Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggförsäljning  (läst 3999 gånger)

Svartan

Äggförsäljning
« skrivet: 28 jun-07 kl 14:29 »
Hej allihopa!
Jag har en besättning på 6 st hönor 1 tupp och jag tror att det är 2 st små tuppar. Har också 3 st ankhonor och en ankhane (vad heter det egentligen?)
Min fråga: Vad är det för bestämmelser om man vill sälja sina ägg i en liten hantverksbutik? Hur mycket kan man ta för sina ankägg resp
småägg ( av dvärgkochin och holländska vithättor) Hur länge håller
äggen om de står i rumstemperatur? Måste de datummärkas?
Hur provar man för salmonella?
Är det annat man ska tänka på?

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
Re:Äggförsäljning
« Svar #1 skrivet: 28 jun-07 kl 14:38 »
Enda jag vet att enl livsmedelsverket så får man inte sälja agg hur som helst i livsmedelsbutiker. Samt måste äggen genomlysas. Om det är ng spec ang salmonella vet jag ej.
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

johe71

« Svar #2 skrivet: 28 jun-07 kl 14:38 »
för det första så måste du registrera din besättning hos jordbruksverket

ur deras frågor och svar
Citera
Jag har några hönor och säljer ibland ägg till några grannar, måste jag anmäla mig till Jordbruksverket?
Ja, även om du endast har ett fåtal hönor, och säljer några ägg till grannar, så klassas dina hönor i detta fall som en kommersiell besättning. Kommersiella fjäderfäbesättningar ska registreras i fjäderfäregistret hos Jordbruksverket. Anmälan är obligatorisk.

denna registering är kostnadsfri, men som sagts ovan obligatorisk

länk till deras sida om Fjäderfäregistret

datummärkning är jag inte säker på om det är obligatoriskt, men jag skulle rekomendera att du vet hur gamla äggen är (genom märkning eller något annat sätt)... det skulle inte vara speciellt kul att sälja gamla/dåliga ägg till en kund

johe71

« Svar #3 skrivet: 28 jun-07 kl 14:51 »
LFR har gett ut en publikation som heter Guide till småskalig livsmedelsförädling (pdf) som är ett läsvärt dokument där de sammanfattar många lagar och regler för diverse olika områden

några citat ur den

Citera
Man behöver inte vara registrerad eller
godkänd för att producera och sälja mindre
mängder ägg direkt till konsument på den
egna gården eller vid t.ex. torgförsäljning.

Vid produktion av ägg måste dock alltid
uppfylla kraven för primärproduktion (EG
852/2004, bilaga I) och krav på spårbarhet
m.m. (EG 178/2002) uppfyllas, oavsett storlek
på verksamheten. För ägg som levereras
till lokala detaljhandelsanläggningar ska kraven
på märkning av ägg tillämpas.

med registrerad eller godkänd menar de alltså som äggproducent hos livsmedelsverket... fjäderfäregistret som jag nämner ovan måste man fortfarande registrera sig hos...

Citera
Vid yrkesmässig produktion av ägg för konsumtion
gäller obligatorisk salmonellakontroll
och skyldighet att föra anteckningar om verksamheten.
Är produktionen inte yrkesmässig
kan den anslutas till den frivilliga salmonellakontrollen.

om man orkar läsa reglerna för den frivilliga salmonellakontrollen, det är ett riktigt långt (typ 15 sidor om jag inte minns fel) dokument på riktigt byråkratsvenska... så är ett av kraven att hönsen inte får gå utomhus...  
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 14:53 av johe71 »

Skojarbråten

« Svar #4 skrivet: 28 jun-07 kl 19:05 »
Hej!

Jag tänkte göra ungefär samma som du i våras och pratade flera gånger med SLV då. Ankäggen får du sälja hur som helst och till både företag och privatpersoner (och de sa inget om reg till Fjäderfäregistret heller...), bara de förvarats så som de som livsmedel bör förvaras.

När det gäller hönsäggen är det värre, för dem får du bara sälja som privatperson direkt till kunden, alltså inte i en butik eller restaurang. Ska du göra det måste de passera ett äggpackeri, vilket man kan ha ett eget med typ handstämpel, men jag rekommenderar dig i så fall att projektanställa en expert för att fylla i ansökan... >:( Det kostar också 1800 kr om året att ha det tillståndet som krävs för att själv få kontrollera och stämpla sina ägg, samt ett utrymme som är speciellt anpassat för detta och inte används till något annat.

Jag har därför bara sålt ank- och vaktelägg till butik och då har jag tagit 38-45 + moms för ett sexpack ankägg. Ungefär lika för vakteläggen. Jobbar på ett eget packeritillstånd, och om det går igenom kommer hönsäggen kosta ungefär lika. Obs! att det är till butik, som lägger på ca 40-50% (vilket gjorde att de kostade ut till kund 75-88 kr, men det har gått åt ändå). Säljer jag hemma tar jag 3 kr styck för hönsägg och 5 för anka. Lycka till!
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 19:07 av Skojarbråten »
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Lotus74

• Värmland
    • Struven
« Svar #5 skrivet: 29 jun-07 kl 08:42 »
Nu blev jag förvirrad.
Den ena sa att man ska registrera och den andra sa att man inte måste det om man bara säljer till några stycken.
Vad göra? ???
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

johe71

« Svar #6 skrivet: 29 jun-07 kl 08:54 »
Den ena sa att man ska registrera och den andra sa att man inte måste det om man bara säljer till några stycken.
Vad göra? ???

som jag nämnde i mitt inlägg ovan så är det olika myndigheter som skriver texterna....

Hos Jordbruksverket måste du registrera dig [i Fjäderfäregistret] om du säljer ägg. Även om du bara har en höna och säljer ett ägg om året.

Hos Livsmedelsverket behöver du inte registera dig [som äggpackeri] så länge som försäljningen sker direkt från gården eller från torget (har man mer än 50 höns så gäller andra regler vid torgförsäljning)
« Senast ändrad: 29 jun-07 kl 08:55 av johe71 »

Lotus74

• Värmland
    • Struven
« Svar #7 skrivet: 29 jun-07 kl 08:56 »
Tack för svaret.
Då får man väl registrera sig då. ;)
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 jun-07 kl 16:50 »
Jag fick skicka in ägg i en burk. Dom skickade mig en speciell burk den skulle jag kläcka ägg i så den blev full. Skalen skulle i en speciell påse. Sen i brevlådan med detta och en liten kylpåse dom skickat med.
Dom testade salmonella och andra virus sjukdommar som smittar till människa. Dom hittade inget och jag fick ett intyg att sälja till lanthandels här. Gällde för 1år.

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 29 jun-07 kl 22:16 »
Enklast är alltså att sälja direkt till kund.
Om jag har en liten butik på gården som säljer andra saker. Då borde jag kunna sätta upp en skyllt att gården säljer ägg men att jag inte förvarar dom i butiken. Då borde man komma runt alla regler. Eller har jag fel?

Idag så säljer vi till arbetskamrater. Vi hade 9 hönor från början. Nu  har vi 19 och vi har minst 2 veckors leveranstid på beställda ägg.
Så vi får nog ta och öka antalet igen och höja priset.

onsikepigan

« Svar #10 skrivet: 29 jun-07 kl 22:47 »
Va du är gullig..
Vilken rolig "besättning" en perfekt. Jag vet inga bestämmelser o så men.. du har en "ANKDRAKE".=killen.
Jag säljer ägg till farmors bekanta(det är en massa tanter som vet att staten inte måste kolla alla ägga). Har sålt till det lokala sjukhemmet när deras äggleveranns inte kom.
Ha det bra/ Petra

Blomme

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 jul-07 kl 09:48 »
Va du är gullig..
Vilken rolig "besättning" en perfekt. Jag vet inga bestämmelser o så men.. du har en "ANKDRAKE".=killen.
Jag säljer ägg till farmors bekanta(det är en massa tanter som vet att staten inte måste kolla alla ägga). Har sålt till det lokala sjukhemmet när deras äggleveranns inte kom.
Ha det bra/ Petra

*Hick*

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser