Hej!
Jag tänkte göra ungefär samma som du i våras och pratade flera gånger med SLV då. Ankäggen får du sälja hur som helst och till både företag och privatpersoner (och de sa inget om reg till Fjäderfäregistret heller...), bara de förvarats så som de som livsmedel bör förvaras.
När det gäller hönsäggen är det värre, för dem får du bara sälja som privatperson direkt till kunden, alltså inte i en butik eller restaurang. Ska du göra det måste de passera ett äggpackeri, vilket man kan ha ett eget med typ handstämpel, men jag rekommenderar dig i så fall att projektanställa en expert för att fylla i ansökan...

Det kostar också 1800 kr om året att ha det tillståndet som krävs för att själv få kontrollera och stämpla sina ägg, samt ett utrymme som är speciellt anpassat för detta och inte används till något annat.
Jag har därför bara sålt ank- och vaktelägg till butik och då har jag tagit 38-45 + moms för ett sexpack ankägg. Ungefär lika för vakteläggen. Jobbar på ett eget packeritillstånd, och om det går igenom kommer hönsäggen kosta ungefär lika. Obs! att det är till butik, som lägger på ca 40-50% (vilket gjorde att de kostade ut till kund 75-88 kr, men det har gått åt ändå). Säljer jag hemma tar jag 3 kr styck för hönsägg och 5 för anka. Lycka till!