Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårt det där välja raser...  (läst 2747 gånger)

Elin86

• Gäst
Svårt det där välja raser...
« skrivet: 29 jun-07 kl 11:19 »
Hej där alla.

Nu har jag levt inne på denna sidan i flera veckor. Jag blir såå sugen på att skaffa höns. Har lånat åtta (!) böcker på biblioteket och läser, läser och läser...  :)

Jag har alltid velat skaffa höns och såsmåningom lovar jag att drömmen går i uppfyllelse.

Sedan till det där som verkar lite klurigare...  :-\ Jag har fastnat för antingen Orpington eller Hedemorahöns. Vad tror ni, experter ?  :) Jag vill ha en lugn och trevlig nybörjarras. Helst ska de även vara lätta att få tama.  ???

Är det svårt att få tag i dessa raser när man bor i Skåne? Hittar inte många annonser alls, bara uppåt i landet...

Jag läste någonstans att Hedemorahöns trivdes bäst längre norrut eftersom det blir lite kyligare där. Är det alldeles för "varmt" för dem i Skåne då eller?

Många frågor, vore skoj att få svar, jag vet att ni är bra på det här...  :)

/Elin

Lycka

• Ångermanland
Re:Svårt det där med raser...
« Svar #1 skrivet: 29 jun-07 kl 12:15 »
Det är klart att du ska skaffa dig hedemorahöns, om du tycker om dem.
Jag är övertygad om att de trivs i skåne, trots att de talar dalmål ;D
Hedemorahöns

Hällmansro

« Svar #2 skrivet: 29 jun-07 kl 12:45 »
Jag har också funderat och funderat....

Men jag har bestämt mig - äntligen.

Det blir Hedemora. Av flera anledningar.
Svensk, behöver bevaras, fina, små, lätta att få tama, trevliga och
ser det inte som nackdel att det blir små ägg och lite kött.

Min kompis tänker tvärt om: vill ha stora ägg, tung ras, flyger inte så speciellt, och mer kött. och sorter med olika färg på äggen tycker hon är jättekul ( och det tycker jag med är roligt och trevligt i ägg kartongen)
titta gärna på deras hemsida: www.krobykvarn.se

Men inget hindrar väl att du har både och ? ?  

"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

Silverfallet

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 jun-07 kl 16:45 »
Ja att välja ras är inte enkelt därför har jag så många raser  :-[
Men personligen mellan hedemora och orpington skulle jag nog ta orpington, lugnar och sävligare. Hedemora kan vara spattiga speciellt om man inte föderupp dom själv.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 29 jun-07 kl 17:10 »
Det hör nog till rasen, att hedemora är mer allerta.
Tror själv, att det har viss inverkan vilken storlek det är.
Hedemorahöns

Elin86

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 jun-07 kl 18:49 »
Jag har nog hela tiden lutat lite mer mot "Orpington-sidan"... Det är bara det att jag tycker Hedemorahönsen är så fiina, verkar finnas fler variationer i färgsättningen, men jag kanske har fel.

Vad jag har sett så finns Orpington bara som svarta eller gula, har jag fel?

Men lugna och sävliga, det är nog vad jag vill ha. Traska runt i trädgården, värpa lite ägg, ta dagen som den kommer...  ;D

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #6 skrivet: 29 jun-07 kl 19:51 »
Nei, du har helt rett i at Hedemora finnes i mange farge variasjoner.
Det er en av de tingene jeg syntes er morsomt med dem. Når det kommer kyllinger vet man aldri hva slags farger som kommer ut. Kjempe spennende!  ;D Eggene til høner som er et par år, er faktisk ikke så veldig små. Syntes rasen er veldig fin og vil absolutt anbefale den!!
Orpington finnes også i flere fargevarianter, men ikke alle er så lette å få tak i. Mest vanlig i gul og svart. Rasen er ganske stor.... mye større enn Hedemora.
Lykke til i valget ditt!!  ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #7 skrivet: 29 jun-07 kl 19:53 »
Ta en titt her inne da vel....
En veldig bra side om div. raser.... den er på norsk da men.....

http://www.safari.til1000.net/honer/orping.htm

http://www.safari.til1000.net/honer/hedemora.htm
(dette er mine Hedemora)

;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #8 skrivet: 29 jun-07 kl 19:54 »
Det finns även blå Orpington. Hadde en sådan tupp för några år sedan.

morAkka

« Svar #9 skrivet: 30 jun-07 kl 13:50 »
Det som jag fastnade för var variationen i färger hos Skånsk Blommehöna!
De är jättefina och tama.
De kommer så fort jag öppnar dörren! Jag skulle ju kunna ha godis till dem just den här gången jag kommer ut! :D Jag har haft Orpington också innan jag kom i kontakt med lantraser och Svenska Lanthönsklubben. De är lugna och tama också.

/morAkka

Silverfallet

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 jul-07 kl 10:08 »
Om du för en stund bortser från fägerna på dina två favorit raser. Vad vill du ha för egenskaper hos dom?

Hedemora och orpington ruvar båda två, orpington har snäppet större ägg, vill du kunna äta upp överblivna tuppar är orpington att föredra osv...

Orpington finns i väldigt många färger gul, vit, blå, svart kantteckande vita mfl... Men som HöneLine skrev vissa färger är svårare än andra att få tag i.

Hedemora har med sig marek i regel, vilket dom är experter på att få... :(
« Senast ändrad: 04 jul-07 kl 10:11 av Silverfallet »

Elin86

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 jul-07 kl 17:36 »
Men huuhh då.  :(

Nu förstår jag ju att inte alla Hedemorahöns får Marek, men hur vanligt är det egentligen i rasen? ???

Jag vill ju ha friska höns !

Märker man förresten det på dem redan som små, eller kan de bli sjuka lite närsom helst?

/LillHöna

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 06 jul-07 kl 18:35 »
Vad menar du med att hedemora skulle vara mer disponibla än andra hönsraser  att få Marek ???
Det har jag inte hört förut.
Det är ju ett luftburet virus alla hönsraser kan väl få Marek, om man har otur.
« Senast ändrad: 06 jul-07 kl 18:36 av Lycka »
Hedemorahöns

Ce

« Svar #13 skrivet: 11 jul-07 kl 10:45 »
Hej!

Hällmansro skrev bl.a att det var för att bevara hon ville ha Hedemora - det finns andra lantraser som är mer hotade än Hedemoran just nu - om det är bevarandet man vill trycka på... men de olika lantrashönorna stämmer ju olika bra på de övriga kriterierna.

För några år sedan blev mitt val Åsbo, som inte heller hör till de mest hotade... men stämde bra med mina övriga önskemål! (Svensk lantras (för bevarandet), friska och hyfsat naturliga, variabla i färgen, små men inte dvärg, ruvar lagom ofta, större ägg än dv. kochin - som jag hade innan.)
Hade jag valt idag kanske jag hade tittat ännu mer på vilken lantras som var mest beroende av min hjälp, men mina Åsbo är så härliga så jag tänker inte byta!

Lycka till med era val.

Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 11 jul-07 kl 11:12 »
Hade jag valt idag kanske jag hade tittat ännu mer på vilken lantras som var mest beroende av min hjälp,

Gammelsvensk Dvärghöna är väl den som mest behöver hjälp  :)

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser