Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köpa yngre eller äldre?  (läst 995 gånger)

kaia

köpa yngre eller äldre?
« skrivet: 29 jun-07 kl 12:28 »
När man köper nya höns till sin flock, är det bättre att köpa kycklingar då så att de liksom växer in i flocken? Eller funkar det också att köpa vuxna?

carmencha

• Gäst
Re:köpa yngre eller äldre?
« Svar #1 skrivet: 29 jun-07 kl 12:45 »
Hej!

Här har det gått bättre med äldre djur eftersom de kan försvara sig bättre. Men de yngre djuren får man mer kontakt med föstås och de blir mer tama.

Min erfarenhet...

mvh Carmen

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #2 skrivet: 29 jun-07 kl 14:03 »
Hej!
Jag skulle inte köpa in nya djur alls, är för rädd för smitta, däremot ägg att kläckas under höna eller i kläckare, tycker jag funkar bra!

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #3 skrivet: 29 jun-07 kl 19:59 »
Må si meg veldig enig med Mamma-Anna her!
Det er så mange sykdommer man kan dra med seg.
Det lurige med høner er at de kan være smittet av flere sykdommer som aldri trenger å bryte ut, men ved stress som ved f.eks. transport og flytte kan det bryte ut. På den mpten kan dyrene virker friske der du henter dem også bli syke etter turen hjem til deg.
har du mulighet til å klekke egg eller om noen kan klekke for deg, vil jeg anbefale det på det sterkeste!!
Jeg har selv vært så uheldig å fått hjem Marek's på mine høns... og jeg kjøpte kyllinger som var ca. 5-6 uker gammle.
Så jeg tar aldri hjem dyr igjen! Kun egg!!
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 3 användare
Be, Frennie, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser