Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hasselnötter  (läst 4742 gånger)

Draupner

Hasselnötter
« skrivet: 01 jul-07 kl 21:09 »
När är det dags att plocka hasselnötter och hur förvaras de sedan?

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Re:Hasselnötter
« Svar #1 skrivet: 12 jul-07 kl 22:54 »
jag hittade något som såg ut som röda hasselnötter
bladen tyckte jag för ett ovantöga som mitt såg ut som alm blad

men "frukten"såg precis ut som våra hasselnötter här på tomten

någon som vet vad det kan vara
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 jul-07 kl 20:52 »
puttar lite på denna tråden
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 15 jul-07 kl 12:33 »
Jag har för mig att man plockar hasselnötter medan de fortfarande är gröna och att de får mogna inne. Men är inte säker...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

poze

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 21 jul-07 kl 22:00 »
Plocka dem när de en del börjar torka på trädet låt dem torka under 45 grader. Hög konkurans på de där så väntar du för länge så tar fåglarna allt..
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Ekub

SV: Hasselnötter
« Svar #5 skrivet: 06 aug-09 kl 10:48 »
Ungefär vilken tid på året brukar man kunna börja plocka hasselnötterna? Gick förbi ett hasselnötsträd, tror jag, på min morgonpromenad idag...det ligger visserligen bredvid en väg...kanske bättre att försöka hitta något annat träd?! Finns det något annat träd som liknar, och som man kan blanda ihop de med?! ???

mistel

• -
« Svar #6 skrivet: 06 aug-09 kl 11:27 »
För information

Hasselnötter ingår INTE i allemansrätten utan är markägarens egendom. (fast jag tror inte speciellt många markägare är ute och plockar sina nötter idag)

http://www.miljodatabasen.se/miljodatabasen/vaxter/frovaxter/magnoliopsida/938.html

Lyckero

« Svar #7 skrivet: 06 aug-09 kl 13:53 »
En fråga till SarLa. Är det nötterna eller själva bladen som är röda?
Hur som helst så finns det förädlade sorter med både röda blad och nötter. Ser nötterna ut som hasselnötter så kan det väl inte vara något annat, eller?

Ekub

« Svar #8 skrivet: 06 aug-09 kl 21:08 »
Det har jag inte ens tänkt på, men nu när ni säger det så vet jag att jag hört det innan  :-[ men det här trädet går längs en cykelväg inne i ett område mot 4h-gården inne i stan, kanske kommunens mark? går ju att ta reda på :)

kurt

« Svar #9 skrivet: 07 aug-09 kl 07:40 »
Se upp med att de nötter som verkar mogna tidigast kan ha en larv i sig, de stressas då att mogna tidigare. Larven är stor, så den missar man inte!

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 07 aug-09 kl 08:24 »
Jag vet inte om det funkar att torka hasselnötter på detta sättet, men förra året fick vi jättemycket valnötter och de la jag uppe på pannan. De torkade bra där. Lade också en del på ackumulatortankarna men det var nog inte tillräckligt varmt för de blev hemskt beska. Just valnötter ska nog torka fort, dotterns sambo som har sina rötter i Turkiet och Bulgarien har berättat att de lade valnötter på stora lakan i solen för torkning.
Men i år har vi gott om hasselnötter också och jag ska prova att torka de på pannan.
Om ni provar att torka på pannan gör inte som jag gjorde, lade dom intill skorstensröret på pannan. Sambon var i pannrummet och tyckte det luktade bränt, nötterna som låg intill röret höll på att ta fyr :o
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
eka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser