett äääägggg! nu har jag lagt ett äääägggg!" ;D ;D

;D ;D ;D kan riktigt se dom framför mig, stolta kacklande! ;D

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 06 jul-07 kl 19:06 »
Tål man inte tuppar som gal ska man inte ha höns överhuvudtaget.  :o

Men jag tycker det låter bättre än en massa trafikbuller. Ljuv musik i mina öron. Älskar tuppar. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #12 skrivet: 06 jul-07 kl 19:22 »
OKej så har man en större tupp så låter den lite mindre då?

Men lugnar de inte ner sig lite mer ju äldre de blir oxå eller???
Den här är bara ca 5 månader nu.

Nja, och tja! Min "granne" har två tuppar, i var sitt hönshus. Av någon industrihönssort, de galer masser och i synnerhet den ena säger hon. Jag hör dem tvärs över dalen!
Mina tuppar har galit som attan, både dvärgkochin och hedemora.....förra sommaren hade jag tio som gol i kapp innan höstslakten!.
Det som skiljer tuppar åt, som jag lärt mig är att hur gällt, diskanten är högre, när de gol, sedan hur mycket är individuellt, men min tuppar har alla startat vid tvåtiden på natten, och sedan har de hållit igång tills nattningen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser