Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kycklingar  (läst 1505 gånger)

AnnikaE

• Södermanland
kycklingar
« skrivet: 29 jun-07 kl 15:16 »
Min fråga är..jag har ingen höns gård, så jag måste stänga in kycklingarna i hönshuset. Jag kan öppna fönstrerna så att hönsen kommer in om de vill. När kan jag öppna så att kycklingarna kan komma ut och pick lite i gräset.  Vet inte riktigt hur jag ska göra, det är första gången med kycklingar för mig.....Annika
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

8zw

• Södermanland
Re:kycklingar
« Svar #1 skrivet: 29 jun-07 kl 16:01 »
Går nog att låta de vara ute från början om du inte har katter eller andra djur som kan ta dem men annars bör du nog vänta tills de har fått fjädrar.
Påfågelduvor.

Lena A

« Svar #2 skrivet: 29 jun-07 kl 16:38 »
Jag har katt och låter inte mina kycklingar gå ut förrän de är stora som koltrastar ungefär, vilket betyder ca 8 veckor gamla.

Är jag själv ute eller om katten är inne, låter jag dem vara ute.

Detta gäller även om kycklingarna går med sina mammor. Katter och andra rovdjur är snabba. Så är du ute själv, så kan du låta dem picka i gräset men bär in dem igen för säkerhets skull, när ingen är utomhus.

Melica

« Svar #3 skrivet: 02 jul-07 kl 23:22 »
Det är inte bara katter som är farliga för kycklingar. Skator kan ta ganska många också!
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Sally

« Svar #4 skrivet: 03 jul-07 kl 00:10 »
Knepigt det där...Mina kycklingar går ut när hönsen anser att de klarar det. Har själv katter liksom grannarna. De har aldrig tagit en kyckling. Tvärtom går de stora omvägar när hönsen har kycklingar. De vet hur hysteriska hönsen blir om de kommer för nära  ;). Har de väl blivit jagade en gång så...

Min stora hankatt går till och med myyyycket långsamt när han måste passera hönsmammorna för att inte skrämmas.

Hönorna brukar hålla sig i närheten av ingången den första veckan och återvända in till tryggheten ofta så att de små får vila.

Sally
Går det...så går det!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 03 jul-07 kl 08:00 »
Katter är inte att lita på.
Min kompis katter bryr sig inte om deras kycklingar, men det gör grannens. :'(
Det bor en kvinna  här som har en kycklingdräpar katt,
 hon kan bara ha vuxna höns.
Barna älskar katten annars skulle hon ta bort den.
Katten är ett rovdjur, men de måste också få leva. :D
« Senast ändrad: 03 jul-07 kl 08:39 av Lycka »
Hedemorahöns

carmencha

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 jul-07 kl 09:52 »
Hej!

Jag släppte ut mina Orpingtonkycklingar då de var 8 veckor. En skata försökte lyfta med den ena så jag sprang ut och skrämde bort den.

De fick vara inne igen tills igår, de vuxna ha börjat ta hand om de här små nu, tuppen har blivit en mycket bra pappa till dessa maskinkläckta ungar!

Min grannes katt har lyckats ta både höns och kycklingar, har sagt till honom att ta bort katten men han struntar i det... Katten ser ut att vara sjuk dessutom...Har själv fyra katter som inte rör annat än mössen...

Du kan väl sätta en nätbur över kanske?

mvh Carmen
« Senast ändrad: 03 jul-07 kl 09:53 av carmen »

Silverfallet

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 jul-07 kl 13:29 »
Ja precis katter är rovdjur. Mina har aldrig tagit något fram tills nu.
Nu har jag en hane som jag måste passa hårt. Han går däremot inte dit dom vuxna eller gäss och ankor finns för då vet han att han saknar lite päls sen.

Men katten gör ju egentligen inte fel...

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser